Bukefalos 28 år!

Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

L

Lindahl

Jag skriver nu under anonym nick.

Jag jobbar på en liten ridskola som instruktör kvälls tid, får tim lön -svart!! Men är ca en halv tid.

Har jobbat där under ett år, och var redan första månaderna jag började där lovad en vit anställning, men det har skjutits upp och skjutits upp i det oändliga.

Svart lön under ett års tid skulle ju bara det kunna räcka för att få bägaren att rinna över, men lägg där till att jag misstänker att det "smusslas" över lag med pengarna, jag tycker att skötseln av hästarna brister på flera punkter, att de går kort tid i hagen kan jag ha över seende med, men jag tycker att de får på tok för dåligt med mat, flera av dem blir magra på vintern, flera av dem är också alldeles för gammla för att jobba som det gör enligt mig (24 år och uppåt)
Jag vägrar att använda de som är äldst & skruttigast (men andra "instruktören" gör det) men det belastar ju de som är yngre och fräschare desto mer.

Dessutom "skiter" de i att göra ordetliga undersökningar på hästar som inte är helt fräscha.
En häst som vart halt i över ett halv år fram & tillbaka kör de till massören!

Jag brinner för mitt yrke och att hålla lektioner är verkligen jätte roligt och jag älskar mina elever som är huur goa som hellst, de få vuxen ryttare jag har säger att de slutar rida om jag slutar.
Men efter ett års arbete börjar jag redan bli "avdankad", detta ställe suger musten ur mig, det är inte roligt längre.

Att behöva se magra, gammla & halta hästar jobba häcken av sig.

Vad de vill med sin verksamhet vet jag ej, vet bara att en gång i tiden har det tydligen varit en jätte "snoffsig" anläggning, men det känns mest som att de skiter i allt nu, både hästar, personal & elever.

Nu hade jag blivit lovad riktig anställning till hösttermins starten, meeen ICKE!!

Jag känner bara att jag VILL INTE jobba en dag till där.

Meeen så är det ju det här med pengar, säger jag upp mig så är det trotts allt ca 7000:- mindre i plånboken varje månad, har kikat runt efter jobb men det finns ju ingenting just nu!!!

Det jag väger mot varrandra är alltså.

Fördelar:
Pengar/Lön. Om än svarta så är det ju ändå pengar.
Och mina underbara elever som jag inte vill överge.

Nackdelar:
Svart lön, och även om jag till slut kan få den vit så kvarstår ändå.

*Lägre lön (chefen sjabblar om arbets givar avgifter & det är dyrt bla bla. Men jag vet att detta är bullshit, h*n ska kunna anställa mig vitt, med avtalsenlig lön vilket även innebär kvälls ob utan att sänka lönen från de befintliga, sååå dyrt är det inte att anställa en under 25 år. Som min far säger, har h*n inte råd att göra det så har h*n inte råda att ha en ridskola)

*Ofräscha hästar
*Magra hästar
*Dålig utevistelse
*Gammla hästar som ej pensioneras

Och det värst jag tappar min passion för det jag håller på med.


Vad ska jag göra??

Skulle kännas underbart att ringa och säga upp sig på stört, sätta dem i skiten som de gjort med mig under ett års tid.

Men då står jag här abetslös på en arbetsmarkand som är helt värdelös, utan någon inkommst alls i månaden....

Lite hjälp, tips & råd skulle sitta underbart fint!!! :cry:
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Jag skulle sagt att jag slutar och bara gått, du behöver inte beakta någon uppsägningstid eller annat, för spelreglerna som gäller för alla vitt anställda på arbetsmarknaden gäller inte här.

Som svartanställd, så betalar chefen inte in några arb.givaravgifter, försäkringar och annat. Det är inte pensionsgrundande heller. Skulle en olycka inträffa på jobbet, så finns ingen försäkring som täcker dej, och får du en arbetsskada eller blir utsliten, finns ingen försäkring heller som täcker, utan det blir du själv som får stå för det. Du får inte tillgodoräkna dej din anställning för A-kassan heller, så du måste förmodligen hitta ett nytt arbete för försörjningens skull, innan du slutar.
Varför slösa bort livet på ett jobb, som inte kommer att ge dej pension, den gången det blir aktuellt..
Du slipper också må illa av de undermåliga förhållandena. Säj åt dina elever som slutar om du slutar, att börja rida någon annanstans, för att skona de gamla utslitna hästarna.
Men det är vad jag skulle gjort.
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Finns det inga som helst kontroller av ridskolor? Om det är så illa som du säger borde ju detta komma fram... Kan man anmäla anonymt? jag är rädd för att du kommer tappa sugen ännu mer om du fortsätter, men jag förstår ditt dilemma vad gäller pengar och arbetsmarknad. Du kan ju inte fortsätta på svart lön hur länge som helst heller. Tänk om nåt händer dig på arbetet? Vad har du för rättigheter då? INGA! Jag hoppas att du finner en lösning...
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Tack för snabba svar!!

Murran: Jag är välmedveten om vad det innebär att jobba svart, det jag menade med arbets givar avgif. och dyl var sånt chefen nämt ang vit lön. Som det tydligen är omöjligt för honom att ge mig. :mad:

Men, tack ändå för du fick verkligen med ALLA nackdelar beskivna på ett bra sätt!!

Kan ju också tillägga, utan att vilja nämna för mycket, att det redan hänt en olycka som faktiskt kan ge framtida men, det var det som fick "droppen att rinna över"...
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Finns det inga som helst kontroller av ridskolor? Om det är så illa som du säger borde ju detta komma fram... Kan man anmäla anonymt? jag är rädd för att du kommer tappa sugen ännu mer om du fortsätter, men jag förstår ditt dilemma vad gäller pengar och arbetsmarknad. Du kan ju inte fortsätta på svart lön hur länge som helst heller. Tänk om nåt händer dig på arbetet? Vad har du för rättigheter då? INGA! Jag hoppas att du finner en lösning...

Denna ridskolan har gått ur (eller bivit kickad ur) Svenskaridsportsförbundet för några år sedan, antagliugen just på grund av dessa brister.

Det går säkert att anmäla anonymt, men det jag är lite orolig över är att själv åka dit.

Visst det är väl värre med ett helt företag som bedriver svart verksamhet än en privat person som har tagit i mot en fjuttig summa pengar i månaden men ändå... Ja vet inte alls hur sånt där funkar.

Och jag är SÅÅÅ arg på mig själv för att jag tagit svart lön så länge som jag har, men dum som man är så vill man ju lite på när man får löften om att den ska bli vit. :cry:
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Vad händer om du säjer upp dej? Kanske arbgivaren kommer till skott och anställer? Prova, vad har du att förlora? (förutom lönen förstås).

Om jag vore du, skulle jag försöka se till att ha ett annat jobb på lut, och sen säja upp mej från ridstället..är det så att arbetsgivaren erbjuder en vit anställning, när han ställs inför ultimatium, att bli av med sin duktige antällde..så kan du ju då se till att få papper på att du är anställd "på riktigt", alltså en vit anställning..Det vore väl lite bättre! Och så riskerar du inte att stå utan möjlighet till att ha inkomst ifall häststället inte erbjuder dej ett vitt jobb.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Om jag säger upp mig så kommer han säkert komma springande med ett anställnings bevis med en gång.
Och garenterat med ett par kronor mindre i lön än vad jag har nu (vilket han skyller på de dyra arbetsgivar avgifterna..)

Saken är den att stämmningen troligtvis inte lär bli så god efter detta, min chef är typen som vill, bossa & styra & ställa OCH han vet bäst!! Han är inte van vid att någon sätter sig upp mot honom.

Många utav de vuxa eleverna brukar ju komma till mig & fråga varför hästarna är magra, och om de inte ska köpa nya hästar & varför de gamla inte pensioneras, frågor jag inte kan svara på´(för jag undrar de själv!!) utan skickar dem alltid vidare till chefen, meeen ingen som vågar fråga honom.
Jag tog upp de lite försiktigt en gång och fick då vääldigt klart för mig att jag inte har att göra med det området (alltså vad mycket mat hästarna får & varför det inte går några pengar till att köpa in nya pållar osv.)

Så även med vit lön så kvar står faktumet att det är sååå mycket annat jag inte står ut med.

Det är omöjligt att hitta ett nytt jobb på stört här, så säger jag upp mig kommer jag få räkna med att stå utan ett tag.

För ska jag säga upp mig så ska jag göra det nu, jag står inte ut en dag till men fortsätter ja nu så vet jag hur det blir då kommer jag tvingas blunda och när jag väl gjort de så blir jag kvar en termin till.
Bara det att jag vill inte blunda för att hästarna inte mår bra, det förstör hela mig att se hästar fara illa...

Ska jag vänta till jag hittar ett nytt jobb innan jag slutar så kommer det också troligvis ta en termin.

Oftast hittar man jobb "lättare" när man verkligen verkligen måste...
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Vet att det är lättare sagt en gjort, men packa ihop dina pinaler och ta dig därifrån. Ser du att hästarna lider tycker jag dessutom att du ska anmäla ridskolan. Det måste vara fruktansvärt att se detta fortgå.

Sådana som din "arbetsgivare" borde inte få driva affärsverksamhet och än mindre ha med djurhantering att göra.

Är dessutom övertygad om att du kommer hitta ett annat jobb, det finns alltid plats för människor som brinner för det de gör och som dessutom är beredda att "ta för sig".

Lycka till med allt!
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Tack!! Det var nått i den stilen jag behövde höra!!
Fö innerst inne ska jag ju erkänna att jag redan bestämt mig för att jag vill där i från, jag behöver bara tillräckligt med pusching för att fullfölja beslutet.

Dessutom har jag både en pappa & en sambo som INTE för står mig, de ser bara lönen varje månad som är bättre än ingen, visst.
MEN ingen av dem förstår det där med passionen för hästarna. :cry:

Så de tycker ju naturligvis att jag är dum om jag slutar...
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Du får ju sätta ner foten och säga hur du vill ha det !
Tala om för dom att du söker ett nytt jobb, då blir det nog fart på dom !?
Personligen skulle jag inte orka jobba på ett sådant ställe som du beskriver utan att protestera rejält !
Om du stannar där har du svårt att visa vad du gjort senaste tiden.
Det blir ev ÄNNU svårare om en ny arbetsgivare frågar dig vad du gjort senaste året/åren och du säger att du jobbat just på den ridskolan, då kanske dom i sin tur tycker att DU är oseriös som varit där och jobbat om Ridskolan har dåligt rykte !

Hej från hambo
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Dessutom har jag både en pappa & en sambo som INTE för står mig, de ser bara lönen varje månad som är bättre än ingen, visst.
MEN ingen av dem förstår det där med passionen för hästarna.

Sluta med det bums. Blir du skadad så är det garanterat annat ljud i skällan på dina anhöriga. Du befinner dig i en allvarlig situation.

;) Krocket
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Usch vad jag blir irriterad över sånt där. Jag förstår att en del ridskolor inte har så bra ekonomi, men då undrar man ju vart incitamentet ligger för den här ägaren att ändå driva ridskolan vidare. Att sälja anläggningen och hästarna känns ju som det vettiga om inte ridskolan kan går med vinst på ett bra sätt. Driver han ridskolan för att han älskar att arbeta med hästar borde han väl se till att hästarna har det bra, och skämmas för att ha en anläggning som verkar så nedgången med hästar som inte är fina året om.

Det är väl helt enkelt att han tjänar bra pengar på det. Tar ut sin egen lön först, och betalar resten sedan med det som blir över. :mad:
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

utbilda dig. Det är lättare att ställa krav då. Om du vill arbeta kvar måste du ha försäkrings skydd vid olycka i alla fall. Ett annat alternativ är att du startar enskild firma och fakturerar din ersättning till ridskolan. Då slipper de anställa med allt vad det innebär utan kan bara betala ut rimlig ersättning på minst 200 tim. Det är inte billigt att anställa. En inst.timme är ca. 200 så du förenklar för dem genom att vara egen så de iaf slipper teckna avtal stå för sjuklön hålla försäkringar osv. En kompromis kanske? Jag avstår från anställda helt pga att det kostar mer än vad det smakar och innebär mycket extra pappers arbete. Hade jag hittat instruktör som hade fskatt hade det varit intressant att köpa tjänster. I övrigt vad gäller hästarna är det oacceptabelt. Om du anser de far illa och inte gör något åt det är du medskyldig på sätt och vis. Lycka till.
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Mitt råd: sluta så fort som möjligt. Om några av dina elever slutar när du gör det är det bara bra, varför ska du och de stötta ägarens urusla hästhållning? För det är precis vad ni gör nu.

Skriv in dig på AF, kolla upp utbildningar, leta icke-hästjobb och ha hästarna som hobby ett tag.
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Usch vad jag blir irriterad över sånt där. Jag förstår att en del ridskolor inte har så bra ekonomi, men då undrar man ju vart incitamentet ligger för den här ägaren att ändå driva ridskolan vidare. Att sälja anläggningen och hästarna känns ju som det vettiga om inte ridskolan kan går med vinst på ett bra sätt. Driver han ridskolan för att han älskar att arbeta med hästar borde han väl se till att hästarna har det bra, och skämmas för att ha en anläggning som verkar så nedgången med hästar som inte är fina året om.

Det är väl helt enkelt att han tjänar bra pengar på det. Tar ut sin egen lön först, och betalar resten sedan med det som blir över. :mad:

Nått i den stilen ja!! :mad:
Han är en jävla skit gubbe rent ut sagt!!
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Mitt råd: sluta så fort som möjligt. Om några av dina elever slutar när du gör det är det bara bra, varför ska du och de stötta ägarens urusla hästhållning? För det är precis vad ni gör nu.

Skriv in dig på AF, kolla upp utbildningar, leta icke-hästjobb och ha hästarna som hobby ett tag.

Ett bra råd!!

Jag vet då bara f*n inte vad jag ska jobba med om jag inte ska jobba med hästar, det är mitt liv, och har varit en önskan sedan små skolan att få göra... :confused:
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Ett bra råd!!

Jag vet då bara f*n inte vad jag ska jobba med om jag inte ska jobba med hästar, det är mitt liv, och har varit en önskan sedan små skolan att få göra... :confused:

Är du utbildad instruktör och flyttbar? Då borde du inte ha så svårt att hitta ett vitt jobb på någon ridskola.

Jag skulle inte jobba kvar där du jobbar idag.
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

KL
Detta är ju inte första gången man kan läsa en sådan här historia här på Buke. Detta verkar ha pågått längre än vanligt men i övrigt liknar de varandra väldigt mycket.
Jag funderar på vad som händer om TS lyfter telefonluren och ringer skattemyndigheten. Bryr sig egentligen skattemyndigheten om att gå på denna person som borde betalat skatt, ger de sig enbart på det totalt oseriösa "företaget" eller skiter de fullständigt i det?
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Är du utbildad instruktör och flyttbar? Då borde du inte ha så svårt att hitta ett vitt jobb på någon ridskola.

Jag skulle inte jobba kvar där du jobbar idag.

Endast ridledare, och ej flytt bar då jag har häst & hund samt en sambo som EJ är flytt bar.

Funderar nu på att lägga ner jobbandet & plugga vidare åt instruktörs hållet, nu har jag i alla fall fått ett års erfarenhet i att hålla lektioner och i hur man INTE ska driva sin ridskola. :grin:
 
Sv: Snabba tips & råd, ska jag säga upp mig eller inte??

Har inte läst tråden men en fråga dök upp direkt. Vad händer om du gör illa dig i jobbet när du jobbar svart? Har du några försäkringar som gäller?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 330
Senast: BornAgain
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 499
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 528
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp