Bukefalos 28 år!

Snabbmat i värmen

Magiana

Trådstartare
Jag har blivit slak i värmen och orkar inte riktigt laga mat. Aptiten är också lägre än normalt men hungrig är jag så jag måste ju äta något. Men det är svårt att komma på något vettigt. Till lunch blev det ett par pyttesmå kokta potatisar (kalla), ett kokt ägg och inlagd sill. Det fanns visst bara två pyttesmå bitar sill kvar i burken så jag kompletterade med yoghurt och musli, sen en laddning kokt broccoli.

En räkmacka kan ju också funka, det behövs ju bara ett kokt ägg, skalade räkor, en skiva bröd och dressing, men nu saknar jag ingredienser till dressingen hemma (creme fraiche och majonnäs).

Någon slags pannkakor kan jag få ihop, men sen då?

Vore ju fint om jag kunde visa vad jag har hemma och få förslag på mat utifrån det, men det är väl inte helt praktiskt. Vad hittar ni på att äta när det är så här varmt och slöheten sätter in?
 
Pastasallad - mums :d!! Brukar ta pastaskruvar, skinka/salami, coctailtomater, melon och ost (oftast mozzarella, men ibland också fetaost). Allt skärs i bitar (ja, inte pastaskruvarna då ;) ) och blandas. Igår blandade jag ihop ett Knorr dressingpaket (örtsmak) och sedan hade vi också dressing till. Gott bröd är också bra till.

Sedan ÄR jag inte så värmekänslig egentligen. Idag ska vi äta köttfärslimpa och kokta nypotatisar, till exempel.
 
När det är riktigt varmt så äter jag typ ingen lagad mat, åtminstonde inte på dagstid (grillat på kvällen funkar alltid!)
Det blir typ baguetter, ostar, kallskuret kött av olika typ (salami, skinka, kalkon etc), frukter/bär, melon och mycket dricka!
Gott lätt, och utan fasta portionsstorlekar, så man äter enkelt precis så mycket man känner för
 
Det du har ätit låter ungefär som det jag stoppar i mig också, iaf de senaste dagarna! :)

Jag gör mycket pastasallader med fetaost, halloumi eller liknande.
 
Jag är likadan. Försöker leva på sallader och sånt. Grillköttet som blev över funkar ju med en sallad eller potatissallad t.ex. Problemet är att jag nu ska gå hem med dottern på 1 år och enligt bvc ska hon minsann äta lagad mat 2 ggr/dag. Jag känner att jag bara inte orkar. Får göra matlådor åt henne på kvällar eller regniga dagar och hoppas att hon håller aptiten bättre än jag.

Pastasallad och motsvarande är ju suveränt. Det kan man göra i så himla stora laddningar och i en burk med bra lock står det sig ju några dagar så man inte behöver bry sig på några dagar. Ha avocado hemma som du kan skära upp vid serveringen. Den blir ju lite tråkig av att ligga. Bönor i salladen kommer jag att ha i alla fall så man står sig en liten stund. Och mycket ost av lämplig sort.
 
Jag gjorde en lätt men mumsig pasta idag. Finhacka ett gäng shalottenlökar, fräs i massor av smör, häll i en rejäl slurk vitt vin, ha i ett par nävar fintärnade körsbärstomater och låt reducera på låg värme. Riv i så många vitlöksklyftor du törs. Koka upp spaghetti, när den nästan är klar häll i en skvätt av pastavattnet i såsen, låt pastan rinna av, och låt den sedan koka klart nedrörd i såsen. Servera med parmesan.
 
Jag är likadan. Försöker leva på sallader och sånt. Grillköttet som blev över funkar ju med en sallad eller potatissallad t.ex. Problemet är att jag nu ska gå hem med dottern på 1 år och enligt bvc ska hon minsann äta lagad mat 2 ggr/dag. Jag känner att jag bara inte orkar. Får göra matlådor åt henne på kvällar eller regniga dagar och hoppas att hon håller aptiten bättre än jag.

Måste du berätta för BVC om maten är tillagad eller inte då? Det är ju enbart trams med den typen av riktlinjer, det blir varken mer näringsriktigt eller varierat per automatik bara för att det är lagad mat.
 
Måste du berätta för BVC om maten är tillagad eller inte då? Det är ju enbart trams med den typen av riktlinjer, det blir varken mer näringsriktigt eller varierat per automatik bara för att det är lagad mat.

Såklart inte. Hade bara fått för mig att det kom ifrån något men det hade kanske mer med generation macka och kex att göra? Sen är ju frågan vad jag får i tösen för näringsriktigt iom att hon vägrar äta hårda saker än. När hon är gammal nog att äta sallader är det ju enkelt...
 
Vi köper mycket potatissallad (för lata att göra egen än så länge) och äter här. Eller sallad, igår gjorde vi pastasallad med kassler.
 
Såklart inte. Hade bara fått för mig att det kom ifrån något men det hade kanske mer med generation macka och kex att göra?

Kanske. Eller den horribla svenska idén att om något innehåller kött och är tillagat så är det mat, i övrigt inte.

Som du beskriver tex en sallad med blandade grönsaker, bönor eller något kallskuret till, en dressing baserad på en vettig olja, ja då slår det barnfamiljsklassiker som köttbullar med makaroner eller falukorv och potatismos med hästlängder.

Potatissallad eller pastasallad är ju dessutom lagad mat, fast kall...
 
Jag är likadan. Försöker leva på sallader och sånt. Grillköttet som blev över funkar ju med en sallad eller potatissallad t.ex. Problemet är att jag nu ska gå hem med dottern på 1 år och enligt bvc ska hon minsann äta lagad mat 2 ggr/dag. Jag känner att jag bara inte orkar. Får göra matlådor åt henne på kvällar eller regniga dagar och hoppas att hon håller aptiten bättre än jag.

Pastasallad och motsvarande är ju suveränt. Det kan man göra i så himla stora laddningar och i en burk med bra lock står det sig ju några dagar så man inte behöver bry sig på några dagar. Ha avocado hemma som du kan skära upp vid serveringen. Den blir ju lite tråkig av att ligga. Bönor i salladen kommer jag att ha i alla fall så man står sig en liten stund. Och mycket ost av lämplig sort.

Ett tips kan vara att inte blanda ihop salladen till barnet, mina barn tycker bättre om att äta varje del för sig, men de får i sig i princip allt i en normal sallad... ;) Eller min äldsta äter numera gärna sallad ihop blandad och väljer ofta det om vi äter mat ute.
Annars är barnmatsburkar bra nödmat under sommaren när man inte orkar laga mat, visst kostar de lite mer än laga själv men det kan det vara värt ibland!
 
Små barn brukar ju gilla majs och broccoli, det går ju bra att ha kallt, jag har massa olika ingredienser så får alla plocka det man vill ha lite buffeaktigt i kväll fixade jag en snabb veg pizza , färdig botten med tomatsås , champion, kronärtskockor, mozarella, svarta oliver, riven ost och tog fram sallad avokado dressing, finns kvar till två måltider till
 
Jag kan tipsa om färdiga pajskal som finns i frysen.Perfekta att snabbt och smidigt ta reda på rester också. Du kan ju passa på att grädda dem en svalare dag och ladda i frysen.
Förslag på fyllning:

* Räkor+ purjo+ärtor+äggstanning
* Rester från tacomiddagen toppad med lite creme fraich och ost
* Broccoli+rökt skinka. Ost eller äggstannig över.
* Köttfärsås (rester då)
 
Här blir det mycket råkost till lunch under sommaren (annars också, sonen och jag tokgillar råkost). Kompletterar med bröd eller kokt potatis (gärna med lite kvarg). Ibland kokt ägg. Lite svårare med dottern som inte tuggar så mycket råkost ännu, men hon lär väl vänja sig...
 
Såna varma dagar brukar jag äta antingen kassler eller något slags rökt fisk med sallad + tomat med nån god dressing på (färdigköpt eller självblandad). Eller så kan det bli s k dagobertmacka med mjukost, sallad, antingen vanlig ost eller skivbar leverpastej och så skivad tomat och hackad paprika eller hemgjord smörgåssallad med gräslök, persilja, äpple o paprika blandat med lite gräddfil o majonnäs.
 
Äggröra och amerikanska pannkakor! Du behöver bara sirap/hallon/blåbär/bär/honung (något av det) så blir det riktigt gott!
Ta också salt på äggröran.
Och äggröra går snabbt att göra!
 
jag gör alltid korvsallad när det är såhär varmt.

Det betyder nödvändigtvis inte att det är korv i. Men en sallad av det lite matigare slaget me kikärter, böner, pasta, ris eller potatis i botten och sen tager-vad-man-haver principen. Gärna lite god salladsost typ feta eller mozzarella, går även mde vanlig ost. Skinka, korv, tonfisk, lax eller vilken rest som helst typ...
 
@Magiana @deathslyna

Gillar ni/dottern äggröra?

Tyvärr har jag själv lite svårt för äggröra, men dottern på två år älskar det. Så när jag inte har ork/tid/etc för "riktig" matlagning så gör jag (eller dottern gör nog lika mycket, hon tycker det är kul att röra ihop äggen) äggröra i en speciell tupperwareskål som man hivar in i micron på två minuter.

Tillsätter en skvätt grädde/mjölk/creme f/ och lite skivade grönsaker/skinka/ost eller majs så blir maten klar på under fem minuter sammanlagt, den där plastlådan har räddat dotterns humör och min dag många gånger :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 896
Senast: Blueberry
·
C
  • Låst
Övr. Barn Jag har en snart ettårig son, som verkligen gillar mat. Hitintills har han inte tackat nej till mycket (nån äcklig grönsakspuré från...
2
Svar
30
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp