Bukefalos 28 år!

Snabbspännen = skramligt....

HannaZ

Trådstartare
Ska snart komma igång med min nya vagn och har snabbspännen vid svängeln på den. (på globusrockarden, som jag kört med under tiden den andra varit på tillfixning, är där piggar som står rätt upp så det är bara att lägga draglinornas öglor över. Det går så snabbt att det inte behövts nån snabbkoppling.
Dock tycker jag att det blir så mkt skrammel med snabbkopplingarna/spännena.

Har snabbspännen på Skakelremmarna och tycker att det skramlar tillräckligt när man kör.

Nån som har nåt tips för att undvika skramlandet?
 
Är det bakseleremmarna du menar med skakelremmar? En sak du kan testa är att sätta snabbspännet i ringen på bakselen och ha en rem sittandes fast på skakeln, i öglan på skakeln. Hålle med om att det kan skramla annars.. Jag har gjort så att jag inte har snabbkopplingar där, istället har jag snabbkoppling mellan ryggstycke och däckel. Då kan jag släppa loss hela bakselen på en gång. Och så slipper jag allt skrammel :)
 
Skakelremmar tänker jag de som fäster i bakselen och skakel och gör att vagnen bromsar i avsaktningar eller nedförslut.

Dom större mig lite men framför allt var det snabbspännena till draglinorna (fästa i svängeln) som skramlade mkt.
 
Skakelremmar tänker jag de som fäster i bakselen och skakel och gör att vagnen bromsar i avsaktningar eller nedförslut.

Dom större mig lite men framför allt var det snabbspännena till draglinorna (fästa i svängeln) som skramlade mkt.

Skakelremmar heter egentligen de remmar som man fäster skaklarna i däckeln/dragringen om man använder loksele. De andra som du menar tror jag bara heter bakseleremmar.

Hur fäster du snabbkopplingen i svängeln? Vart kommer skramlet ifrån, slår de i vagnen? Draglinorna ska ju vara så sträckta i drag att det inte finns utrymme för skrammel mellan svängel och snabbkopplingen. Slår spännena i vagnen när svängeln rör sig?
 
När jag beställde fr selar.se så kallade hon dem skakelremmar och drive out verkar också kalla dem det. Kallas det inte skakelöglor på däckeln? Eller menar du remmarna som håller ner skakelöglan?

Jag har fått hjälp att ställa in längden av min tränare så jag tror att det är rätt. Är kanske känslig för skrammel bara.
På den nya vagnen sitter där öglor på svängeln så det går att knäppa fast snabbspännena direkt i den. Funderar på att sätta klisterlinda runt för att dämpa. På Globusrockarden så är där piggar på ovansidan av svängeln så det är bara att lägga draglinans ring över.


Skakelremmar heter egentligen de remmar som man fäster skaklarna i däckeln/dragringen om man använder loksele. De andra som du menar tror jag bara heter bakseleremmar.

Hur fäster du snabbkopplingen i svängeln? Vart kommer skramlet ifrån, slår de i vagnen? Draglinorna ska ju vara så sträckta i drag att det inte finns utrymme för skrammel mellan svängel och snabbkopplingen. Slår spännena i vagnen när svängeln rör sig?
 
När jag beställde fr selar.se så kallade hon dem skakelremmar och drive out verkar också kalla dem det. Kallas det inte skakelöglor på däckeln? Eller menar du remmarna som håller ner skakelöglan?

Jag har fått hjälp att ställa in längden av min tränare så jag tror att det är rätt. Är kanske känslig för skrammel bara.
På den nya vagnen sitter där öglor på svängeln så det går att knäppa fast snabbspännena direkt i den. Funderar på att sätta klisterlinda runt för att dämpa. På Globusrockarden så är där piggar på ovansidan av svängeln så det är bara att lägga draglinans ring över.

Skakelremmar är de korta remmar man fäster skakeln i däckeln alt (oftast) dragringen på en loksele. Skakelöglorna kan vara två saker: dels den öglan fram på skakeln (om man inte bara har pigg) som man fäster däckeln i på något sätt beroende på modell, och så kan det menas vara den läderögla som finns på en däckel som man fäster skaklarna i. Den har jag sett kallas för både fast skakelrem, skakelögla, skakelfäste osv..
Huvudsaken är ju att vet att vi pratar om samma remmar. Och att du fått rätt från DO och selar.se, vilket jag förutsätter eftersom skakelremmen typ bara är 20cm:) För mig som själv "kördes in" med loksele är snabbkoppling på skakelremmar är något helt annat än snabbkoppling på bakseleremmar...

Jag hatar själv skrammel när jag kör. På min nya rockard är svängeln placerad så den går fritt in i korgen, men avståndet i höjdled där den passerar blir lågt för snabbkopplingar - vilka då skramlar emot. Jag får sätta en extra karbinhake mellan öglan på svängeln och snabbkopplingen, och då blev det bättre men inte bra. Sen har jag fått korta av för långa bultar som har potential att gå emot, och sätta in brickor där svängeln fäster för att den ska hamna i mitten i höjdled. Nu skramlar det bara ytterst lite på små volter. Nästa steg är att köpa lättviktschacklar i syntet, de kan ju omöjligt skramla. Men då är de istället fula..
 
@kol Kolla på Biltema eller andra företag som säljer båttillbehör, där finns det lättviktsschacklar. De är nylonrep som är öppningsbara (även om det inte ser så ut) och används för att slippa skrammel och repor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 236
Senast: sorbifolia
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 213
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 264
Senast: Amk
·
Körning Selen är en loksele. Vagnen har som en rektangulär ögla på utsidan av skakeln (fattade någon det där?). Sitter både seltungor och...
Svar
10
· Visningar
4 583
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp