Bukefalos 28 år!

Snabbt svar angående torrt hösilage önskas!

lundsbo

Trådstartare
Vi funderar på att köpa storbal hösilage i år i stället för att ta egna.
Vi gör bara av med 35 storbalar/vinter och producerar småbalar själva till sommarhalvåret. Det blir så dyrt att hyra in plastare och press för så få storbalar.

Vi har alltid haft en TS mellan 59-63%.
Det vi funderar på har en TS på 77% !!
Bara att glömma eller hur?
Inte behandlat med något, taget vid midsommar. Inget regn på.
Men det hjälper inte va?

Använder någon så torrt hösilage till häst?
Egna erfarenheter tack!
 
Sv: Snabbt svar angående torrt hösilage önskas!

Aj, aj, så hög torrsubstans är inte att rekommendera!! Då är stjälkarna hårda, dvs. det rymms mycket luft i dom, och det blir svårt att packa. Det lär bli mögel.. Dessutom får ni ju ingen som helst ensilering.

En ts-halt mellan 59 och 63 % är däremot perfekt. :bump: Idealet är ju 60%.

Har själv erfarenhet. Min häst har gått på hösilage med en ts-halt på mellan knappa 40 till dryga 70 %. Man ska akta sig för hösilage som har en ts-halt på under 50 %, och över 65-70%.
 
Sv: Snabbt svar angående torrt hösilage önskas!

Det beror mycket på producenten. Jag har haft hösilage så torrt som varit kanon. Jag har också själv försökt göra sånt torrt hösilage som.. ehum... inte blev kanon. Far dit och titta och lukta på det om han har någon öppnad bal hemma eller köp hem bara någon enstaka bal för att kolla innan du bestämmer dig slutligt.

Angående mycket luft i stjälkarna beror mera på NÄR det är slaget, hur förvedat stjälken hunnit bli. Det kan ju vara slaget i ett tidigt stadium och torkat på fältet innan pressning för att uppnå högre TS.
 
Sv: Snabbt svar angående torrt hösilage önskas!

Även om man öppnar en bal nu och luktar och kikar så betyder det ju inte så mycket för den framtida hållbarheten, tyvärr. Ett silage med så hög TS genomgår ingen ensileringsprocess och blir därför mer mottagligt för mögel. Det behöver dock inte visa sig förrän långt senare på året, dvs de första balarna kan vara finfina men enligt min erfarenhet av väldigt torrt "silage" så får man oftast slänga flera balar under vintern och fram på vårkanten och då blir det fort ett dyyyyrt foder...
 
Sv: Snabbt svar angående torrt hösilage önskas!

men när jag skulle beställa fr¨m bru**sberg så hade de bara på TS 70 till mig... de är ju kända för sitt superfoder!!!!
ska jag ändra å försöka få blötare?

*blev förvirrad*
 
Sv: Snabbt svar angående torrt hösilage önskas!

Tack för era svar!
Vågade inte köpa det torra hösilaget utan väntade tills 2:a skörden och har nu köpt med ts på 64%.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp