Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jag har ett väldigt hektiskt schema men jag är nog inte rätt person att fråga- jag låter hästen stå helt enkelt, och slänger till honom ett äpple ;)
Vet jag med mig att jag har ett par veckors jobbig period så får han vila de veckorna. Passar både honom och mig bra, och jag kan koncentrera mig på annat utan dåligt samvete :)

Haha, nä, uppsuttet får nog vänta något år eller så! ;)

*kl*

Imorgon ska ja å Draken ut på våran första uteritt, spännande! :D
Kommer ju inte bli så långt men har som mål att lämna stallplanen i alla fall! ;)
Men det ska nog gå bra de, hon är så positiv och lättsam :love:

Hinderstigen klarar hon nog att ta tidigare än om ett år :D

jag har inte heller så mycket tips, brukar också försöka anpassa en vila till en hektisk period så man slipper stressa och ha dåligt samvete! Sen är det ju inte roligare när det nu är mörkt vid 4, eller om man har en häst som min som verkligen blir galen av att stå ;) men man kan ju inte göra mer än att ta av den tid man har!

Idag fick mina hästar vinterskor, 4 brodd i varje sko och snösulor. Känns just nu väldigt onödigt, men nästa gång hovslagaren kommer är i januari och då är det garanterat snö och is :)

+ Kvandi

Tack för tipsen angående Reynir! Tyvärr blev träningen inställd så jag får väl helt enkelt vänta tills min vanliga tränare (som är just Magnus L ;) ) kommer igen och hjälper mig med det lilla monstret.

KL

Hörrni, regnskållor, är det någon som har koll på det? Min häst drabbades svårt förra året vilket jag (som var helt oerfaren på området) upptäckte sent. I år har jag haft bättre koll på honom och nu i helgen hittade jag ett par stycken. Jag har nu börjat tvätta med antiseptiskt medel (Hibiscrub) så ofta jag kan och rider honom inte. Vad mer kan man göra? De sitter precis i sadelläget och jag vill inte raka då han går på lösdrift och jag inte har möjlighet att komma ut varje dag och fixa med täcken.

När jag hade två så fick först mitt sto regnskållor, hon fick penicillin och fick faktiskt helraka henne, även ner på benen dit dom spridit sig innan vi insåg vad det var.
Det smittade över till valacken som fick under sadeln och ner över magen, samma behandling på honom.

Det var veterinären som sa att om möjligheten finns så raka, då blir man av med dom på direkten och det är mycket lätt att få rent såren som skapas. Jag hade låtit bli att rida under tiden, jag lät mina stå tills såren läkt. Dom var ömma och visade stort obehag så fort man petade på "skorvorna".

Prata med din veterinär om du kan göra något mer, mina fick som sagt penicillin och blev tillsagd att klippa utsatta områden.

Är inne i en så himla tråkig period nu. Skolan tar jättemycket tid och de dagar jag inte har skola så jobbar jag.

Att skynda till stallet, fixa mat på 2 röda, ta in Sol och borsta medan hon äter och sen ut i hagen igen och skynda hem ger ju inte riktigt samma känsla som att stå och pilla och mysa i stallet i lugn och ro och ta en härlig ridtur. :(

Vad gör ni andra som har hektiskt schema? Har ni några tips på hur man kan underlätta?
Jag pluggar på universitet på Masternivå och det är mycket hetsigt tempo emellanåt. Jag har löst det genom att jag har Spá på lösdrift i ett stall där det inte krävs stalltjänst av de inackorderade, och jag vet att jag kan lita på att det hålls ett öga på min häst även om jag inte kommer dit.

Jag har sänkt ambitionsnivån, jag vill motionera henne fem dagar i veckan, och ibland hinner jag det, men oftast inte utan att känna mig lite stressad. Jag har kommit fram till att fyra dagar är ganska lagom för mig just nu, och det håller igång henne bra verkar det som.

Ofta blir det uteritt på helgerna, ridning på ridbanan 1-2ggr/v och ett pass tömkörning/dubbellongering eller löslongering (ordentligt så att hon får jobba och springa). Ridbanepassen sparar tid, och lösningen med lösdrift gör att jag inte behöver ha dåligt samvete om jag inte har tid att åka ut. Enda nackdelen är att det är fri tillgång på hösilage för henne nu. Spá är jättenöjd tror jag, möjligen lite rundare än jag skulle önska. ;)

Kolla med de andra i stallet om ni inte kan hjälpas åt mer med vardagspysslet som mockningen och hö-vägningen så att ni får lite hästledigt, ofta tar det ju inte så mycket extratid att fixa "runtikringpysslet" till två istället för en.

+ Muninn och Rein (och var det nån mer?)

Jag har ju turen att stå i det perfekta stallet! :love: Nära till stan, så det går fort att åka dit. Dessutom lösdrift så det blir inte lika mycket stalljobb. Vi packar höpåsar eftersom de inte får fri tillgång, men det behöver jag inte göra varje dag. Dels så är vi tre som hjälps åt och dels så kan man göra som jag gjorde idag och packa för minst 2 dagar framåt. Så behöver man inte ha dåligt samvete för att man inte åker ut varje dag. Imorgon kommer jag vara borta mellan 8 på morgonen och 22 på kvällen, finns inte en chans att jag hinner ut imorgon.
Stallägaren är toppen och håller koll på hästarna, så jag behöver inte oroa mig för att jag inte kollar till henne nån dag. Oftast så hinner jag ju dit och ge henne lite "specialmat" även om jag inte hinner rida och så.
Sen är det vatten som ska fyllas på, men det blir inte heller så ofta eftersom vi är så många som hjälps åt.

Jag försöker rida varannan dag ungefär. Känns lagom med lillan, hon har ju vilat några kortare perioder (typ 2 veckor) och jag har inte märkt någon skillnad.
Godi var ju sån som Hnokki, totalt galen efter 2 dagars vila. :angel:

I och för sig tror jag inte att Sol skulle må dåligt av att inte blir riden på ett par veckor, jag har ju tänkt att hon ska ha vila. Funderar på att lägga in den nu istället och hoppas att jag har mer tid efter jul.

Men JAG blir ju knäpp av att vila!!! :rofl:

Vilor är tråkigt, man vill ju alltid ha/göra det man inte får :D. Snöggur har vila hos oss nu o han e så trött på det! Står vid grinden o väntar, vill gärna "mysa". Han har vilat en månad och han har redan tappat alla ryggmuskler typ.

Kl

Igår flög jag av -igen. Men rejält den här gången. Andra gången på en vecka... Rönd var återigen orsaken. Antingen har hon ont, fast jag tror inte det, eller så har hon fått en fix idé. Hon kör nämligen upp huvudet o drar mot grinden. Det har hänt med helt olika förutsättningar gällande gångart, spår men med två gemensamma nämnare. Båda på volt där jag styr från grinden och båda i bortre halvan av paddocken. Hon har försökt samma grej fler gånger men då har jag suttit kvar o fått stopp. Jaja, nu slog jag iaf axeln i staketstolpen o huvudet/ryggen när jag landade. Jag har fått lova Mathias att inte rida henne ensam hemma mer, utan bara under uppsikt.

Och så är jag förbannad! Jag får inte döpa Meyja till det jag vill- "Meyja från Rinna", för det finns visst en "från Rinna Gård". Jag skall inte skriva alla fulheter jag tänker men jag är ruskigt missnöjd. Det är ju inte ens likt!!! Min gård har hetat Rinna sedan 1926, vad sjutton skall jag hitta på annars???

Men är Rinna Gård ett registrerat gårdsnamn?

Jag har flera föl som är födda på en gård med precis samma namn som en annan uppfödare, aldrig någon som har sagt nåt om det. Jag har dock hållit utkik efter det här namnet när de presenterat de som vill registrera gårdsnamn och hade "mitt" dykt upp hade jag protesterat.

Om det inte är registrerat så tycker jag du har rätt att "bråka" lite (även om det sällan lönar sig när avelskansliet bestämt sig) om man inte får ha en del av ett namn som är lika så har de problem, hur många skog... finns det inte worldfengur tex?

Tilläägg
Dessutom finns redan Tjora-Rinna (en norsk gård) så kanske du i så fall kan få lov att döpa henne till från Västra Rinna (eller annat vädersträck som kan passa)om de tycker att bara Rinna är för likt. Men att du inte skulle få använda Rinna alls känns ju lite knäppt.

Senast ändrad:

Tydligen gäller inte registrering av gårdsnamn längre, utan det är först till kvarn som gäller.

"från Rinna Gård" finns bara en häst som heter , f.2001, det verkar inte direkt vara nån uppfödning...

Det var bra sagt om *skog, och andra liknande ortsnamn. Det skall jag försöka nyttja för att få min vilja fram.

Har hört mkt annat om namn folk inte får ha. Tycker Sif verkar ha väl löjligt upplägg... På Island har man ju t.o.m. Exakt lika namn fast med en siffra efter, typ blesastödum och blesastödum 2.

+ Kvandi

Tack för tipsen angående Reynir! Tyvärr blev träningen inställd så jag får väl helt enkelt vänta tills min vanliga tränare (som är just Magnus L ;) ) kommer igen och hjälper mig med det lilla monstret.

KL

Hörrni, regnskållor, är det någon som har koll på det? Min häst drabbades svårt förra året vilket jag (som var helt oerfaren på området) upptäckte sent. I år har jag haft bättre koll på honom och nu i helgen hittade jag ett par stycken. Jag har nu börjat tvätta med antiseptiskt medel (Hibiscrub) så ofta jag kan och rider honom inte. Vad mer kan man göra? De sitter precis i sadelläget och jag vill inte raka då han går på lösdrift och jag inte har möjlighet att komma ut varje dag och fixa med täcken.

Thengill fick regnskållor nu i år så jag blev tvugen att helraka honom för han hade extremt ont av dem:crazy: och blev helt förändrad i ridningen.
Det var två riktiga tovor med tillhörande "sår" undertill på korset och sedan när jag rakade upptäckte jag fläckar över hela kroppen och även mycket där sadeln ligger så därför han hade haft ont där med.

Jag har Thengill på lösdrift och jag hade inget val men har haft honom på lösdrift helklippt innan så jag vet att det fungerar.
Man behöver bara ha ett väl tillpassat täcke som inte ger skav och regnar det mycket så bör man hålla lite koll bara så att täcket håller tätt annars får man byta och torka det men annars behöver man inte byta täcken om det inte blir smutsigt eller så.

Jag tycker det fungerar bra.
Har inte behandlat regnskållorna eller gett någon medicin till honom utan tänkte att det är bättre att hålla det torrt och på bara någon dag hade "sår" fläckarna torkat upp helt och nu ser de riktigt fina ut.
Och han blev pigga glada Thengill igen direkt efter att jag hade klippt honom:love:

Jag tror det är svårt att komma åt att kleta och ha sig när de är oklippta man vet ju inte om man hittar alla heller och på Thengill var det som sagt bara fläckar på vissa ställen som inte kändes med all päls men som han hade ont av.

Finns tom. lika namn - handlar bara att de bara får finnas en gård i varje "kommun" (eller ja område eller ngt, vet inte riktigt vad det blir på svenska..) Tex. finns de många Þufu och Orri mfl kommer från Þufu í Vestra Landeyjum (eller eystra landeyjum) sen bara 45min bort (inom nästa område) finns en annan gård som heter desamma Þufu :) Så ja Sverige är lite väl petiga, fast å andra sidan inge kul o heta likadant som en annan gård :)

Det visste jag inte, fräckt!

Men i mitt fall är det inte likadant. Meyja från Rinna vill jag ha. Hästen som redan finns heter xxx från Rinna gård.

Men nu har jag hittat flera exempel i worldfengur på samma sak. Där det finns "Namn" och "Namn gård".

Jag skall iaf försöka slåss för det... :devil:

Vad konstigt. Jag döpte min Líf för 3 år sedan till Líf från Lindenäs. Det trodde jag jag skulle få avslag på eftersom Ia och Denni har Lindnäs. Det är ju väldigt lika namn... men det gick igenom.
Eller måste det vara samma förnamn på hästen också?
Tex om dom skulle döpt ett sto till Líf från Lindnäs skulle jag fått avslag?

Fy vad tråkigt med Rönd, hoppas det bara är trots och att det går över fort. Ramla av är inget kul!

Kämpa på med gårdsnamnet, sverige är så jäkla kinkiga på namn! :mad: (har vart igenom den biten på efternamn, ville tagit morfars namn som efternamn, han var den sista i sverige som hette så, och de har inga släktingar som ärver deras namn eftersom jag heter som min pappa. Men nej det fick jag inte, för det fanns en familj som om man sa deras namn i plural så var det lite likt det som jag ville heta. Och eftersom morfar var död så räknades det som att jag nyskapade namnet eftersom ingen hette så längre, och man får inte nyskapa ett namn som är likt ett namn som finns. Så grymt långsökt så det är inte sant! Han hette ju det, och de kan ju se det, kan de inte bara låta mig få hete det med?!)

Jag har uppmärksammat ett par "buke-rivaler" på Hrimnirs facebook wall som försöker sno sadeln jag vill ha till min häst... ;)

Känner mig som en förföljare... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 103
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 699
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 592
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka