Snackistråd eget stall/gård del 2

@Bumpa Käre värld 😂

Här tar det på snön ordentligt nu och det börjar bli lerigt i hagen. Hoppas det inte tänker regna en massa under våren utan det hinner torka upp. Mycket smält snö ska få plats i marken.
 
Avloppet i spolboxen är så dåligt gjord. Allt fastnar på nolltid och leder till översvämning den här årstiden. Tar mycket extra tid och ork att konstant tömma den.

Har någon tips på åtgärd? Tror ni att någon form av uppsamlare får plats? Det är trångt där, borde varit ett djupare hål.
Tänkte kanske lägga något slags nät istället men frågan är hur och om det öht skulle hjälpa?

08AF48AB-76F0-4177-A571-F8A48E7CA86F.jpeg
 
Avloppet i spolboxen är så dåligt gjord. Allt fastnar på nolltid och leder till översvämning den här årstiden. Tar mycket extra tid och ork att konstant tömma den.

Har någon tips på åtgärd? Tror ni att någon form av uppsamlare får plats? Det är trångt där, borde varit ett djupare hål.
Tänkte kanske lägga något slags nät istället men frågan är hur och om det öht skulle hjälpa?

Visa bifogad fil 27007

Limma fast ett halvt lock på röret så vatten nivån kan vara ngn cm högre och mindre av leran rinner ut i avloppet?
 
Vilken sort använder du? Testat en en gång och den var helt värdelös. Sög knappt och fastnade konstant.
Vi har använt rätt mycket faktiskt, har hyrt en helg och tagit alla hagarna. Stor och blå med ett stort rör som man håller i (om du vill kan jag kolla upp modell). Men sjukt tungt och man blir alldeles sne i kroppen. Så bättre än att mocka förhand (kanske), men tycker egentligen inte det är så bra.
 
Herregud!
Nu vet ni att era hästar kan simma eller? 😂
Skämtåtsido😊
Hur djupt är det?

Nu har det sjunkit undan ganska bra men funderade ett tag på om man inte skulle satsa på sjöhästar istället. Vet faktiskt inte hur djupt det blev i hagen men det var ca en meter vatten över grusvägen som mest. Tur att alla byggnader och vinterhagen ligger högre upp :laugh:
 
Hyr en gödseldammsugare istället. Värt det!
Bra idé.. För närvarande har jag dock inget bra att dra den med. Och bil känns lite sådär för lära köra fast innan det torkar upp. Och det lär ta ett tag.
Så beror på hur svår sen är att släpa runt för hand. Får undersöka saken.
 
Vi har "vår" i södra Sverige, så visst innebär det att hästar kan gå utan vindskydd nu?
Tänkte nämligen släppa dem i sommarhagen vid månadsskiftet eller strax därefter, då den inte ska användas i sommar. Så får vinterhagen lite extra vila (och hästarna kan käka lite gräs igen). Tänkte därmed ta kolla masken och avmaska i veckan.
Vid busväder så tänkte jag släppa in dem tillfälligt i vinterhagen så att de kan får ordentligt skydd.
 
Vi har "vår" i södra Sverige, så visst innebär det att hästar kan gå utan vindskydd nu?
Tänkte nämligen släppa dem i sommarhagen vid månadsskiftet eller strax därefter, då den inte ska användas i sommar. Så får vinterhagen lite extra vila (och hästarna kan käka lite gräs igen). Tänkte därmed ta kolla masken och avmaska i veckan.
Vid busväder så tänkte jag släppa in dem tillfälligt i vinterhagen så att de kan får ordentligt skydd.
Hittade detta på jordbruksverkets hemsida:

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden (den tid då dygnsmedeltemperaturen är under +5° C ) måste hästen ha tillgång till en ligghall hela dygnet som ger hästen skydd mot väder och vind och en torr och ren liggplats.

Så om temperaturen håller sig inom det är det okej.


Men skydd från väder och kraftig vind ska man väl tänka på behövs även på sommarhalvåret. Så det är väl bra om de har några träd, eller som du säger att du får släppa upp dem i vinterhagen i så fall..
 
Hittade detta på jordbruksverkets hemsida:

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden (den tid då dygnsmedeltemperaturen är under +5° C ) måste hästen ha tillgång till en ligghall hela dygnet som ger hästen skydd mot väder och vind och en torr och ren liggplats.

Så om temperaturen håller sig inom det är det okej.


Men skydd från väder och kraftig vind ska man väl tänka på behövs även på sommarhalvåret. Så det är väl bra om de har några träd, eller som du säger att du får släppa upp dem i vinterhagen i så fall..
Ja det är det jag blir osäker på, vår är det ju nu, eftersom temperaturen är stigande, över 0 men under 10 grader (vi har i flera dagar nu haft runt 12 grader, men det varier ju som sagt).
Tyvärr så står det bara ett par små träd i utkanten av hagen så ger inte så mycket skydd. Men har ju som sagt möjlighet att släppa över dem om jag skulle vilja.

Det som föranledde detta är för att jag blev klar med utmockningen av vinterhagen tidigare än vad jag trodde och då hade jag velat hålla den ren f.o.m. nu. :)
 
Ja det är det jag blir osäker på, vår är det ju nu, eftersom temperaturen är stigande, över 0 men under 10 grader (vi har i flera dagar nu haft runt 12 grader, men det varier ju som sagt).
Tyvärr så står det bara ett par små träd i utkanten av hagen så ger inte så mycket skydd. Men har ju som sagt möjlighet att släppa över dem om jag skulle vilja.

Det som föranledde detta är för att jag blev klar med utmockningen av vinterhagen tidigare än vad jag trodde och då hade jag velat hålla den ren f.o.m. nu. :)
Gå in på smhi och där står hur temperaturen varit varje timme senaste dygnet, plussa ihop alla 24h och dela med 24.
Gör det varje dag i en vecka och är det över 5 grader hade jag tagit ut i sommarhagen.
Väntar en vecka då det är så länge det måste hålla en viss temperatur när det ska börja räknas som ny årstid eller ett visst datum om en årstid hoppas över, här gick det från höst till vår utan någon vinter i år.

Här har medel legat mellan 5 och 6 grader nu det sista och gräset växer för fullt.
 
Vi har "vår" i södra Sverige, så visst innebär det att hästar kan gå utan vindskydd nu?
Tänkte nämligen släppa dem i sommarhagen vid månadsskiftet eller strax därefter, då den inte ska användas i sommar. Så får vinterhagen lite extra vila (och hästarna kan käka lite gräs igen). Tänkte därmed ta kolla masken och avmaska i veckan.
Vid busväder så tänkte jag släppa in dem tillfälligt i vinterhagen så att de kan får ordentligt skydd.
Ja det går men risken är att du kommer få skifta hagar om vädret ändras. Vi är bara inne i mars så allt kan fortfarande hända även om mycker tyder på att våren kommer tidigare och stannar.

En grej så här års är att det blåser så mycket och det gör ju att det blir kallare. På sommaren är det bara skönt men just nu kan en del vara känsliga speciellt i kombo med regn trots flera plusgrader.
 
Gå in på smhi och där står hur temperaturen varit varje timme senaste dygnet, plussa ihop alla 24h och dela med 24.
Gör det varje dag i en vecka och är det över 5 grader hade jag tagit ut i sommarhagen.
Väntar en vecka då det är så länge det måste hålla en viss temperatur när det ska börja räknas som ny årstid eller ett visst datum om en årstid hoppas över, här gick det från höst till vår utan någon vinter i år.

Här har medel legat mellan 5 och 6 grader nu det sista och gräset växer för fullt.
Ja här är "meterologisk vår" med tillväxt och gräset växer försiktigt.

Men precis som @karamelldrottningen säger så är det risk för att det slår om till sämre väder. Även om det inte är så mycket skydd i hagen för regn, så på en del håll så är där byggnader runt omkring som bryter av vinden, vilket är rätt skönt.

Får fundera något varv till innan jag bestämmer mig.
 
Vi har "vår" i södra Sverige, så visst innebär det att hästar kan gå utan vindskydd nu?
Tänkte nämligen släppa dem i sommarhagen vid månadsskiftet eller strax därefter, då den inte ska användas i sommar. Så får vinterhagen lite extra vila (och hästarna kan käka lite gräs igen). Tänkte därmed ta kolla masken och avmaska i veckan.
Vid busväder så tänkte jag släppa in dem tillfälligt i vinterhagen så att de kan får ordentligt skydd.
Vi har också lösdrift (Skåne) och inget bra skydd i sommarhagarna, de sista 10 åren har vi bytt hagar runt 1 maj. Då har grästillväxten kommit igång, temperaturen är okej även om det skulle bli busväder.
Rent krasst kan det fortfarande komma snö:eek:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
584
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 184
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp