Snackistråd eget stall/gård del 2

Idag ska vi köpa stolp till ridbanan! Hoppas kunna börja med det under helgen :)

Önskar det var stolp till en ridbanan man kunde köpa... 😀 vi köpte stolp till fler hagar i helgen. Hämtade 3:dje pallen stolp sen vi flyttade in för drygt ett år sedan. Att man kan lägga så mycket pengar på träpinnar 😅 vi gjorde en snabb beräkning kring att vi hittills slagit ner omkring 350 stolpar. Och än har ca 50-60 st som ska slås ner...
 
Önskar det var stolp till en ridbanan man kunde köpa... 😀 vi köpte stolp till fler hagar i helgen. Hämtade 3:dje pallen stolp sen vi flyttade in för drygt ett år sedan. Att man kan lägga så mycket pengar på träpinnar 😅 vi gjorde en snabb beräkning kring att vi hittills slagit ner omkring 350 stolpar. Och än har ca 50-60 st som ska slås ner...

Fyndade 250-300 stolp begagnat tror det är mitt bästa gårds-klipp 😅

Flytspacklat golvet till sadelkammaren också, och beställt tapeter :D

Men fy vad det känns som det går långsamt, fastän vi liksom grejat hela tiden!
Kan bero på den där parkeringen jag fick för mig att vi skulle ha :cautious: mitt ögonmått är lite skevt så den blev 150 m2 :rofl: självklart blåste markduken bort lagom till grusleveransen så vi skottar grus till parkeringen för hand...
 
Önskar det var stolp till en ridbanan man kunde köpa... 😀 vi köpte stolp till fler hagar i helgen. Hämtade 3:dje pallen stolp sen vi flyttade in för drygt ett år sedan. Att man kan lägga så mycket pengar på träpinnar 😅 vi gjorde en snabb beräkning kring att vi hittills slagit ner omkring 350 stolpar. Och än har ca 50-60 st som ska slås ner...

I know the feeling! Vi bytte ut alla stolp och all tråd i våra hagar för ett par år sen. Ett helsikes jobb och många tusenlappar fattigare men det blev toppenbra! :D
 
Fördelen är ju helt klart att sen håller det några år. Och fint blir det :D men kul med ridbanan, allt flyter på som det ska? :love:

Ja men precis! :D

Haha jodå men jag tycker som vanligt att allt går för sakta 😂 Vi har inte gjort något mer efter grävning. Den är tvungen att torka så det går att köra ut lastbilar med grus på den. Men nästa steg är ju att få ner stolpar, blir inte roligt att försöka göra det efteråt när bärlagret är packat och klart 😅 Så när det är gjort ska vi kolla möjligheten med att få hem några lass bärlager och börja jämna ut så vi får dräneringsrör och duk på plats. Det går inte att lägga ut det i förväg för då kommer duken blåsa bort efter 2 sekunder....
 
Här är det lite halv sparlåga..
Jag har känt mig "halvt utbränd" ett tag och fått lägga ned rätt mycket projekt.
Köpt in stolp och delat stora sommarhagen, samt skapat en tillfällig beteshage intill gårdsplan har jag gjort.
Skolat in skötare till Mumma, mitt senaste "förvärv" som är här på långtidsfoder från Lil-sis.
Påbörjat hennes utbildning.

Markus har börjat gräva bort de största stenarna i vinterhagen, vissa måste han spräcka i bitar med några speciella kilar eller vad det heter först. Sedan har han fått hjälpa mig en del med mina saker.
Han fick tex slå ned en del av stolpen då jag blev helt slut och fick ont i kroppen i två dagar efter att ha gjort bara några få. Ett uttryck för "slutkördheten" plus att det var ett tag sen jag stolpade något mer än enstaka stolp...

Det ska ju läggas markduk i hagen och grusas rejält sedan.
Han funderar just nu kring hur han ska göra vid kanterna då gruset ju ska bygga upp en del.
Om det behövs "några kanter" och hur de i så fall ska se ut.
Jag lämnar de funderingarna mest åt honom, och försöker återhämta mig och göra lagom annat.

Slänger in en bild på någon dag efter sötnosen Mumma hade kommit hit :)
 

Bifogade filer

  • 20200319 (10).JPG
    20200319 (10).JPG
    409 KB · Visningar: 23
Vi mocklar på med ridbanestaketet. Eller ja, stolparna i alla fall, tråden lär vi ju inte dra förrän allt nästan är klart. Inte helt lätt att få ner jordankarna då det är stenhårt i marken :p Men vi hoppas väl bli klara med alla stolpar under den här veckan. Sen får vi se när vi går vidare med att köpa grus.
 
@Cattis_E det är nog lätt att hamna där och viktigt att man inte bara kör på! Så länge det inte är något akut som påverkar djurens välfärd så kan ju det mesta faktiskt vänta lite :)
 
Jag gjorde ett kap för några år sen och köpte massor av stolp av en bonde som slutade med får. Ringisolatorerna som satt på (fem på varje) följde med i priset.
Hade jag köpt nya isolatorer hade de kostat (mycket) mer än stolparna gjorde 😎
 
@Cattis_E det är nog lätt att hamna där och viktigt att man inte bara kör på! Så länge det inte är något akut som påverkar djurens välfärd så kan ju det mesta faktiskt vänta lite :)
Jo, precis.
Har av olika anledningar rätt stor självinsikt i var det är dags att slå i handbromsen.
Har inte haft någon utmattningsdepression men problem som ger snarlika symptom för x antal år sen. Och den gången tog det tid. Så försöker låta bli att behöva "förlora" så mycket tid en gång till. Bättre att försöka slå i bromsen innan.

Så var rädda om er allihop. Hur mycket vi än vill få klart XX så är det okej att vila från just det i veckor eller månader om det är vad som behövs.
 
Har kommit igång lite här. Tagit träckprov. Fick avmaska, det var lite oväntat även om det var 250 och 400 epg. Fått ut hästarna i andra sommarhagen.
Men vilar den andra sommarhagen i år, samt "grusar över" vinterhage så det minskar ju parasittryck.
Alla hästar är igång bra motionsmässigt.
Har snitslat en runda i grannens skog som kryssar runt de steniga partierna (ja, jag har frågat om lov).
Slängt ut lite vallfrö i hage som behövde lite förstärkning.
Gjort lite staketunderhåll
Maken har spräckt och tagit bort en del större stenar i området där vi ska grusa. Det tar sig.
Vet inte om jag skrev sist att jag saltat corallen och petat in lite mer sand där det var snålt.
Skönt att ha kommit igång lite.
 
Har fått skorna avdragna på den häst som ska det lugnt i sommar, så släpps de på bete nästa helg.
Hyrde en mockmaskin för ett par veckor sedan, har tidigare hyrt en som är som en stordammsugare och nu testade jag en som sopar upp när man drar den efter bilen. Inte lika noggrann, men väldigt mycket mindre slit än när man går och suger upp förhand.
Man behöver dock lite fart för att det ska fungera optimalt.

Räknar på olika typer av staket, vad som är snyggt, prisvärt och håller bäst.
 
Här är takbytet av våran 45 meter långa(och väldigt höga) ladugård igång 😅 gubben är på taket och jag med höjdskräck går på marken och har ont i magen 😬 ska bli så skönt när det är klart och jag kan slappna av igen.. Jag ville leja bort det pågrund av att jag tycker det är så jobbigt att ha honom där uppe, men han som är lite mer avslappnat lagd tycker att det är självklart att göra själv 😱
Dom gamla tegelpannor ska bytas mot plåt.

Nästa projekt blir en kattgård och efter det förhoppningsvis rundkorall 😅
 
Här är takbytet av våran 45 meter långa(och väldigt höga) ladugård igång 😅 gubben är på taket och jag med höjdskräck går på marken och har ont i magen 😬 ska bli så skönt när det är klart och jag kan slappna av igen.. Jag ville leja bort det pågrund av att jag tycker det är så jobbigt att ha honom där uppe, men han som är lite er avslappnat lagd tycker att det är självklart att göra själv 😱
Dom gamla tegelpannor ska bytas mot plåt.

Nästa projekt blir en kattgård och efter det förhoppningsvis rundkorall 😅

Är det svårt? Att lägga plåten själv? Skulle behöva göra samma jobb hos oss. Alltså ta bort dåligt tegeltak och lägga på plåt. Maken har en idé om att det borde gå att ta ett par rader med plåt varje år för att slippa så stor kostnad på en gång.

/Lizzie
 
Är det svårt? Att lägga plåten själv? Skulle behöva göra samma jobb hos oss. Alltså ta bort dåligt tegeltak och lägga på plåt. Maken har en idé om att det borde gå att ta ett par rader med plåt varje år för att slippa så stor kostnad på en gång.

/Lizzie

Vi också, men här är undertaket av vass för att göra det lite extra bökigt.
 
Är det svårt? Att lägga plåten själv? Skulle behöva göra samma jobb hos oss. Alltså ta bort dåligt tegeltak och lägga på plåt. Maken har en idé om att det borde gå att ta ett par rader med plåt varje år för att slippa så stor kostnad på en gång.

/Lizzie

Alltså nu är ju han rätt händig och kunnig. Så han fixar ju det utan problem, beror ju mycket på det. För mig är det grekiska 😂Det kruxiga är ju att rikta upp så allt blir rakt och lägga den nya läkten, det är ju det som tar tid så ingen plåt har kommit upp än.
Han har rivt av halva taket(teglet och läkten) och börjat bygga upp det igen nu så funkar ju att ta det i etapper. Tanken är ju dock att ge sig på andra halvan direkt efter så det blir klart 😁 men det tar massa tid så har man inte det så kan det kanske vara bra att ta det i etapper. Han är permiterad just nu så han passar på 🙄
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
584
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 184
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp