Snackistråd; Vi som vill köpa gård

Blyger

Trådstartare
Följer snackistråden för eget stall/gård men är själv inte där ännu, utan i stadiet att vi letar efter ny bostad och helst en gård och kan väl inte vara ensam på Bukefalos med detta? :)

Så, alla ni andra som också letar, här kan vi väl prata och tipsa och peppa varandra? :)
 
Nej du är inte ensam 😉
Vi drömmer om en egen gård men har inte en vettig kontantinsats ännu. Räknar med att behöva spara ihop minst 400 000 för att ha råd med en mindre gård (typ 2-3 ha) där vi vill bo. Är snart halvvägs...

Bor i hyresrätt nu, tröstar mig med att det iaf är billigt nu när vi sparar. Men så tråkigt nu på sommaren när man vill ha trädgård...
 
Skönt att höra @piggelin ! Kontantinsatsen är verkligen en stor grej, och jag har hört av mäklaren att det skulle krävas 20% när vi var och tittade på en gård, medan för en vän räckte det med 10 % eftersom de inte ska leva på gården.. känns svårt att beräkna med de olika svaren.

2-3 ha är nog minimum för oss också, även om kompromiss verkar vara ledordet :cautious:
 
Vi letar också gård, vi önskar helst runt 15-20 ha varav stor del skog, kanske 6-8 ha bete/åker. Men vi är beredda att kompromissa för rätt läge! Dock inte akut än, jag har ett år kvar i skolan innan jag är färdig lärare och vi bor redan i hus där vi bor väldigt billigt. Vi har dock letat sedan nåt år tillbaka. Problemet när man bor i liten stad är att det inte kommer ut speciellt mycket gårdar...
 
@Fille 4 hektar åker/bete och runt 10 skog hade varit drömmen för mig :love:
Men vi är två och häromkring skulle det bli dyrt...
 
Letar inte direkt, men håller koll. Eftersom jag har små ponnys som helst inte ska gå på gräs så behöver vi inte alls mycket mark, så stora gårdar går bort för vår del. Var och tittade på ett ställe för några veckor sedan men det var alldeles för mycket att fixa och lite i största laget.

Har hus nu och kontantinsats är inga problem eftersom vi inte vill lägga flera miljoner.
 
@Fille 4 hektar åker/bete och runt 10 skog hade varit drömmen för mig :love:
Men vi är två och häromkring skulle det bli dyrt...

Det är fördelen med att bo i mindre håla! Visst inte gratis här heller, kanske 3-5 miljoner men det är vad ett vanligt hus i centrala Örebro kostar (där jag är ifrån från början) så känns ändå rimligt då att få en gård för det priset, även om gården då ligger på mindre ort. (Bor i Degerfors numer och är i dessa trakter vi letar gård)
 
Jag letar lite halvt, skulle helst vilja träffa någon att köpa gård tillsammans med först så man inte blev så begränsad budgetmässigt. (Planen var att köpa gård ihop med mitt ex, men eftersom han nu är ett ex, så....)

Måste bara fråga av nyfikenhet, vad ska ni använda skogen till som ni vill köpa? Ved? Timmer? Jakt?
Jag håller på med hästar (ridning och uppfödning) så letar främst gård med mycket betesmark, och kanske 1-2 ha skog så man kan få virke till att bygga terränghinder. :)
 
Jag letar lite halvt, skulle helst vilja träffa någon att köpa gård tillsammans med först så man inte blev så begränsad budgetmässigt. (Planen var att köpa gård ihop med mitt ex, men eftersom han nu är ett ex, så....)

Måste bara fråga av nyfikenhet, vad ska ni använda skogen till som ni vill köpa? Ved? Timmer? Jakt?
Jag håller på med hästar (ridning och uppfödning) så letar främst gård med mycket betesmark, och kanske 1-2 ha skog så man kan få virke till att bygga terränghinder. :)

Min sambo vill ha skog för att kunna ha egen ved att värma huset med, tanken är att huset ska värmas upp med ved precis som vårat nuvarande. Han drömmer om att bli delvis självförsörjande på ved, har man kanske 10-15 ha skog borde man klara sig hyffsat. Jag själv vill ha mark till 2-4 hästar och kanske något högärde så man kan slå eget hö men det är inget krav!
 
Det är fördelen med att bo i mindre håla! Visst inte gratis här heller, kanske 3-5 miljoner men det är vad ett vanligt hus i centrala Örebro kostar (där jag är ifrån från början) så känns ändå rimligt då att få en gård för det priset, även om gården då ligger på mindre ort. (Bor i Degerfors numer och är i dessa trakter vi letar gård)

Tre miljoner är typ min smärtgräns men ja, villorna är inte så mycket billigare i våra krokar, de ligger runt 2 miljoner kanske i 'stan'. Vill ha pendlingsavstånd till två större städer så det begränsar.

Jag letar lite halvt, skulle helst vilja träffa någon att köpa gård tillsammans med först så man inte blev så begränsad budgetmässigt. (Planen var att köpa gård ihop med mitt ex, men eftersom han nu är ett ex, så....)

Måste bara fråga av nyfikenhet, vad ska ni använda skogen till som ni vill köpa? Ved? Timmer? Jakt?
Jag håller på med hästar (ridning och uppfödning) så letar främst gård med mycket betesmark, och kanske 1-2 ha skog så man kan få virke till att bygga terränghinder. :)

Min man cyklar mountainbike och vi vill ha en egen ridslinga kombinerat med cykelspår :) i den fluffiga drömmen om det ultimata stället alltså :p Sen är vi båda lite lagom intresserade av skogsskötsel och tänker att det intresset skulle få blomma ut.
 
Tre miljoner är typ min smärtgräns men ja, villorna är inte så mycket billigare i våra krokar, de ligger runt 2 miljoner kanske i 'stan'. Vill ha pendlingsavstånd till två större städer så det begränsar.



Min man cyklar mountainbike och vi vill ha en egen ridslinga kombinerat med cykelspår :) i den fluffiga drömmen om det ultimata stället alltså :p Sen är vi båda lite lagom intresserade av skogsskötsel och tänker att det intresset skulle få blomma ut.

Jag betalar helst inte mer än 3 miljoner heller, men måste också vara lite realistisk med tanke på skog. Tror dock min sambo kan prioritera bort skog om det dyker upp en gård som för övrigt har alla rätt!
 
Var hittar man en gård med stall, skog och mark för 3 miljoner i närheten av en större stad? Och vettigt bostadshus. Här kostar villorna på landet 2 millar. Skövde kommun med omnejd.
 
Var hittar man en gård med stall, skog och mark för 3 miljoner i närheten av en större stad? Och vettigt bostadshus. Här kostar villorna på landet 2 millar. Skövde kommun med omnejd.

Ingen sa något om vettigt bostadshus :angel:

Gården vi var på visning på, 4 ha åker, 1 ha skog/tomt/övrigt ligger ute för 2,5 miljoner. Två större städer i närheten (30-50 minuter). Huset behöver totalrenoveras, inklusive fixa tak/panel/avlopp. En bättre garagebyggnad med sommarvatten (typ verkstad så absolut stor nog för att bli stall).

Slutsumman; kompromidderna är oftast fler med begränsad budget :D
 
Senast ändrad:
Ok. Jag ska inte köpa själv men har tänkt en del på vad jag kommer att få för nya grannar då en gård är till salu snart- dödsbo. Stort bostadshus. Går att bo i utan problem men behöver uppdateras för några hundra tusen inne. Beboelig lillstuga. Stooooor ladugård som måste fixas tak på innan det rasar. Magasin m verkstadsdel, stort garage, maskinhall i funktion ( lösdrift tänker jag). Ca 40 ha mark, 50 ha skog. Mark o skog finns det grannar som är sugna på så det går ju att stycka från. 20 min till Skövde där det finns jobb. Vill en köpa och stycka ifrån? Eller köper en för jakten o huset?
 
Hade också velat ha en liten gård. Har kontantinsats på 650 000 och drygt 30.000:- i lön men här kostar gårdarna från ca 7 miljoner så det är kört. Liten villa kan jag hitta för 4 miljoner kanske... om jag har tur.
 
Hade också velat ha en liten gård. Har kontantinsats på 650 000 och drygt 30.000:- i lön men här kostar gårdarna från ca 7 miljoner så det är kört. Liten villa kan jag hitta för 4 miljoner kanske... om jag har tur.

Oj! Det var dyrt. Och dystert :(
 
Vi bor redan på gård så jag ska egentligen inte skriva i tråden men jag blir så avundsjuk på priserna ni skriver om! Här kostar en gård med ett par hektar massor av miljoner. Marken här är så värdefull så man räknar ca 400.000 kr per ha. Vi har tre ha men man hade ju önskat 30. :)
 
Skönt att höra @piggelin ! Kontantinsatsen är verkligen en stor grej, och jag har hört av mäklaren att det skulle krävas 20% när vi var och tittade på en gård, medan för en vän räckte det med 10 % eftersom de inte ska leva på gården.. känns svårt att beräkna med de olika svaren.

2-3 ha är nog minimum för oss också, även om kompromiss verkar vara ledordet :cautious:

Vi fick låna upp till 75% så kontantinsats på 25% blir väl de då. Jordbruksfastighet räknas min gård som och då blev de dyrare
(Sen att gården gick på 650000 totalt är en annan sak :))
 
Vi fick låna upp till 75% så kontantinsats på 25% blir väl de då. Jordbruksfastighet räknas min gård som och då blev de dyrare
(Sen att gården gick på 650000 totalt är en annan sak :))

Man får vara beredd att förhandla med banken helt enkelt, verkar vara ett spann där :)

Ja om 2-3 miljoner är billigt blir det nog inte mer fynd än 650' :rofl:
 
Var hittar man en gård med stall, skog och mark för 3 miljoner i närheten av en större stad? Och vettigt bostadshus. Här kostar villorna på landet 2 millar. Skövde kommun med omnejd.

Jag har 6 mil till örebro, 7 mil till karlstad. Vi har tittat på en gård med 25 ha dock fallfärdigt hus, så det blir ju kostnad att bygga nytt, det gick för 2 mille. Men finns också två gårdar till salu lite längre ut på landet för 2,250,000 med 25 ha vardera och okey hus. Men räknade att vi skulle spendera 12 h i bil per vecka, känns inte okey så blev inget av de gårdarna...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 402
Senast: bobbbo
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 049
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp