Snackistråd; Vi som vill köpa gård

På måndag ska vi kolla på en villa med stor tomt. Det finns två boxar i dagsläget och de som bor där nu har haft hästar tidigare.
Huset är fint och allt är 'färdigt' med stall osv men marken saknas. Känner mig lite ambivalent till det hela men får väl se hur det ser ut på plats.
 
På måndag ska vi kolla på en villa med stor tomt. Det finns två boxar i dagsläget och de som bor där nu har haft hästar tidigare.
Huset är fint och allt är 'färdigt' med stall osv men marken saknas. Känner mig lite ambivalent till det hela men får väl se hur det ser ut på plats.

Finns det mark att hyra?
 
Ok. Jag ska inte köpa själv men har tänkt en del på vad jag kommer att få för nya grannar då en gård är till salu snart- dödsbo. Stort bostadshus. Går att bo i utan problem men behöver uppdateras för några hundra tusen inne. Beboelig lillstuga. Stooooor ladugård som måste fixas tak på innan det rasar. Magasin m verkstadsdel, stort garage, maskinhall i funktion ( lösdrift tänker jag). Ca 40 ha mark, 50 ha skog. Mark o skog finns det grannar som är sugna på så det går ju att stycka från. 20 min till Skövde där det finns jobb. Vill en köpa och stycka ifrån? Eller köper en för jakten o huset?
Låter ju perfekt för mig och Alex. Gränsar det till er? :)

Här hos oss hade någon storbonde köpt upp allting, låtit byggnaderna ramla ihop, alternativt styckat av till 2 ha och sålt som liten hästgård och behållit stora marken själv bara för att de är så gnidna.
 
Vi letar också gård. Har budat på ett par men de stack iväg i pris och kändes väl inte hundra.
Vi är rätt begränsade av att vi inte vill byta skola på barnen. Och det kommer sällan ut vettiga gårdar häromkring. Vi bor i stan sas men rätt nära gränsen mot landet. Dock är det ganska mycket slätt på den södra sidan av stan vi bor vid. Och jag vill ha ridvägar och sambon vill ha skog.
Vi sitter inte i sjön utan har vårt hus där vi trivs bra. Ett alternativ är att vänta typ 10 år tills barnen är stora och då köpa en gård i området där sambon jagar. Ligger 3-4mil från stan men fantastisk natur och prisläget ett helt annat.
Här får man vara glad om det finns 2 hektar till ”gården”, men där kan man få 30 för samma peng.
 
Låter ju perfekt för mig och Alex. Gränsar det till er? :)

Här hos oss hade någon storbonde köpt upp allting, låtit byggnaderna ramla ihop, alternativt styckat av till 2 ha och sålt som liten hästgård och behållit stora marken själv bara för att de är så gnidna.
Jepp. Jag är inte helt hundra på hektarantalet. Ja vill ni ha lite att pyssla med så är det fantastiskt. Finns arrendator på gärdena till hösten som nog kan tänka sig att fortsätta, ingen har jakträtten. Finns gott om vilt om ni jagar.
 
Jag vill också ha gård ^_^. Budar på en nu men måste gå till banken och se hur mycket jag får låna :p.
Vill ha ngt i området där jag bor nu och tillräckligt mycket mark för 1.5 hästar, samt ett tillräckligt fräscht boningshus så man inte behöver riva ut allt.
Är dock svårt att hitta häromkring.
 
Vi fick kompromissa med våra önskemål. Vi bor i den kommun i länet med högst priser, så vi var beredda att flytta till en annan del av länet och således kompromissa med avståndet.
Men så blev det så att vi hittade vårt drömhus med stall i vår kommun, med sådant läge att vi har nära till våra jobb, barnen behöver inte byta förskola, skola etc. Dock ingen mark till, så då fick vi kompromissa med det i stället.
Vi har tillgång till jättefina hagar, men det kan ju ändras. Men allt annat är så perfekt för oss så det får helt enkelt lösa sig. Huset ligger dessutom nära mitt hästsamnanhangs epicenter, vilket underlättar om något skulle inträffa. Jag har flera kontakter med stall inom en fem-sju kilometers avstånd. Det känns tryggt ändå.
 
Vi har letat i flera år nu och trots kompromisser med läge, skick, mark osv så hittar vi inget.
Lutar åt att ta över svärföräldrarnas gård nu istället då de inte vill bo kvar och dom vill gärna att någon inom familjen ska ta över. När jag i princip Okejade idag så sken maken upp och började planera var vi skulle slå upp hagarna och bygga ridbanan så det får flytta in hästar på gården igen efter att i många år varit tomt :laugh:
Men ja, jag erkänner att det är en väldigt fin gård och allt finns där redan (jämfört med andra ställen vi kollat på där vi skulle varit tvungna att riva gården och bygga nytt från scratch). Bostadshuset är nyrenoverat men vi planerar att bygga ut rejält, om vi väljer att flytta dit, då det är lite för litet.
Det är mer skogsmark än åkermark och jag hade helst velat ha tvärtom, vilket är varför jag tidigare inte varit så sugen, men jag tror inte vi kommer hitta något liknande.
 
Finns det mark att hyra?

Vet ej och det hade redan gått upp en halv miljon så skippade faktiskt visningen... Dumt kanske för man lär sig ju alltid något, men jag var ensam och orkade inte väcka bebis för att släpa med honom just då..

Istället räknar jag på renoveringskostnader för den andra gården :angel:
 
Hur tänker ni när det gäller gårdar utan färdigt stall? Min plan/förhoppning är att befintliga byggnader ska gå att inreda, så vi slipper bygga från grunden. Men hur mycket planerar ni i förväg gällande plats för gödselförvaring (vid container måste ju en lastbil komma åt), förvaring av grovfoder och sånt? Liksom aldrig hört talas om någon som byggt en foderlada men det måste väl gå att göra?

Så mycket frågor..
 
Hur tänker ni när det gäller gårdar utan färdigt stall? Min plan/förhoppning är att befintliga byggnader ska gå att inreda, så vi slipper bygga från grunden. Men hur mycket planerar ni i förväg gällande plats för gödselförvaring (vid container måste ju en lastbil komma åt), förvaring av grovfoder och sånt? Liksom aldrig hört talas om någon som byggt en foderlada men det måste väl gå att göra?

Så mycket frågor..

Tar in det i budgeten bara vid köp, räknar från 500K till 1 mille extra om stall måste byggas från grunden. Såklart beroende på vad för storlek och standard man vill ha, går att göra både dyrare och billigere.

Men det måste (bör) gå att köra fram med lastbil till där stallet ska stå, underlättar enormt vidd transport av material etc.
 
Har en fråga, jag och sambon är sugna på gård framöver men hur mycket mark ska man egentligen räkna på?

Vi tänker oss ett hus med drygt 2-3000kvm tomt så att säga. Det har vi idag och det är lagom som trädgård tycker vi.

Sen då, om vi räknar på stall för 4 hästar där alla boxar är rejäla uppåt 20kvm.
Rasthagar till varje häst, en-två större ”natur vinterhage” och likaså med sommarbete.

Vill också få plats med ridhus och paddock så småningom. 20x40m eller liknande.

Tänk nu inte naturreservat utan mer ”minsta möjliga men ändå rymligt”. 50 hektar lär vi aldrig hitta liksom :)

Vad landar vi på då?
 
Har en fråga, jag och sambon är sugna på gård framöver men hur mycket mark ska man egentligen räkna på?

Vi tänker oss ett hus med drygt 2-3000kvm tomt så att säga. Det har vi idag och det är lagom som trädgård tycker vi.

Sen då, om vi räknar på stall för 4 hästar där alla boxar är rejäla uppåt 20kvm.
Rasthagar till varje häst, en-två större ”natur vinterhage” och likaså med sommarbete.

Vill också få plats med ridhus och paddock så småningom. 20x40m eller liknande.

Tänk nu inte naturreservat utan mer ”minsta möjliga men ändå rymligt”. 50 hektar lär vi aldrig hitta liksom :)

Vad landar vi på då?
Fyra hästar är inte så mycket och då förutsätter jag att ni köper in grovfoder så runt 5-6 ha räcker
 
Kan du göra mycket själv då kanske komma undan billigare annars hade jag räknat på 1 miljon och uppåt för stallbygge.

Planen är tre boxar och i framtiden komplettera med ligghall vid behov. Men då kommer jag fortsätta kika på ställen där befintliga byggnader går att använda, jag tvivlar över att värdet på gården skulle öka med en miljon bara för att vi byggde stall.
 
Fyra hästar är inte så mycket och då förutsätter jag att ni köper in grovfoder så runt 5-6 ha räcker

Precis, vi kommer köpa in grovfoder! Har inget intresse av att ta eget på det viset, inte till att börja med i alla fall :)

Men så lite mark? Jag tänkte att man fick räkna på 10-15 ha åtminstone?
 
@sorbifolia en miljon alltså, shit. Jag har inte räknat på helt nytt stall alls 😅
Är det stort då? Och inklusive markarbeten?
Det där är ju så olika beroende på om man lejer bort, köper färdiga boxar osvosv. Hos min förälder finns ett stall på 12×30 meter, oisolerat pga det önskades kallstall. Finns lite boxar i stil med "vanliga brädor uppsatt som väggar", materialet drogs genom eget sågverk, sattes ihop själv osv. Den stora summan där var väl betonggolvet. Dålig koll på vad det kostade men några 500' var det definitivt inte :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 095
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 506
Senast: bobbbo
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 053
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp