Snackistråd; Vi som vill köpa gård

Hur mycket efterforskningar gör ni andra gällande omgivningarna? Försöker ni se potentiella ridvägar? Pratar med grannar om att ni tänkt ha hästar? Vad är rimligt? :)

Kollar upp grusvägar då det är det viktigaste för mig, kommer bygga ridbana hemma. Skogsstigar är en bonus men är inget jag söker då jag helst inte ger mig in i skogen :angel:
 
Kollar upp grusvägar då det är det viktigaste för mig, kommer bygga ridbana hemma. Skogsstigar är en bonus men är inget jag söker då jag helst inte ger mig in i skogen :angel:

Grannar?
Ska man knacka på och fråga eller är man knäpp?
Jag skulle helst vilja ha en egen ridslinga hemma/egen skog, men tänk om man flyttar, bygger hage och sen klagar grannarna för att det går hästar nära dem :nailbiting:
 
Följer snackistråden för eget stall/gård men är själv inte där ännu, utan i stadiet att vi letar efter ny bostad och helst en gård och kan väl inte vara ensam på Bukefalos med detta? :)

Ett tips till er som letar men inget passande/nog billigt dyker upp. Vi hade mycket tur men kanske någon kan använda sig av samma tips, det skulle glädja mig.

Vi kollade på många gårdar liknande det ni söker, hus, stall och eller åtminstone möjligheter att ordna det där tomten/markens area var det viktigaste. Vi sökte främst i områdena (Norra Sverige) där jag visste det fanns bäst ridvägar för oss. Bjöd på många gamla ruckel men det drog alltid iväg i pris.

Vi tog in offerter från byggföretag men fick tacka och avböja då vi förlorat alla budgivningarna.
Då hakade ett företag på (dom vill ju sälja hus såklart) och frågade var vi sökte mark.
Genom fortsatt kontakt med modulhus-säljaren så fick vi kontaktuppgifter till en person som äger enormt mycket skog i det området vi ville bygga på.

Friskt vågat hälften vunnet ;)
Han visade sig ha två plättar "till övers" där skogen inte var lika intressant för honom men som ingick i hans skiften. Det slutade med (dyr) avstyckning och köp av 7,3ha skog/åkermark.

Tror ni vi var nervösa då han skulle presentera priset.. För samma yta men med många stora befintliga rivningsobjekt granne med "oss" gick budet i hamn på hemnet för 1,2 miljoner..

375.000:-
Skogen hade inget större värde för honom men förr oss.. Herregud!

Nu bygger vi ett 120kvm hus och ett 144kvm stall med möjlighet till lite bete och stora skogshagar för 2-3 hästar i området jag vet jag vill rida i i resten av mitt liv (och bo, såklart).
3 års pappersarbete och det blir såklart mycket jobb på en gång men det är det bästa av alla alternativ som passerat oss i varje fall.. Kanske någon kan ha nytta av denna synvinkel :D
 
Grannar?
Ska man knacka på och fråga eller är man knäpp?
Jag skulle helst vilja ha en egen ridslinga hemma/egen skog, men tänk om man flyttar, bygger hage och sen klagar grannarna för att det går hästar nära dem :nailbiting:

Beror kanske på hur läget är. På alla gårdar vi tittat på så finns redan hagar eller så är det bara jordbruksfastigheter och annan djurhållning runtom, så hästar hade varit en piss i havet liksom :p
På vårt nyaste alternativ kommer det vara åkermark eller skog mellan hagar och närmsta granne så det tycker jag inte det finns något att klaga på. Sen har det gått hästar här förut. Att det flyttar in djur på en gård med befintlig ladugård/stall vore ju bara konstigt att klaga på.
Skillnad kanske om man köper en plätt mark som det inte finns något på och bygger allt nytt och blir nära inpå.
 
Beror kanske på hur läget är. På alla gårdar vi tittat på så finns redan hagar eller så är det bara jordbruksfastigheter och annan djurhållning runtom, så hästar hade varit en piss i havet liksom :p
På vårt nyaste alternativ kommer det vara åkermark eller skog mellan hagar och närmsta granne så det tycker jag inte det finns något att klaga på. Sen har det gått hästar här förut. Att det flyttar in djur på en gård med befintlig ladugård/stall vore ju bara konstigt att klaga på.
Skillnad kanske om man köper en plätt mark som det inte finns något på och bygger allt nytt och blir nära inpå.

På denna finns inga djur och inget stall. Inga djur hos grannarna (är bara villor, denna är längst in på vägen).
En hage kommer antagligen gå hyfsat nära grannens tomt..
Håller med om att man inte kan klaga om djur finns idag :)
 
På denna finns inga djur och inget stall. Inga djur hos grannarna (är bara villor, denna är längst in på vägen).
En hage kommer antagligen gå hyfsat nära grannens tomt..
Håller med om att man inte kan klaga om djur finns idag :)

Aha! Jadu, det är väl aldrig dumt att knacka på och höra med närmsta grannen om de skulle ha något emot det.
 
Hur mycket efterforskningar gör ni andra gällande omgivningarna? Försöker ni se potentiella ridvägar? Pratar med grannar om att ni tänkt ha hästar? Vad är rimligt? :)
Har det inte varit hästar där så tycker jag också du bör knacka på innan och höra. Eller kanske framförallt framföra till mäklaren och höra om säljarna kan tänka sig att höra sig för, eller ok om du gör det.
Ibland har jag hört med mäklaren som återkommit efter att ha pratat med säljarna om ridvägar, var de har ridhuskort/ ridbana o.s.v. om stall redan finns.
Nu köpte jag 10 minuter från där mina hästar står idag, så jag kan ha samma foderlev. rida i samma ridhus och vet att det finns många ridvägar i skog bara tio minuter bort med transport. Däremot så körde jag runt och tittade på hur grusvägarna går samt pratat med bekanta i området.
Vill gärna kunna ta en längre skrittur direkt från gården och ha någon ridväg.
Har även tackat för mig tidigare när jag inser hur tungtrafik som varit utanför/ omöjligt att korsa vägar utan livet i behåll.
Har dessutom utekatter som jag inte vill ska behöva riskera livet för att jag bor för nära stor väg.
Det är många parametrar som ska klaffa!
 
Har det inte varit hästar där så tycker jag också du bör knacka på innan och höra. Eller kanske framförallt framföra till mäklaren och höra om säljarna kan tänka sig att höra sig för, eller ok om du gör det.
Ibland har jag hört med mäklaren som återkommit efter att ha pratat med säljarna om ridvägar, var de har ridhuskort/ ridbana o.s.v. om stall redan finns.
Nu köpte jag 10 minuter från där mina hästar står idag, så jag kan ha samma foderlev. rida i samma ridhus och vet att det finns många ridvägar i skog bara tio minuter bort med transport. Däremot så körde jag runt och tittade på hur grusvägarna går samt pratat med bekanta i området.
Vill gärna kunna ta en längre skrittur direkt från gården och ha någon ridväg.
Har även tackat för mig tidigare när jag inser hur tungtrafik som varit utanför/ omöjligt att korsa vägar utan livet i behåll.
Har dessutom utekatter som jag inte vill ska behöva riskera livet för att jag bor för nära stor väg.
Det är många parametrar som ska klaffa!

"Det ska gå bra att ha hästar" svarade mäklaren :idea:
Säljaren är ett dödsbo... Åhh så mycket det är som ska klaffa!
Planen var dessutom att köpa först tidigast till våren för vi har egentligen inte råd just nu (föräldralediga) men går det så går det och annars lär man sig :)

Bra att kunna bolla 'små tankar' här i alla fall :)
 
"Det ska gå bra att ha hästar" svarade mäklaren :idea:
Säljaren är ett dödsbo... Åhh så mycket det är som ska klaffa!
Planen var dessutom att köpa först tidigast till våren för vi har egentligen inte råd just nu (föräldralediga) men går det så går det och annars lär man sig :)

Bra att kunna bolla 'små tankar' här i alla fall :)
Haha typiskt mäklare. ;)
Då hade jag tagit kontakt med grannar och både presenterat mig samt pratat med de om vad de anser om hästar o.s.v.

Jag hyrde en gård där min enda granne, där frun avskydde hästar, jag blev ju svettig bara jag skulle rida förbi.
Det är ju en sak om hästhagarna kommer ligga nära tänker jag.

Där jag har hästarna nu så har jag två grannpar, när de tar sista kvällsrundan med sina hundar så ger de mina hästar äpplen eller morötter. Väldigt bra med extra ögon på hästarna och trevligt att de bara tycker det är mysigt. Ena grannparet har sin trädgård jämte hästhagen.
 
Vilken kul tråd!
Jag har i våras flyttat hem till min föräldragård efter några år på andra änden landet. Tanken var att med tiden köpa av föräldrarna och ta över. Hur ja skulle lösa allt hade jag inte klurat ut, det blir mycket snöröjning, underhåll och skog som ska skötas!

Men så träffade jag en kille, mannen i mitt liv.♥️ Känns tråkigt att på något sätt bli "räddad" av en karl, men det är inte realistiskt att göra allt själv, o inte med dålig rygg och kronisk sjukdom som jag har... Men han har samma typ av uppväxt som jag, ser samma typ av framtid, och kläckte ur sig ganska tidigt att 'vi får väl försöka ta över gården då om du ska hålla på med hästar... Om vi har råd'.

Råd får vi, vet inte vad priset blir, men det löser vi med mamma och pappa så det blir vettigt åt alla håll. De har ju funderat några år, liksom vi barn, på vem om någon ska ta över, och vart de annars skulle bo. Men nu är de ganska glada över tanken på att flytta in i undantagshuset sen på äldre dagar.

Så ja, jag bor redan på drömgården, men drömmer ändå om att köpa.
Stall finns för d-ponny. Två storhästar går i hagen ( varav en inhyrning) så nu ska vi bygga lösdrift innan hösten. 👍
 
Vi fick en alldeles för låg värdering på lägenheten så vi har inte råd att sälja och flytta just nu, men frågorna och funderingarna kvarstår :)
 
Japp det tycker jag! Jag vill ha torra rasthagar att släppa i vid sjukdom eller typ ”medan jag mockar” och sen ha lite större naturbeteshagar som höst och vinterhagar då jag tycker att det brukar ge gott resultat hälsomässigt att hästarna har o pilla med hela dagarna samt får lyfta på fötterna och utforska lite :)

Vill kunna släppa på riktigt sommarbete där maten räcker gott o väl, drömmen är att ha 3 hagar/ängar att växla mellan så att det finns gräs från slutet på maj till början på september nånting :)

Kommer högst sannolikt att ha hobbyhästar och sto med föl så räknar ju med att dom kommer att kunna gå på bete större delen av sommaren och ha just sommarlov med lugnare uteritter och ”mys” typ :)
Hade förut 2 hästar och en A- ponny på 2 hektar uppdelat på 2 hagar, hade bete från början av maj till mitten av oktober och fanns även att norpa på under hela vintern (bor mellan Göteborg och Kungsbacka).
Förra året blev det 1 hage till på 1 hektar på 2 hästar och hästarna hinner inte med att beta av så har suttit i traktorn massa i sommar.
 
Jag har gräs året om.
Mer än vad som behövs.
Nu med två shettisar galet mycket mer än vad som behövs.
 
Vi var och tittade på en pytteliten hästgård för ett par dagar sen. På många sätt riktigt gulligt och ett gammalt hus precis som jag vill ha men mycket som skulle behövas göras om och män i normallängd kunde inte stå upp rakt på övervåningen och slog i huvudet i alla dörrposterna även på bottenvåningen. Lite på skoj följer jag budgivningen och priset är upp med sådär 1,5 miljoner från utgångspriset 😅
 
Vi var och tittade på en pytteliten hästgård för ett par dagar sen. På många sätt riktigt gulligt och ett gammalt hus precis som jag vill ha men mycket som skulle behövas göras om och män i normallängd kunde inte stå upp rakt på övervåningen och slog i huvudet i alla dörrposterna även på bottenvåningen. Lite på skoj följer jag budgivningen och priset är upp med sådär 1,5 miljoner från utgångspriset 😅
Nu är den uppe i nästan fyra miljoner. Närmare två miljoner över utgångspriset och dubbla utropspriset :o Det där med att köpa gård verkar det inte bara vara jag som vill. Eller om någon vill ha läget och putta ner pygméhuset och bygga nytt och istället stycka av marken.

Får hålla tummarna för att det dyker upp ett torp där det går att stå raklång och med lite mer mark där det är alldeles för enkel standard för att en normal människa skulle orka ta tag i det :angel:
 
Får hålla tummarna för att det dyker upp ett torp där det går att stå raklång och med lite mer mark där det är alldeles för enkel standard för att en normal människa skulle orka ta tag i det :angel:

Det är gården vi försöker lösa köp av som du pratar om :rofl: men så är vi inte så jättelånga heller... :p dock lite större än ett torp :)
 
Det är gården vi försöker lösa köp av som du pratar om :rofl: men så är vi inte så jättelånga heller... :p dock lite större än ett torp :)
Haha, älskade visningen där det var fullt av korta hästtjejer som försökte övertyga sina pojkvänner att det inte gjorde så mycket om dom slår i huvudet i saker. 😁
Min blir så grinig av att slå i huvudet så det var aldrig ett alternativ eftersom det skulle ta två veckor innan det blev skilsmässa.
 
Får hålla tummarna för att det dyker upp ett torp där det går att stå raklång och med lite mer mark där det är alldeles för enkel standard för att en normal människa skulle orka ta tag i det :angel:

Preciiis vad vi letade efter och till slut hittade när vi köpte nyss. Ett litet torp där man i alla fall kan stå upprätt men med dålig och gammal standard och inte gjort något med sen man drog in vatten och avlopp. Standarden är hmm gammal, vi kan säga gammal! 😅 Slitigt var och är det men äh har man inte stora skithögar med pengar så har man inte. Lycka till i sökandet :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 387
Senast: bobbbo
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 049
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp