Snackistråd; Vi som vill köpa gård

Det där är ju så olika beroende på om man lejer bort, köper färdiga boxar osvosv. Hos min förälder finns ett stall på 12×30 meter, oisolerat pga det önskades kallstall. Finns lite boxar i stil med "vanliga brädor uppsatt som väggar", materialet drogs genom eget sågverk, sattes ihop själv osv. Den stora summan där var väl betonggolvet. Dålig koll på vad det kostade men några 500' var det definitivt inte :p

Ja såklart :)

Men bra mycket enklare om man har ett 'skal' att jobba med, jag ska inte ha många boxar och är rätt anpassningsbar :)
 
Planen är tre boxar och i framtiden komplettera med ligghall vid behov. Men då kommer jag fortsätta kika på ställen där befintliga byggnader går att använda, jag tvivlar över att värdet på gården skulle öka med en miljon bara för att vi byggde stall.

Man kan ju sätta upp uteboxar t.ex. rätt mycket billigare om man vill. En mille är ink. markarbete ja (normal utgrävning på "bra" byggrund) och jag såg för mig ett "normalstort" stall på 8-10 boxar ink. sadelkammare och foderrum. Men ingen "extra lyx". Priserna kan dock variera enormt utifrån vart man befinner sig, grundförhållanden och tillgång på byggentrepeneurer.
 
Precis, vi kommer köpa in grovfoder! Har inget intresse av att ta eget på det viset, inte till att börja med i alla fall :)

Men så lite mark? Jag tänkte att man fick räkna på 10-15 ha åtminstone?
När jag bodde hemma hade vi som mest 5 hästar. Det är 18 ha mark på den gården. Mycket är skog som används för att ta ved ifrån samt såldes timmer någon vända. Skulle tippa på att det är knappt hälften skog kanske ? Lite mark, bara kanske 3-4 ha ? Användes till att slå vall. Resterande är hagar. Funkade rätt bra, hästarna blev runda om magen varje sommar på det 🙈 lättfödda djur förvisso.
 
Man kan ju sätta upp uteboxar t.ex. rätt mycket billigare om man vill. En mille är ink. markarbete ja (normal utgrävning på "bra" byggrund) och jag såg för mig ett "normalstort" stall på 8-10 boxar ink. sadelkammare och foderrum. Men ingen "extra lyx". Priserna kan dock variera enormt utifrån vart man befinner sig, grundförhållanden och tillgång på byggentrepeneurer.
@Blyger just det, har för mig vi hade egen grävmaskin eller någon granne som ordnade marken hos oss med.
 
@Vogue du får även plats med det du behöver på 3 ha, med bra planering. 1 ha till ridbana/ridhus, trädgård, hus, stall och rasthagar, 2 ha till sommarbeten för 4 hästar. Men ju större ju bättre som flera redan sagt.
 
Man kan ju sätta upp uteboxar t.ex. rätt mycket billigare om man vill. En mille är ink. markarbete ja (normal utgrävning på "bra" byggrund) och jag såg för mig ett "normalstort" stall på 8-10 boxar ink. sadelkammare och foderrum. Men ingen "extra lyx". Priserna kan dock variera enormt utifrån vart man befinner sig, grundförhållanden och tillgång på byggentrepeneurer.

Sadelkammare och foder/redskapsrum tänker jag att jag vill ha, såklart. Gärna lite lyxigt ;) men som sagt inte så många boxar. Oavsett bra att få veta!
Tänker att markarbeten lätt drar iväg...
 
Ja såklart :)

Men bra mycket enklare om man har ett 'skal' att jobba med, jag ska inte ha många boxar och är rätt anpassningsbar :)
Ja självklart. Jag är åt pipan för lat idag. Äger förvisso inget stall nu men hus har jag. Vi bygger ingenting själva och hade förmodligen inte gjort det i stall heller. Då drar det ju iväg :o
 
Precis, vi kommer köpa in grovfoder! Har inget intresse av att ta eget på det viset, inte till att börja med i alla fall :)

Men så lite mark? Jag tänkte att man fick räkna på 10-15 ha åtminstone?

Min första tanke var också att 5-6ha kan vara lagom till 4 hästar. Men hittar ni ett ställe med 10ha så har ni åtminstone gott om plats för stor trädgård, fina hagar, ridbanor och annat utan att behöva kompromissa med utrymmet. 👍
 
Precis, vi kommer köpa in grovfoder! Har inget intresse av att ta eget på det viset, inte till att börja med i alla fall :)

Men så lite mark? Jag tänkte att man fick räkna på 10-15 ha åtminstone?
10- 15 ha beror nog på var och hur man bor. Här är det mycket åker och lite skog, de flesta jag känner har 0.5 ha bete/ häst under 3-5 månader sommartid och det funkar bra, om man sköter om marken d.v.s.
Rasthagar är ju så stora som man vill ha de, många större inackorderingstall här i närheten har 20 x 40 alt 60 hagar som vinterhagar, de som har sommarhage men inte "bete" har oftast 0.5 ha på 2-4 hästar. Så det beror ju tills visso på vilken sorts hästhållning man vill ha.
Själv hade jag tyckte det var för lite yta, annat än i kortare perioder.

Edit: Inlägget blev nog lite rörigt skrivet, men hoppas att det framgick hur jag menar!
 
@Blyger Nu köpte jag hus med lada, men jag räknar med att hela ladan kommer att användas till foderförvaring, annars hade jag fått bygga till.
Finns mycket bra på jordbruksverket om regler och hur man ska tänka, kan vara lite klurigt innan man hittar. Ett generellt mått är 100 kg/ m3 i hö och halm. Våra 5 hästar behöver 16 ton hö/ året, c:a 5 ton foderhalm + strö i form av mer halm eller pelletssäckar. Så det måste ju också planeras för.
 
@Blyger Nu köpte jag hus med lada, men jag räknar med att hela ladan kommer att användas till foderförvaring, annars hade jag fått bygga till.
Finns mycket bra på jordbruksverket om regler och hur man ska tänka, kan vara lite klurigt innan man hittar. Ett generellt mått är 100 kg/ m3 i hö och halm. Våra 5 hästar behöver 16 ton hö/ året, c:a 5 ton foderhalm + strö i form av mer halm eller pelletssäckar. Så det måste ju också planeras för.

Schysst! Då vet jag att man kan leta där :up:
Beställde boken "Att bygga häststall" också för fler bra tips, plus att jag har 15 HP i djurbyggnationer så får väl leta fram gamla anteckningar sen när det är dags..
 
Min första tanke var också att 5-6ha kan vara lagom till 4 hästar. Men hittar ni ett ställe med 10ha så har ni åtminstone gott om plats för stor trädgård, fina hagar, ridbanor och annat utan att behöva kompromissa med utrymmet. 👍

Låter perfekt! Vi har ju inte obegränsat med pengar och mark kostar alltid men samtidigt ligger gård några år framåt i tiden och köper man så kommer vi köpa ordentligt så att säga och då blir det inte att snåla med marken :)
 
10- 15 ha beror nog på var och hur man bor. Här är det mycket åker och lite skog, de flesta jag känner har 0.5 ha bete/ häst under 3-5 månader sommartid och det funkar bra, om man sköter om marken d.v.s.
Rasthagar är ju så stora som man vill ha de, många större inackorderingstall här i närheten har 20 x 40 alt 60 hagar som vinterhagar, de som har sommarhage men inte "bete" har oftast 0.5 ha på 2-4 hästar. Så det beror ju tills visso på vilken sorts hästhållning man vill ha.
Själv hade jag tyckte det var för lite yta, annat än i kortare perioder.

Edit: Inlägget blev nog lite rörigt skrivet, men hoppas att det framgick hur jag menar!

Japp det tycker jag! Jag vill ha torra rasthagar att släppa i vid sjukdom eller typ ”medan jag mockar” och sen ha lite större naturbeteshagar som höst och vinterhagar då jag tycker att det brukar ge gott resultat hälsomässigt att hästarna har o pilla med hela dagarna samt får lyfta på fötterna och utforska lite :)

Vill kunna släppa på riktigt sommarbete där maten räcker gott o väl, drömmen är att ha 3 hagar/ängar att växla mellan så att det finns gräs från slutet på maj till början på september nånting :)

Kommer högst sannolikt att ha hobbyhästar och sto med föl så räknar ju med att dom kommer att kunna gå på bete större delen av sommaren och ha just sommarlov med lugnare uteritter och ”mys” typ :)
 
Japp det tycker jag! Jag vill ha torra rasthagar att släppa i vid sjukdom eller typ ”medan jag mockar” och sen ha lite större naturbeteshagar som höst och vinterhagar då jag tycker att det brukar ge gott resultat hälsomässigt att hästarna har o pilla med hela dagarna samt får lyfta på fötterna och utforska lite :)

Vill kunna släppa på riktigt sommarbete där maten räcker gott o väl, drömmen är att ha 3 hagar/ängar att växla mellan så att det finns gräs från slutet på maj till början på september nånting :)

Kommer högst sannolikt att ha hobbyhästar och sto med föl så räknar ju med att dom kommer att kunna gå på bete större delen av sommaren och ha just sommarlov med lugnare uteritter och ”mys” typ :)
Här i Skåne är det mga som har häst på begränsad yta. Inte ovanligt med stort hus, liten trädgård, ridbana, ridhus, stallar och rasthagar på sammanlagt 7-8 ha. Har man bara fyra hästar på ytan blir hagmarken helt ok när man slipper stängsla av till mga små hagar.
 
Hur tänker ni när det gäller gårdar utan färdigt stall? Min plan/förhoppning är att befintliga byggnader ska gå att inreda, så vi slipper bygga från grunden. Men hur mycket planerar ni i förväg gällande plats för gödselförvaring (vid container måste ju en lastbil komma åt), förvaring av grovfoder och sånt? Liksom aldrig hört talas om någon som byggt en foderlada men det måste väl gå att göra?

Så mycket frågor..

Vi tänker att hus och byggnader går att förändra, men läget och marken går inte att förändra. Sen måste priset vara rimligt förstås.
 
Här i Skåne är det mga som har häst på begränsad yta. Inte ovanligt med stort hus, liten trädgård, ridbana, ridhus, stallar och rasthagar på sammanlagt 7-8 ha. Har man bara fyra hästar på ytan blir hagmarken helt ok när man slipper stängsla av till mga små hagar.
7-8 ha är en dröm här i Skåne där jag bor. Vi har tre ha till fyra hästar och ett föl. Jag har även haft fler hästar på den marken. Hyr dock 1.5 ha bete en bit bort också.
Det är alltid bra att ha mycket mark så ni ska köpa så mycket ni bara kan.
 
Hur tänker ni när det gäller gårdar utan färdigt stall? Min plan/förhoppning är att befintliga byggnader ska gå att inreda, så vi slipper bygga från grunden. Men hur mycket planerar ni i förväg gällande plats för gödselförvaring (vid container måste ju en lastbil komma åt), förvaring av grovfoder och sånt? Liksom aldrig hört talas om någon som byggt en foderlada men det måste väl gå att göra?

Så mycket frågor..

Jag byggde tre boxar till i min lada där jag skulle annars skulle kunna förvarat en hel del grovfoder. Att bygga nytt förvaring för grovfoder är för min del helt uteslutet då jag aldrig skulle kunna räkna hem den investeringen. Istället köper jag plastat foder som jag kan förvara utomhus.
 
7-8 ha är en dröm här i Skåne där jag bor. Vi har tre ha till fyra hästar och ett föl. Jag har även haft fler hästar på den marken. Hyr dock 1.5 ha bete en bit bort också.
Det är alltid bra att ha mycket mark så ni ska köpa så mycket ni bara kan.
Fast har du ridhus och ridbana då? För det tar ju lite extra mark.
 
Hur mycket efterforskningar gör ni andra gällande omgivningarna? Försöker ni se potentiella ridvägar? Pratar med grannar om att ni tänkt ha hästar? Vad är rimligt? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 300
Senast: bobbbo
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp