Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Åhhh!
Jag blir sååå frustrerad!!!!
Allr gick skit i dag och jag kan inte sätte fingret på varför...
Eller jo, idag var vi på ridhuset så att han kunde få trava och galoppera lite på linan innan vi började. Det är ju inte så najjs underlag varken på vägarna eller i hagen.
Han var super pigg och latchade en del på linan och tyckte det var super att kunna röra sig. Bryter dock alltid av efter ett par varv av bus och kollar om jag vill honom något.
Vänster varvet var helt okey, då får jag ut honom på linan igen utan problem. I höger varvet vänder han bara upp mot mig och när jag viftar med väntserhanden för att få honom att fortsätta framåt på linan bara kastar han sig bakåt och ställer upp sig igen och sänker huvudet.
Jag samlar ihopa linan och går fram mot honom (ofta backar han då några steg) och ställer mig sedan vid bogen och smackar fram honom och visar vägen framåt.
Och så här kan vi hålla på

Allt från flera varv på volten till ett kvarts varv innan han vänder upp mot mig.
Tänke, nu skippar jag longeringen, han vill göra något annat.
I vänster varv får jag honom (på vårt nybörjar sätt) att söka sigg framåt-neråt och går på med bra kliv. Tappar han böjningen räcker det att jag rör honom, antingen i skänkelläget eller på ganachen, så får han tillbaka böjningen.
I högervarvet accepterar han dåligt att jag går/står vid hans bog och vill bara stanna och vända upp mot mig.
Får jag ut honom och i från mig så tar det bara ett par steg så ökar han tempot och vill börja trava. Tar jag då i honom och ptrooar så stannar han och vänder upp..
Jag förstår att på något vis så signalerar jag med mitt kroppsspråk detta till honom, men jag är inte medveten om det... Och därför blir han frustrerad för att jag inte uppskattar det han gör (han är väldigt lyhörd för beröm)
och då försöker han göra något annat, oftast allt för att vara till lags, men han övergör sakerna, och jag vill ju bara att han ska ta det lugnt...
Hjälp/tips någon?!?!?