Snacktråd

Sv: Snacktråd

*ursäkta att jag skriver till gadriel här i tråden*
Superkul att det blev en fjording tycker jag! :laugh: Ska försöka titta in här då och då för att följa er. Är sååå nyfiken på vad du köpt men hinner inte titta på "gnägg" nu. Hinner ju inte ens uppdatera och berätta om våra köreskapader längre *suck* men jag ska bättra mig! Kul med en prattråd :)

Vilket snyggt ekipage! *inte alls avis :angel:*

Ser väldigt trevligt och harmoniskt ut :)

*ursäkta att jag skriver till gadriel här i tråden*
Superkul att det blev en fjording tycker jag! :laugh: Ska försöka titta in här då och då för att följa er. Är sååå nyfiken på vad du köpt men hinner inte titta på "gnägg" nu. Hinner ju inte ens uppdatera och berätta om våra köreskapader längre *suck* men jag ska bättra mig! Kul med en prattråd :)

Ja jag är toppennöjd med grabben hittills, är nog precis det jag sökt efter vad det verkar :)
Jag har börjat jobba heltid och har en halvtimme till och från jobbet så jag hinner knappt sitta här något jag heller, men tänkte försöka hinna med den här tråden iaf :)

Tack. Vi har superhärlig miljö och urfina körvägar häromkring, så det är svårt att inte få fina bilder.

Vippbräda bygger du lätt själv. Ta ungefär 4 x 2,5 meter långa plankor, regla ihop dem med smala brädor, på undersidan.
Här en länk till en bild på en vippbräda som jag byggde på nån halvtimma.
På ovansidan så halksäkrar du antingen med målarfärg och sand eller fäst halkskyddstejp på, tejpen finns i järnhandeln på hyllan för maskeringstejp mm.

Tack. Vi har superhärlig miljö och urfina körvägar häromkring, så det är svårt att inte få fina bilder.

Vippbräda bygger du lätt själv. Ta ungefär 4 x 2,5 meter långa plankor, regla ihop dem med smala brädor, på undersidan.
Här en länk till en bild på en vippbräda som jag byggde på nån halvtimma.
På ovansidan så halksäkrar du antingen med målarfärg och sand eller fäst halkskyddstejp på, tejpen finns i järnhandeln på hyllan för maskeringstejp mm.

Tack för bild och info! Sån vill jag definitivt bygga sen :) Har sparat en lastpall också som jag ska använda att rida över.

*KL*

Varning för kommande skryt på hög nivå :p

Åh vad jag är stolt matte idag :banana:

Min fina-fina tjej som bara tuffar och går från klarhet till klarhet, ingenting verkar komplicerat med henne. Tömkörningen har gått som en dans, skaklar och släpor var en baggis och idag var det då dags för vagnen för första gången.

Jag selade ut som vanligt inne i stallet, sedan gick vi ut till vagnen som väntade. Svärmor och svågerns påg hjälpte mig att hålla i henne när jag selade på vagnen. Inte en reaktion från pållans sida, hon stod helt lugnt hela tiden..fantastiska tjej.

När vagnen satt som den skulle så gick vi iväg en tur på ca 100m, vände och gick tillbaka hem, allt helt utan komplikationer. Inte ens när vi vände blev det strul, det var annars det jag hade förväntat mig eftersom det blir lite annat att vända med vagnen än utan.

Åh så stolt jag är nu, denna underbara lilla tjej som bara trampar på oavsett vad jag ber henne om :love:

Inga bilder tyvärr eftersom jag är den enda av oss som var med idag som vet att hantera min kamera, men imorgon skall vi göra ett nytt försök och då kanske jag kan få gubben min att ta ngn bild på oss :)

Jag ska ta med kameran till tävlingen imorgon och försöka komma ihåg att ta kort på min vippbräda. Den är lite bastantare och högre än den som Elute länkade till.

Åh va duktig hon är och du också som tränat henne på ett bra sätt! Du har all rätt att skryta och vara stolt :bump::bump:

Måste vara helt underbar känsla :banana:

Hoppas jag kan köra in Saga sen, ska börja tömköra henne i somamr/höst, vill få inridningen klar först så hon inte blir förvirrad.

Åh, jag har verkligen världens bästa lilltej ståendes i min hage just nu! :love::love:

Jag kom just in från en ny tur med lilltjej framför vagnen. Lika kolugn idag som igår och lika (om inte ännu mer) positiv som igår. Idag gick vi lite längre och utökade vår reportuar med lite slalom & serpentiner, gå i vattenpölar, vända till & från hemma samt lite trav. Allt, och då menar jag verkligen ALLT klarade hon med bravur och utan så mkt som en endaste tvekan förutom när jag ville ha henne att gå genom den djupaste pölen med lervatten (ca 20cm djup), då försökte hon hoppa över istället den tokan :D

Vad jag älskar denna lilla pånni som gör allting så enkelt för matte :)

Har en liten A-ponny som jag börjat köra in.
Har kommit så långt så han har fått dragit däck och det är
som han aldrig gjort något annat.
Han blir 3 år nu i Maj.
Här är lite bilder

Ett par bilder när han har den "riktiga" selen på sig för injustering, den är lite stor än men hoppas han kommer att växa i den:

Han är en lort hög :angel: Ca 94 cm över havet.
Han är hingst fortfarande och jag skulle så gärna vilja haft ett föl efter honom (fast han inte har någon stam) för han är helt underbar att greja med, inte alls så som småhästar brukar vara.

Lorthögar har jag fulla hagen av, så sånt ser jag som normalt :)

Din kille är av samma storlek som min tjej fast min tjej har ett mer...hrm...betydligt midjemått. Detta hoppas vi dock få bukt med i sommar när vi kan motioner på ett vettigare vis än bara som handhäst (vilet är en mardröm för min arm blir fyra km lång redan innan vi kommit från stallplanen).
Föl låter mysigt och stam är väl inte det allra viktigaste om det finns ett gott temperament.

Till TS *ursäkta trådkapningen*

Många skriker rätt ut när man säger man vill ha ett föl efter en häst med okänd stam..
Han har en kompis, också en (snart) 3 åring hingst så de rastar sig rätt bra så därför är de i rätt vettigt hull, blir nog värre efter de kastreras tror jag. De har fri tillgång till hö.

Uppdatering efter helgens tävling:

Agilityn och den tömkörda agilityn gick riktigt dåligt, men faktiskt inte på grund av överskottsenergi. Problemet var istället ett draperi av prassliga plastband som pållan plötsligt inte "visste" hur man gick igenom, så där blev det tvärstopp i båda klasserna. Hon fjantade lite med ett par andra saker också, men hade plastbanden inte orsakat stopp så hade placeringarna blivit betydligt bättre - men nu ska vi hårdträna med prasselband till nästa tävling! ;) :D

Den tömkörda precisionen vann vi, efter hård strid på kniven mot ett par andra ekipage som också var dubbelnollor och hade nästan samma tid som oss. Men det gick vägen! :) Bonntur snarare än skicklighet, tror jag... :angel:

Här är en bild på min vippbräda. Den är i dagsläget omålad (jag hann inte innan tävlingen) men den ska målas i nån snygg färg och det ska på lite halktejp också för jag misstänker att färgen kommer att göra den hal.

"Foten" är en lös del, typ "u-formad", som läggs under mitten på brädan. Med lite modifieringar lyckades jag få brädan att slå tillbaka till utgångsläget av sig själv efter att en häst har passerat över. Det funkar i alla fall 8 av 10 gånger.

Vippbrda.jpg

Den där såg ju otroligt rejäl ut, jag tror jag skall kopiera den modellen och göra mig en egen till mina ponnisar :)
Kan det inte vara en bra idé att skruva på rader med läkt istället för halktejp? Eller måste brädan vara slät ovanpå? Jag tänkte att läkt skulle vara mer hållbart mot väder och vind än tejpen..

Det funderade jag faktiskt på igår när jag selade på min tjej. Jag har inga snabbkopplingar, men jag tänkte köpa. Har man traditionell dragögla på lädren så tror jag att det blir lite knöligt att fästa drakglinan o snabbkopplingen, så ngt bör man nog ha mellan.

Den där adaptern såg snajsig ut, men jag tyckte nog att den av onödigt dyr tyvärr. Borde man inte kunna använda sig av en vanlig schackel?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 007
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 126
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka