Bukefalos 28 år!

Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjälp

Nea_

Trådstartare
Hej på er!
Jag har problem med min lilla häst, hon har utslag på kroppen som är som bulor...ganska hårda bulor. Detta började för ganska länge sedan och jag har haft två veterinärer på besök och ingen vet vad det är. I somras liknade det symtomen för regnskållor det var knoppar och petade man på dem for små hårpenslar lös och lämnade en liten krater...de verkade klia också. Dessa gick som bort, och de vara bara på låret men nu har hon åter bulor men inte bara på låret som i somras utan här och där på ryggen, halsen och baken, skinkorna. De sitter inte tätt utan här och där...dessa är bara som bulor...ingen hårpensel som går att peta bort och hon är inte lika nöjd när man undersöker dessa som hon var i somras när de var regnskålle-liknande för då verkade de klia...Hade veterinär nr 2 på besök nyligen och han visste inget...sade att jag ska raka henne (nordsvensk med vinterpäls) och tvätta henne med antiseptiskt schampoo...han ville ge antibiotika men damen har sprutfobi så efter en låång stund insåg även veterinären att det inte gick ge henne medicin...
Han funderade på att hon kanske är länslig och när hon rids och svettas så blir det reaktion i huden... Kan dessa vara en variant av regnskållor? Hon har regntäcke när det regnar och snöar så hon är sällan blöt om jag inte rider henne så hon svettas men jag är noga att se till att hon torkar upp...men kanske det ändå i hennes rejäla päls blir en reaktion??

Har någon varit med om något liknande..? Pricken över i är att hon är vettskrämd för rakmaskinen så vi håller på att vänja oss med denna så tills vidare har jag handklippt henne..hon ser för djävlig ut men vad gör man???

Alla råd och teorier mottages varmt!!
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Har du provat att ge henne lite olika örter som kan hjälpa???:idea:
Jag har aldrig hört om bulor på hela kroppen förut, bara eksem från knott, mygg och miljöombyten...:confused: Men du har inte flyttat henne eller Haft något i närheten som inte brukar vara där??? Hon kan kanske vara allergisk mot något???

Kolla på www.hippok9.nu där finns det många bra tips på örter för hud och annat!!!!!

Lycka till!!!!:bump:
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

prova med en annan foderstat kanske.
ta bort ev kraftfoder och ge lucern istället.
troligtvis är det något annat men man får väl testa sig fram.
det viktigaste är nog att hon inte är fuktig in på skinnet.
är det bakteriologiskt så kanske man kan tvätta bulorna tex med
antibakt handgel eller något.
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Tack snälla ni för råden. Hon är inte flyttad, har stått i stallet över ett år, hon får hö, mineraler och lite mûsli...hon fick havre tidigare men eftersom knölarna finns på ryggen också har jag inte kunnat rida så havren är helt bortplockad och mûslin kraftigt minskad....Försöker hålla henne torr....Jag tror att hon haft sådan otur att det hon hade tidigare var regnskållor och detta är något annat för det är inte samma typ av knölar. Dessa är hårda och ganska små....Selade på henne härom dagen och tog en skritt-tur med hennes speedcart så hon fick komma ut. Undvek att svetta upp henne eftersom jag inte klippt ned henne helt ännu...tar tid att saxklippa en häst hehe...men vi tränar på att vänja oss vid klippmaskinen... Selen låg inte på någon bula tack och lov så damen var ganska glad över att få bli körd.
Har inte testat örter...vill inte tillföra något nytt i kosten om det är en allergi...vill inte få en reaktion på det jag tillför...
Har läst här en del om foderknutor m.m och symtomen påminner om de...men har ju inte ändrat fodret...hmmmmm
Verkligen tack för alla råd!!
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Vart kan man köpa det? Har köpt hexocil till henne men det där låter ju bra! Finns det på granngården?Inget jag sett där i alla fall.
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Om det ser ut ungefär såhär, så har vi samma problem.. :crazy: väntar på provsvaren från veterinär, och förhoppningsvis ska det vara färdigt imorgon.

17135171.jpg

17135172.jpg
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Hej på er!
Jag har problem med min lilla häst, hon har utslag på kroppen som är som bulor...ganska hårda bulor. Detta började för ganska länge sedan och jag har haft två veterinärer på besök och ingen vet vad det är. I somras liknade det symtomen för regnskållor det var knoppar och petade man på dem for små hårpenslar lös och lämnade en liten krater...de verkade klia också. Dessa gick som bort, och de vara bara på låret men nu har hon åter bulor men inte bara på låret som i somras utan här och där på ryggen, halsen och baken, skinkorna. De sitter inte tätt utan här och där...dessa är bara som bulor...ingen hårpensel som går att peta bort och hon är inte lika nöjd när man undersöker dessa som hon var i somras när de var regnskålle-liknande för då verkade de klia...Hade veterinär nr 2 på besök nyligen och han visste inget...sade att jag ska raka henne (nordsvensk med vinterpäls) och tvätta henne med antiseptiskt schampoo...han ville ge antibiotika men damen har sprutfobi så efter en låång stund insåg även veterinären att det inte gick ge henne medicin...
Han funderade på att hon kanske är länslig och när hon rids och svettas så blir det reaktion i huden... Kan dessa vara en variant av regnskållor? Hon har regntäcke när det regnar och snöar så hon är sällan blöt om jag inte rider henne så hon svettas men jag är noga att se till att hon torkar upp...men kanske det ändå i hennes rejäla päls blir en reaktion??

Har någon varit med om något liknande..? Pricken över i är att hon är vettskrämd för rakmaskinen så vi håller på att vänja oss med denna så tills vidare har jag handklippt henne..hon ser för djävlig ut men vad gör man???

Alla råd och teorier mottages varmt!!

Gällande sprutfobin..finns ett medel som är som en gel som man ger i munnen, funkar jättebra som lugnande, gav kompisen sin nordis som skulle klippas, ang knutorna,,hmm jag skulle försöka ta ett prov, håller med ang tvätt med Vircon finns hos granngården eller apotek tror jag, att börja ändra foder stör bara magen ,kanske i onödan skulle som sagt ta prov, vet borde ju kunna ge den där gelen och kanske sedan spruta?!? Ska ta reda på vad den heter om du vill, fick vår från ATG-kliniken
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

ser ut att kunna vara någon form av hårsäcksinflamation
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

har jag inte ens tänkt på.. så här ser hon ut undermagen, på benen och på små partier vid halsen. Fick också order från veterinären att helklippa henne och tvätta med ett schampoo och "balsam", ska se om jag kan ta några nya bilder idag. sen jag klippte henne och badade henne så har det väl kanske inte blivit direkt bättre, däremot sprider det sig inte.
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Min häst har haft precis så som du beskriver, har haft någon enstaka bula som de gått att pilla bort en minimalhårtuss i mitten av, sedan har hårtussen efterlämnat något slags kraterliknande hål. Nu har jag inte hittat någon sådan bula på ett bra tag, den sista pillades bort i sensommras, men nu har hon däremot 3 4 st precis vid sadelläget på ryggen, hårdabulor utan någon som helst tendens till kraterliknande hål under. Jag har testat att minska på priteinet, fick höra av stallkamrat att de kunnde bero på de, men ändå ser de inte ut som typiska proteinknölar, då jag tcker att de borde funnits fler, inget min häst verkar lida markant av, inga konstigheter under ridning trotts bulornas läga, men har visat tendens tillobehag vid pill. Konstigt de där, och jag vet inte om de lönar sej att tvätta dom med antiseptiskt shampo, då bulorna sitter under huden och inga yttliga sår finns.
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Om det ser ut ungefär såhär, så har vi samma problem.. :crazy: väntar på provsvaren från veterinär, och förhoppningsvis ska det vara färdigt imorgon.

17135171.jpg

17135172.jpg

Hej!
Nej det ser inte ut så där, hon har inga kala fläckar. Berätta gärna vad din häst har...vore intressant att få veta. Ska hålla tummarna för er! Hemskt när ens vän är sjuk!
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Gällande sprutfobin..finns ett medel som är som en gel som man ger i munnen, funkar jättebra som lugnande, gav kompisen sin nordis som skulle klippas, ang knutorna,,hmm jag skulle försöka ta ett prov, håller med ang tvätt med Vircon finns hos granngården eller apotek tror jag, att börja ändra foder stör bara magen ,kanske i onödan skulle som sagt ta prov, vet borde ju kunna ge den där gelen och kanske sedan spruta?!? Ska ta reda på vad den heter om du vill, fick vår från ATG-kliniken

Hon har fått en gel som hette Hippotrim men den hjälpte dåligt....inte mycket till skillnad. Veterinären pratade om lugnande men han sade att hon ska ha antibiotika i en vecka och att det inte är bra att hålla på att ge lugnande och att man måste åt roten till det onda...det är ju något som orsakar detta...
Jag fattar inte att ingen veterinär tagit prov! Funderar på att köra henne till någon klinik när underlaget på vägen blir bättre, hon ogillar att åka transport så jag vill ha bra före så allt går smidigt så hon inte skräms...Ska köpa Vircon!
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Min häst har haft precis så som du beskriver, har haft någon enstaka bula som de gått att pilla bort en minimalhårtuss i mitten av, sedan har hårtussen efterlämnat något slags kraterliknande hål. Nu har jag inte hittat någon sådan bula på ett bra tag, den sista pillades bort i sensommras, men nu har hon däremot 3 4 st precis vid sadelläget på ryggen, hårdabulor utan någon som helst tendens till kraterliknande hål under. Jag har testat att minska på priteinet, fick höra av stallkamrat att de kunnde bero på de, men ändå ser de inte ut som typiska proteinknölar, då jag tcker att de borde funnits fler, inget min häst verkar lida markant av, inga konstigheter under ridning trotts bulornas läga, men har visat tendens tillobehag vid pill. Konstigt de där, och jag vet inte om de lönar sej att tvätta dom med antiseptiskt shampo, då bulorna sitter under huden och inga yttliga sår finns.

Låter likt det min häst har förutom att hon har på hals, rygg länd och skinkor...tror inte det är dumt med tvätt...det rengör huden och kan ju minska att fler uppstår om det kommer från att hon svettas och det då far ned skit i porerna...Min är öm och vill inte ha sadel så det får hon slippa, vill heller inte lägga något på de där bulorna som retar dem...
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Jättetack för råden och funderingarna ös på :bow:

Ska nu jobba på att få bort pälsen, tvätta henne, ska kolla vad fodret innehåller, har läst mycket om reaktioner på soja här på Buke, ska försöka få någon att ta prov på henne...katastrof att man ska behöva föreslå detta för veterinären!! De borde väl komma med idén???Har lågt till en större klinik och hon gillar inte transporter men blir det ingen bättring får jag köra dit henne!

Ska köpa Vircon S, låter som ett bra medel....det kanske inte rår på de slutna bulorna men kan ju rensa huden så att inte fler uppstår!
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Min pålla är helt klippt, iaf på de område där bulorna befinner sej, visst händer de att hon svättas under sadeln, men långt ifrån lika mycket som en oklippt häst, tack och lov sprider sej inte bulorna, dom går åt rätt hål, bort. :D
 
Sv: Snälla ge råd, hon har utslag som är som bulor över kroppen..veterinär ingen hjäl

Hej
En häst sm stod i vårt stall tidigare fick oxå såna där små "bulor" på halsen och låren. Det visade sig att han var överkännslig mot mineralerna som han fick. Vi tog bort mineralerna och bulorna försvann:bow:
Lycka :bump:till
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp