Snälla hjälp mig spåna...

A

acke

Min vallack är sv hb, född 91. Den grova typen. Sjukdomshistorik: Ledinflammationer 2001, de flyttade runt i hov- och kotleder samt ett bakknä som däremot försvann efter första beh. Vet ville få det till spatt men hittade inget trots röntgen var 3:e vecka i ett halvår.Till isst fick jag tag i en kirop. som hittade ett roterat bäcken, snett o låst bogparti, låst nacke. Sen dess har han varit okej. Han fick fång för två år sen men har gått med munkorg på bete på somrarna sen dess och håller sig i fint hull (snälla inga synpunkter på munkorg) och verkar må bra. Han blir regelbundet kollad av kiropraktorn och brukar oftast vara ua, men har han snubblat ner på knä eller gått omkull så ligger i regel något fel.

De senaste månaderna har han varit lite knepig med höger galopp från skritt (skulle träna in L:A) men annars mjuk, ambitiös, trygg, pigg och glad. När kirop. kom häromdagen var han mycket öm i höger sida av korset och hon misstänker att han avlastar något. Men jag har precis tävlat dressyr för två olika domare och tränat hoppning och dressyr regelbundet utan att någon reagerat på ev markering/hälta.

Nu har han varit väldigt seg och trött, märkte på tävlingen att han tappade all energi och framåtanda när jag släppte spöet utanför tävlingsbanan (normalt kvittar det om jag har spö eller ej). Vi fick "matt uppvisning" i båda klasserna, inga ökningar och plötsligt bytte han fram/bytte galopp i den förvända. Aldrig hänt tidigare. På vägen hem var han så trött att han släpade sig fram...

Sedan dess är han sååå trött. Han gör vad jag ber honom om, men inte en svettdroppe mer. Han får alla vitaminer o minmeraler han ska ha, och så mycket krafft Pony jag vågar ge honom, glucosamin, sojaolja och extra e-vitamin... Enl vet ska jag inte ge mer pga fångrisken. Han brukar vara en lugn och trygg grabb, men nu är han mer som en pensionär.

Så jag antar att ev avlastning och tröttheten är två olika problem, men jag är lite orolig för t ex borrelia. han har haft EN fästing i sommar vad jag kunnat se, en uttorkad död mellan öronen. Han har ingen feber (36,9).

Var ska jag börja? Hältutredning utan hälta? Han hoppar som en studsboll och ligger på mellan hindrena, skulle han göra det om han hade ont? Han är inte hispig alls mellan hinder, men suger rejält mellan. Han går tveklöst ner för branta backar, svettas inte mer än vanligt...

Visst tar bete mycket kraft, men han har alltid täcke om det regnar/blir kallt och han får komma in o sova en natt då o då (förr brukar jag då släppa ut en helt "ny" häst). Kan det vara så att hans ålder (16 år) börjar ta ut sin rätt ang bete?

Känner bara att ngt inte är helt rätt med min vän... Vad tror ni? Har haft honom i 11 år så jag borde känna honom rätt bra.
 
Sv: Snälla hjälp mig spåna...

Det första jag kommer att tänka på är borrelia eller erlischia (stavning?) Jag vet att det kan ligga latent i kroppen och behöver inte komma "direkt efter en fästing".

Eftersom han inte är halt skulle jag nog ta ut veterinären för att ta blodprov på honom. Bättre att göra det en gång för mycket...

Lycka till och uppdatera gärna hur det går för er.
 
Sv: Snälla hjälp mig spåna...

Tillägg; Hovslagaren som jag har haft i många år (även då han var halt) tyckte han kändes jättebra att sko, bättre än vanligt nästan. Själv kan jag märka att när jag ska böja bakbenen så är speciellt det ena mycket stel o segt ibland, och som ett unghästben ibland. Verkar bli mer stelt när vi gör uppehåll från hoppningen(?).

Kirop kunde även känns viss ömhet i framknäna, men inte mer än tidigare.
 
Sv: Snälla hjälp mig spåna...

Tack så mycket för tipset, kanske mest det jag är inne på också, trots att han inte har feber... Lovar att uppdatera!
 
Sv: Snälla hjälp mig spåna...

Nej det har du rätt i. Men med tanke på att jag känner honom så väl (haft honom i 11 år), och vi har varit igenom den där trista perioden med hältor så är jag uppmärksam på alla tecken som KAN indikera att han har ont, t ex svullnad runt leder, puls, minsta obefogade svettning, underlig andning, snubbling osv. Det lär väl bli veterinär iaf men jag tror jag börjar med installning o rejält med hö så jag kan se om det hjälper först. Och ev ett blodprov...
 
Sv: Snälla hjälp mig spåna...

Jobbigt å tråkigt!!

Ett blodprov kan ju både ge svar på fästingburen sjukdom eller om det är något annat som är galet. Visar inte blodet något skulle jag åka till klinik med hästen.
 
Sv: Snälla hjälp mig spåna...

Ja, det lutar åt att göra så...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 525
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 335
Senast: Fruentimber
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 453
Senast: Ananazen
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 134
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp