Bukefalos 28 år!

Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Fairy

Trådstartare
Jag har ett ett 11årigt fullblod som jag haft i snart 4 år. Han har stått i träning på Jägersro när han var tre men startade aldrig. Därefter har han haft några olika ägare som jag inte känner till så mycket om.
Han har ända sen jag köpte honom haft en tendens till att väva. Mest på morgnarna men även några gånger innan kvällsfodring.
Häromdagen när jag hade utsläpp i stallet så stod han och vävde "ordentligt", då menar jag att han inte bara hade tendens till det. Jag blev så himla ledsen. Vill verkligen inte att detta ska eskalera.

Jag rider honom 4-7 dagar i veckan, blandad träning. Han går i hage mellan 10-12 timmar om dagen. Han står i ett litet stall med totalt tre boxar. Tyvärr är han dammkänslig så han står på torv, men han får i dagsläget 11 kg hösilage om dagen. På vintern brukar han få 17. Han får knappt något kraftfoder (5 dl betfor + 5dl korn/dag + mineraler o morötter.) I morse stod han och vävde fast han hade hösilage kvar i boxen :cry: :cry:

Någon med erfarenhet som har några förslag på vad jag kan göra åt detta?:confused:
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Om han är dammkänslig...kan du inte få tag i nått "stall" som har lösdrift?Har en häst väl börjat väva går det till 99% aldrig bort..tyvärr!!!Men att ha hästen ute dygnet runt så blir det ofta sååå mkt bättre för att dom inte har stressmomentet som i ett stall!!Hoppas någon annan kan säga nått mera positivt...:( :(
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Tack för ditt svar. Jag har stått i det här stallet i många år och har även min andra häst där. Stallet är i övrigt väldigt bra för hästar och jag trivs så bra, vill inte flytta :confused: Planerar att köpa hästgård någon gång i framtiden och då vill jag ha en lösdrift
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Mitt fullblod väver också spec på morgonen innan utsläpp . Har inget bra råd förutom mkt utevistelse ,fri tillgång på hösilage . Ta ut hästen först,fodra förstm.m . Lösdrift om du har möjlighet vilket jag inte har. Sen vi bytte stall väver han mkt mindre men innan fodring och utsläpp kommer vi nog aldrig i från ,han hade bara gått på lösdrift när vi köpte honom även när han gick löp.
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Min står också i ett litet stall med 3 box. När han vävde som mest flyttade jag honom till ridskolan där han alltid hade nått att titta på. Efter att han jag tog hem honom två mån senare hade han slutat väva.

Jag flyttade honom inte för hans vävning, utan det la jag märke till efteråt att han slutat när vi flyttat hem igen.

Nu 2 år senare har han fortfarande inte börjat väva igen.
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Vårt ena fullblod väver också. Ibland mer ibland mindre. jag tror att jag "lider" mer av det än hästen. Att han har foder i boxen hjälper inte men magnesiumtillskott minskar stressen.
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Står i ett kollektivstall så det är lite svårt att gå in och bestämma i vilken ordning han ska gå ut men jag kan ju absolut framföra som önskemål att han får gå ut bland de första på morgonen.
Han hade som sagt hösilage kvar i boxen när jag såg honom väva.

Hur vet man att magnesium minskar stress?

Tack alla för era svar, är verkligen ledsen över detta :cry:
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Magnesium behövs för att bla minska frisättningen av stresshormoner.
alltså kan en magnesiumbrist ge stressade hästar.
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

När en häst väver så är det en "steriotyp" (förmodligen felstavat) beteendestörning, (samma sak med luftsnappning/krubbitning) detta får hästen om den inte får tillräckligt med motion, hästen kan inte ha ett natuligt beetende, eller att hästen inte kan akvivera sig själv genom att pilla med något, eller ha ett socialt umgänge.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig... :bump:
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Exempel kan ses på till exempel cirkusar, elefanter med vävningsbeteende visar tydligt varför man väver..:crazy:
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

En häst som väver är inte stressad.
Den kanske började väva från första början av stress, men när den senare väl väver mår den faktiskt bra.
Det är ju givetvis inte det samma som att man ska låta den göra det.
När de väver (krubbitning och luftsnappning hör dit också) utlöses endorfiner i kroppen, dvs lugnande medel för dem.
Så enda anledningen egentligen för att man vill att de ska sluta är ju benen som kan ta stryk.

Vissa hästar trivs i stora stall där de alltid kan titta på något, andra trivs i små.
Vissa funkar det att flytta ut på lösdrift, andra inte då de blivit allt för beroende av sin "drog" som endorfinet blir för dem.

Min 26 åring har vävt i ca 15 år.
Nu sista året är hon lite känslig i benen, men inget värre än nån annan gamling tror jag, hon har knappt aldrig varit halt utan nån anledning (som tex hovböld).

Man måste ta bort möjligheterna för dem att väva.
Hade faktiskt en studie i ett stort travstall för en massa år sedan, följde hästarna 36 timmar tror jag det var.
Det fanns några hästar med steriotyper, som de utövade på nått sätt under dagen.
Cirka 10 minuter efter att stallet låstes för natten var det inte en enda häst som gjorde något annat än åt, sov, bajsade typ. Inga andra beteenden. 10 minuter innan vi hörde första bilen på morgonen var de igång igen, vävaren vävde och krubbitaren bet som en stolle på krubban.
Om de väver ett par minuter innan de får gå ut, eller om det är precis innan de väntar på maten är det ju inte värst farligt, men man kan faktiskt begära att ens häst då kan få gå ut först (alt in, för endel väver även i hagen, kan min göra vintertid :crazy: när det är dax snart för att gå in), få mat först osv.

Studier har visat att det är väldigt vanligt på just fullblod också.

Försök att eliminera hans tillfällen att väva alltså.
Leksaker i boxen så han har nått att pilla med tex, fri tillgång på mat kan vara ett alternativ!
Nått jag har märkt funkar på min är att inte ha bestämda tider, om hon inte kan beräkna när hon ska in behöver hon som inte stressa upp sig över det, utan gör nått annat helt enkelt tills vi ropar på henne :D .

Trist att de har steriotyper dock... svårt att bli av med och ett problem vi människor från början stressat på dem :( ....
MEN det smittar inte till andra hästar, ifall nån skulle påstå det!
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Jag har ett ett 11årigt fullblod som jag haft i snart 4 år. Han har stått i träning på Jägersro när han var tre men startade aldrig. Därefter har han haft några olika ägare som jag inte känner till så mycket om.
Han har ända sen jag köpte honom haft en tendens till att väva. Mest på morgnarna men även några gånger innan kvällsfodring.
Häromdagen när jag hade utsläpp i stallet så stod han och vävde "ordentligt", då menar jag att han inte bara hade tendens till det. Jag blev så himla ledsen. Vill verkligen inte att detta ska eskalera.

Jag rider honom 4-7 dagar i veckan, blandad träning. Han går i hage mellan 10-12 timmar om dagen. Han står i ett litet stall med totalt tre boxar. Tyvärr är han dammkänslig så han står på torv, men han får i dagsläget 11 kg hösilage om dagen. På vintern brukar han få 17. Han får knappt något kraftfoder (5 dl betfor + 5dl korn/dag + mineraler o morötter.) I morse stod han och vävde fast han hade hösilage kvar i boxen :cry: :cry:

Någon med erfarenhet som har några förslag på vad jag kan göra åt detta?:confused:


Jag har ju massor av erf av fulllbod men har bara träffat ett enda som vävt. Däremot har jag sett ett halvblod som gjorde det också.

Fullblodet var inte mitt, men fanns i samma stall, så jag såg henne en del. Hon vävde oftast inte,men vid stress. I motsats till vad föregående inlägg säger.. Jag misstänker att det finns flera orsaker, varav stress är en. Sysslolöshet en annan.
Halvblodet var nog mer det senare. Behövde mer aktivering helt enkelt.

Fullblodet reagerade på tex förändringar, att nån kompis försvann, upprördhet bland hästarna, otrygghet helt enkelt. Ett rent stressbeteende.
I så fall är nog fasta rutiner, lugn omgivning, inga stora ändringar, mycket utevistelse men inte i små hagar utan större, och ordentlig motion det bästa. Kanske magnesiumtillskott om hästen har underskott i foderstaten.

Men jag har väldigt liten erf som sagt, men detta ä'r de två fall jag har sett på nära håll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Ibland kan de enklaste sakerna hjälpa.....Min hovslagare berättade vad en gammal "hästkarl" sagt till honom om hästar som på något sett som helst hade olater i boxen. Haka av dörren och sätt fast en kedja i stället!! Fråga mig inte varför det fungerar men det gör det tydligen Lycka till!!
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Tack för era svar! Det känns lite bättre nu. Vet ju att han la sig till med detta beteende innan jag köpte honom så det kanske är svårt att få bort det helt. Ska prata med alla i stallet ock försöka få dem att ta ut honom först på morgonen. Det verkar vara mest då som han har den här tendensen.
Jag har svårt att tro att det beror på för lite motion just nu. Han är ute i en stor hage med flera kompisar mellan 10-12 timmar om dagen. Utöver det så rids han 4-7 dagar i veckan. Oftast en dag lite lugnare (skritt och jogg 35min) men resten är dressyrträning, klättring, konditionsjobb eller hoppning. Han får i princip fri tillgång på hösilage, 10-13 kilo i dagsläget och minst 17 när det blir lite kallare.
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

En häst som väver är inte stressad.
Den kanske började väva från första början av stress, men när den senare väl väver mår den faktiskt bra.
Det är ju givetvis inte det samma som att man ska låta den göra det.
När de väver (krubbitning och luftsnappning hör dit också) utlöses endorfiner i kroppen, dvs lugnande medel för dem.
Så enda anledningen egentligen för att man vill att de ska sluta är ju benen som kan ta stryk.

Vissa hästar trivs i stora stall där de alltid kan titta på något, andra trivs i små.
Vissa funkar det att flytta ut på lösdrift, andra inte då de blivit allt för beroende av sin "drog" som endorfinet blir för dem.

Min 26 åring har vävt i ca 15 år.
Nu sista året är hon lite känslig i benen, men inget värre än nån annan gamling tror jag, hon har knappt aldrig varit halt utan nån anledning (som tex hovböld).

Man måste ta bort möjligheterna för dem att väva.
Hade faktiskt en studie i ett stort travstall för en massa år sedan, följde hästarna 36 timmar tror jag det var.
Det fanns några hästar med steriotyper, som de utövade på nått sätt under dagen.
Cirka 10 minuter efter att stallet låstes för natten var det inte en enda häst som gjorde något annat än åt, sov, bajsade typ. Inga andra beteenden. 10 minuter innan vi hörde första bilen på morgonen var de igång igen, vävaren vävde och krubbitaren bet som en stolle på krubban.
Om de väver ett par minuter innan de får gå ut, eller om det är precis innan de väntar på maten är det ju inte värst farligt, men man kan faktiskt begära att ens häst då kan få gå ut först (alt in, för endel väver även i hagen, kan min göra vintertid :crazy: när det är dax snart för att gå in), få mat först osv.

Studier har visat att det är väldigt vanligt på just fullblod också.

Försök att eliminera hans tillfällen att väva alltså.
Leksaker i boxen så han har nått att pilla med tex, fri tillgång på mat kan vara ett alternativ!
Nått jag har märkt funkar på min är att inte ha bestämda tider, om hon inte kan beräkna när hon ska in behöver hon som inte stressa upp sig över det, utan gör nått annat helt enkelt tills vi ropar på henne :D .

Trist att de har steriotyper dock... svårt att bli av med och ett problem vi människor från början stressat på dem :( ....
MEN det smittar inte till andra hästar, ifall nån skulle påstå det!


senaste hästfocus eller hästmagazinet (kommer inte ihåg vilken) har en artikel om beteenden som vävning, krubbbitning och luftsnappning.
I samtliga fall redovisar studier att leksaker i boxen hjälpte oerhört lite, men att bli utsläppt först, fodras först osv, hjälpte markant. Likaså att minimera tiden på box.
det finns enligt studien inga bevis för att det är katastrofalt slitsamt för lederna om hästen väver lite då och då - det är slitsamt för en upsptallad 24 timmar om dygnet, men annars är det inte någon större katastrof.

trådskaparen: ta definitivt upp utsläpps och fodrings ordning med de andra i stallet. om ni är 3 stycken vore det väl jäkligt konstigt om de andra inte skulle förstå och gå med på det, det är ju vanligt att man har såna ordnings regler även av andra orsaker (hästar som slår i boxdörrar vid fodring), hästar som blir oroliga om de blir kvar själva osv osv. ser inget konstigt med att be om det alls!
 
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Jag har ju massor av erf av fulllbod men har bara träffat ett enda som vävt. Däremot har jag sett ett halvblod som gjorde det också.
...
Men jag har väldigt liten erf som sagt, men detta ä'r de två fall jag har sett på nära håll.[/QUOTE]






Massor av erfarenhet av fullblod, vad menar du med det? På Jägersro och Täby finns massor av fullblod, och där finns det många med vävarvanor. Tror ej att de tränare som håller till där skulle säga att det är ett ovanligt beteende.

Menar du erfarenhet av fullblod som är ridhästar eller araber?

Det kanske är skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla hjälp, ngn m erfarenhet av vävning

Funkar bra ,gjorde så med vår häst i förra stallet . När de var inne på kvällen och vi inte var där så satte de andra kedja för i ställer för stängd boxdörr och då slutade han väva.Funkar kanske inte så bra på natten när stallet är tomt pga rymningsrisk .Letade länge efter en boxgrind men hittade aldrig någon , nu finns på Hööks.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
1 925
Senast: tara
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 297
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 264
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 615
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp