Bukefalos 28 år!

snälla. hjälp vad ska jag göra??( långt, läs allt )

höstmåne

Trådstartare
vet inte riktigt vad jag ska börja. jag köpte min nuvarande häst för tre år sedan. jag visste då att han var lite av en problem häst. fick höra diverse historier från förra ägaren att hästen hade attackerat i hagen, sprungit över honom, huggit honom osv osv. detta hade ägaren trots allt fått bukt med och jag tyckte jättemycket om att rida hästen och trodde verkligen att jag skulle klara av honom. vi köpte honom och han kom hem till vårat stall. där var han sur, gjorde utfall mot hästarna i boxarna bredvid.
hotade människorna i stallet
lyfte bakbenen och var jättesur när man borstade
tillät ingen att "vara" i boxen.
ja detta och lite annat.
men det blev bättre och bättre. fodringar ofta, bättre stallrutiner och ett betydligt lugnare stall. hästen älskar att bli riden, är ofta ganska kontaktsökande och pigg och framåt.
jag var väldigt nöjd med mitt arbete med hästen och allt var frid och fröjd. ( nåja så mycket det kunde bli iaf)
dessvärre han han alltid, ( och kommer alltid att vara? ) en väldigt lätt stressad häst. måste ut först på morgonen, alltid hungrig osv.
han har ett väldigt stort behov av att få säga till när han inte tycker om någonting, vilket jag har accepterat. jag har accepterat att han surar, att han lyfter lite på hoven när han inte tycker om någonting osv så länge det inte skadar mig eller någon annan. i dessa fall hade han aldrig sparkat eller huggit någon omotiverat.

nu till det svåra. som jag sa blir han väldigt lätt stressad. vid transport tex och vi har åkt transport en hel del till ridhus det sista så nu förväntar han sig ett såndant stressmoment varje gång jag tar in honom, sätter på täcke mm. när han blir stressad så verkar han bli helt blockad, han spänner varenda muskel i kroppen. bara steppar omkring. han mår verkligen jättedåligt. och detta utan någon större anledning ( vad jag kan se )
behöver jag nämna hur många gånger han bara dragit iväg i full fart ut från stallet med mig eller någon annan släpandes i grimskaftet efter sig.?
dessutom blir denna hästen väldigt farlig när situtionen inte passar honom. tex i stress. han kickar och kan springa över mig. det som alltid funkar annars funkar inte då. det s.k. NH.sättet funkar inte. går man emot honom blir han aggressiv, och är han aggressiv är han väldigt farlig. han kan göra vad som helst. och jag vågar ärligt talat inte säga till honom, det hade varit väldigt korkat. i sånna situationer måste man jobba med honom, aldrig gå emot honom. hästen har tidigare blivit misshandlad och elakt hanterad av hosvlagare, andra ägare mm och detta verkar satt men för livet hos honom. han blir helt blockad, tror att alla vill honom ont och försöker bara skydda sig själv till varje pris. eftersom det är han själv som sätter sig i situationer där han blir sån är det lite svårt för mig att undvika det.

jag vill också säga att jag litar på mig själv och tycker att jag hanterar svåra hästar väldigt bra. är det någon som behöver hjälp i stallet frågar de mig. jag vet att jag kan och tycker själv att jag har "feelingen" man behöver när man hanterar sånna hästar. jag har löst många situationer, har tålamod, men är också noga med att jag och hästen ska respektera varandra. jag tror att jag klarar av min "problemhäst" bättre än vad andra skulle gjort. detta är bara min syn. självklart tycker alla att de hantera just sin häst på bästa sätt. men jag är väldigt säker på mig själv i min hantering av hästarna.

det som får mig att tvivla på min häst det sista nu är att han har blivit så fruktansvärt svår. när man vänt honom i stallgången har han bara rusat ut igen och stuckit iväg. han steppar omkring mer än vanligt när man borstar. han klättrar på väggarna mer än vanligt när han vill komma ut, han har blivit svårare att lasta ( kanske blir detta bättre efter ett tag, det var trots allt över ett halvår sedan vi åkte sist )

jag säger det igen. det går inte att säga till denna hästen när han uppför sig illa. han funkar inte så för nåt jävla oseriöst hästfolk har försört honom. man måste gå halva vägen var, annars blir han farlig. detta har funkat hitills. det är många människor i stallet som leder ut på morgonen och in på kvällen och detta är inget problem.( du kanske tycker att jag ska sluta andra hantera denna häst över huvud taget, men jag känner honom, jag litar på honom )
men jag börjar allvarligt tvivla. är denna hästen psykiskt sjuk.? är han så förstörd.? vad kan jag göra för att hjälpa honom?
han är jättego och rida och vi litar på varandra. jag kan få honom att göra mycket, han gör gärna det jag ber honom om, han vill vara till lags när jag sitter på honom. där är det inga problem. men han kan bli väldigt farlig.
men jag vet allvarligt talat inte vad jag ska göra. ville höra om någon varit i samma situation eller har någon idé på vad jag ska göra? tyder dessa tecken på att han har ont osv?
snälla hjälp
tack / nanna
 
Eftersom du gjort vad du kunnat i hanteringen och det som nu är kvar mycket verkar bero på dåliga erfarenheter för hästen så kan jag bara tipsa dig om att det finns preparat att ge för att hästen ska stressa mindre. Stressar han mindre så kan du ju förhoppningsvis träna vidare på hanteringsbiten på ett lättare sätt.

Dels finns örter tex så har Hippo K9 en färdig blandning som heter: Hilton Response

Annars kan du ge "rena" örter som: kamomill, valeriana, frossört, järnört och kronbladen på kornvallmo.


Men det som funkat allra bäst och helt super på min häst är: Tryptovit. Säljs av veterinärer och innehåller tryptofan ett ämne man tror stressade hästar saknar. Läs mer här: http://www.vetpharma.se/Tryptovit.htm
 
Hej,
Jag tycker det där låter vansinnigt farligt. Inte minst att han tydligen fått till vana att dra iväg. Frågan är hur pass mycket du vill riskera med en sådan häst. TÄnk om någon kommer till allvarlig skada? Är du beredd att ta ansvaret för det? Jag kan tycka att man kan överväga att ta bort en sådan häst. För allas skull. Eller att du på något vis lyckas lösa problemet. Men det handlar ju inte bara om dig. Utan om andra hästar, människor och hästen själv inte minst. Kanske är han psykiskt sjuk som du skrev, kanske har han blivit det av all misshandel, som du säger han utsatts för. Det låter ju märkligt att han beter sig som han gör annars.
 
hej.

Du verkar vara en vettig tjejj och som jag ser de är hästen ett väldigt stort problem och fara för sin omgivning.

Skulle jag varit du skulle jag söka hjälp.
Försök att få tag i en vettig NHare (även om du säger att de inte hjälper så kan de hjälpa dig läsa av hästen)
Ta stöd från din omgivning,du är ju en duktig tjej som insett problemet innan nån blivit riktig skadad.

Hästen verkar inte må bra i sin omgivning och behöver verkligen lugn å ro fasta rutiner.

Berätta om hhur det går å hur du tänkt dig här ifrån å framåt.

Anledning att jag säger ta kontakt med en nh tränare är att jag har bra efarenhet av de två jag har kontaktat och de har hjälpt mig och inte varit så hiskligt dyra heller,idag har jag ett annat sätt att hantera hästarna mina, och även andras.

Lycka till!!

Mvh anna
 
Ja, det är klart. Sök hjälp! Håller med Skjotan.
Men jag läste det som att hästen var ett omöjligt fall, det är iochförsig väldigt väldigt sällsynt. Det kan ju tyckas väldigt grymt att ta bort hästen. Sk lynnesfel brukar ju bero på felhantering. Men det finns omöjliga fall. Liksom det finns människor som blir knäppa. Och just när det finns misshandel i botten så kan dom ha blivit mentalt störda. Precis som människor. Jag tror inte att mänskor som blivit kärleksfullt, respektfullt och för övrigt vettigt behandlade som barn tex blir galna mördare typ Anna Linds baneman. Utanför ämnet kan man tycka. Men hästar har ju väldigt komplexa psyken och är känsliga varelser. Men om du tar in ett riktigt duktigt proffs, så kanske det hjälper. Det vore ju det bästa. Vad är det för ras och hur gammal är hästen?
 
tänkte bara säga att han är inte ett dugg farlig för folk som bara leder honom in och ut. då vet han vart han ska och vad han ska göra. aldrig en sur min där. jag litar på att han sköter sig då faktiskt
 
grejen är det att jag är lite skeptisk till att söka hjälp också. jag är osäker på om det inte förstör honom mer än gör honom gott. hästen är 13 år och korsning. en ganska kraftig och bestämd sådan..
 
jo du har nog fattat det rätt.
jag tycker jag läser av honom väldigt bra själv. jag vet hur han reagerar i olika situationer och hade jag inte känt honom så väl hade jag med stor sannolikhet legat nersparkad för länge sen. hästen är en problemhäst som totalt tappat tillliten för människor. det har blivit som en vana ( ovana ) för honom att skydda sig själv när han bli hotad. det är en reaktion från honom som han måste utlösa..
problemet är att han uppfattar väldigt mycket som hot och då blir han farlig.
därför är jag osäker om det funkar att ta dit någon som kan NH. så som man hanterar hästar då är t.ex. att tvinga hästen flytta rumpan ifrån snabbt när den är på "fel ställe". hästen tar detta som ett hot och kickar förmodligen bara tillbaka. vill man få honom att flytta rumpan när han redan gått emot mig med den så går inte det.om man då inte ger honom så mycket stryk så han slutar men då blir det bara ännu värre nästa gång. han kickar fortare med andra ord.
det känns lite ibland som att det skulle kunna vara hästen i "mannen som kunde tala med hästar" och jag vill inte riskera att han blir sådan. då säljer jag honom hellre och nån får börja om från början. jag tror det är försent för mig.
vi har i stort sett bestämt oss för att sälja hästen. jag vill inte utsätta honom för stress-situationer. han passar inte som tävlingshäst utan är en häst som vägrar anpassa sig efter människan( har jag nu insett). han ska vara ute så mycket som möjligt, fri tillgång till hö, skogspromenader osv.

det är väldigt mycket som går runt i mina tankar just nu :cry:
 
hej på dej! Min syster hade en häst med lynnes problem. Hon ville inte bli lastad, inte riden å mycket annat! Vad man än skulle göra var man tvungen att ha henne "med" sig om du förstår vad jag menar! Man kunde aldrig göra något om hon själv inte ville. Man ska aldrig göra en sitation större en vad den är! Ska man lasta så ska man bara försöka att bara gå på å inte vara för nervös. Stressar du så stressar hästen. Jag kan bara säga vad jag har varit med om sen kan jag tyvärr inte komma mer som kan hjälpa! Men att ta bort hästen ska du inte göra! Han är ju ett djur som har haft det svårt! Han förtjänar att få en chans här i livet. Det finns hjälp att få! Det gäller bara att hitta den! Vi har en farbror här i linköping som är jätte duktig på just "sådana" hästar. Han heter Sture å är ca 85 år men en duktigare människa med hästar få du leta efter. Lycka till
 
Om jag har fattat det rätt så vill du ha en tävlings häst,de kan han säkerligen bli,med mycket tålamod å med rätt människa,om du gett upp hoppet om honom så känner han de de kan jag lova dig.
OM du säljer honom var noga med att berätta om hanns problem så han hamnar i rätt händer, om jag hade plats skulle jag köpa honom direkt.
NH går inte bara ut på att få hästen att flytta sig de är mycket grund läggande jobb med hästen innan och man tar hänsyn till individen i sig å vad hästen har för erfarenheter med sig.
De är synd att många har sådana förutfattade meningar om just NHn men jag kan förstå de ochså om man träffat på fel peroner osv.

Jag hoppas verkligen att du hittar en människa som kommer att vilja jobba med honom, så att han inte blir en vandrings häst risken är stor med en kille som du har, och sedan vet man aldrig vart de hela slutar för honom, så var NOGA med att välja bland intresserade å se till att de förstår vad de är för problem med honom, de finns många mässnikor där ute som skulle vilja köpa en häst men ja resten av den historien kan vi.

Som sagt hade jag palts, nu har jag ju lösdrift,men bara två stallplatser så jag kan inte å ta mig fler hästar TYVÄR då jag har tiden då jag är sjukpansionär å tror på att inget är omöjligt så länga hästen inte är psyjiskt störd ( å de är de få som är).

Berätta om fortsättningen och jag måste berömma dig att du insett din gräns, genom att du vill ha en tävlings häst så kanske du inte har tiden som han behöver,tyvär är de så ibland.

Min kompis har ett halvblod som beter sig som din å den hästen är STOR å han vet om de TYVÄR,men hon jobbar med honom,han är tävlad både i dressyr å hoppning på svår nivå 12år gamal å får börja om från början å de artar sig. Din häst är inte gamal tycker jag utan i den bästa ålder =)

Lycka till i fortsättningen åhåll mig gärna informerad om vad som händer!

Kramar anna
 
Hej Höstmåne!

Nu har jag läst det mesta i detta inlägg och det du har gjort. Det jag frågar mig då är - vet du om hästen har ont någonstans?? Har en veterinär tittat på den? Ibland krävs mer än veterinär t.ex. eqiterapeut, massör el. likn., men att börja med vet. kan vara vettigt.
Jag tycker, på din beskrivning, att det kan vara det som är problemet - börja där (om du inte redan gjort det). Sedan kan du gärna ta hjälp av någon duktig instruktör.

/sofi
 
Hej, tycker att du ska söka hjälp, hoss någon som tar gott om tid på sig,, inte en helg clinik typ.. kolla olika tränare, på nnha finns det en tränarlista och någon av dom borde vara duktiga nog att unna hjälpa dig. det skadar i alla fall inte att kolla upp tränarna och höra efter..
 
vi har faktiskt haft en equiterapeut hos honom. hon gjorde akunpunktur på honom, något som han inte hade något emot. hon konstaterade också att sadeln inte passade och att han var spänd i vissa ryggmuskler..
 
jag vill ha en häst som klarar de situationer han blir satt i. tex. att åka iväg i transport och stå ensam i stallet och bli borstad. just nu klarar min häst inte det. eller åtminstånde så mår han inte bra av att stressa så mycket som han gör.
det som jag funderat mycket över är att han blir galen i stallet innan jag ska rida, men är kolugn efteråt. han är pigg och glad när jag rider. han är galen precis innan vi ska åka transport hemifrån, men kolugn när vi lastar honom och ska åka hem.
har du något att säga om detta? det känns ju inte som att det är lastningen som är obehaglig, eller att han inte vill bli riden. för han kommer i hagen när jag ska ta in honom..

an aning förvirrande som du kanske förstår..
 
jag tänker på att den hästen känner sig inte trygg att vara ensam,men du kan jobba med de,de är dig han ska bli trygg med och kunna vara ensam med.
Ta ett steg i taget.
Som nån annan sa låt enmassör gå igenom honom,massera själv varje dag så han får de skönt å mysigt plus att ni kommer att få bättre kontakt med varandra.
Vad jag förstår så är de väldigt viktigt för dig att åka iväg med honom,du säger att han är lugn när han ska lastast men inte innan. Skulle tro att han känner stor oro för vad som ska ske just innan,du själv kanske är stressad å de känner hästen av,detta är ochså träning.

Du kan ju ochså ha i tanken att han ev varit med om många stressande situationer och de har satt sina spår.

Visa för honom att du tar de lugnt han han inte behöver stressa,när han gör de prova massera lugnande prata med honom.

Och som nån annan sa de är inte en helg clinic som gäller utan en tränare som kan sig tid med er.

mvh anna
 
Hej höstmåne, jag skickade ett pm till dig ifall du inte sett det, om att förbereda honom på vad du tänker göra och vad du väntar dig av honom. Pm:ade eftersom det blev rätt långt och lite flummigt... :p
 
Nu krånglar tydligen pm mellan dig och mig också! Det krånglar för flera idag.

Jag skrev att jag vill gärna få höra hur det går! Det var kul att höra av dig!
 
Hej Höstmåne!

I ditt fall hade jag faktiskt prövat en så okonventionell
metod som att anlita en djurpratare.
Tycker att du har lagt ner ett kanon jobb på den hästen,
och att sas "ge upp" nu vore lite synd.
Om du mailar mig så kan jag hjälpa dig att få fram
djurpratare som jag själv har anlitat.
wild-one@telia.com
Man blir förvånad varje gång, hur mycket de får fram om djuren.

Skulle du vilja testa NH biten, så har vi ju faktiskt
Lisbeth Johnson här en bit utanför Borås.
Och det är ju inte så långt ner till dig.
Lisbeth är jätteduktig och har mitt fulla förtroende.
Du kan hitta henne här:
www.horsemanship.nu

Lycka till nu!!!!
Jag tror att ni fixar det!!!!!!!

Kram Mari
 
Hej!Du vill säkert ha råd åsså kommer jag med samma problem...men jag har en likadan häst-allt stämmer in utom att din rusar iväg,å min ställer sig på bakbenen elr sparkar istället.Väldigt jobbigt då det är andra som tar in å ut ibland!Min kille är däremot inte störd på nått sätt,"bara" VÄLDIGT hög i rang.(Har inte haft honom så länge)och enligt dom som haft honom före så kommer han att testa mig iåtminstone ett halv år! :(Känner igen mig i din historia då min grabb blir som du sa "helt blockerad" har kört NH-hantering ett tag nu, men när man tränar, å det inte duger för honom blir han väldigt orolig/aggressiv hugger åt mig å liksom "kryper"upp på mig nära å hotar,har då inte låtsas om honom utan manat på skritt istället å då kommer han av sig.Är åxå väldigt snäll att rida-Själv,funkar ej med andra(ston går det bättre med)
Har du kollat om din har varit hingst länge elr så?Själv har jag dragit paraleller till hingstighet,då min var hingst till 6 år.Har själv fått rådet att ge tillbaka hästen men jag vägrar ge upp,då jag är beslutad att lyckas...Sunt förnuft tror jag löser det mesta!Kan förresten tala om att jag började på nytt med hästar för 1 år sen,kan alltså inte så mycket,men har fått beröm ibland för hur jag hanterat denna häst jag har nu!STÅ PÅ DIG!Lycka till!!!
"Inga djur är elaka av naturen,dom blir det vi gör dom till"
 
Ja, det är inte lätt alla gånger! Och varför blir man dessutom så fäst vid dessa hästar?

Jag har alltid fallit för problemhästar. Problemen har berott på olika saker och jag kan ju alltid dela med mig av några av erfarenheterna. Den första var ett korsningssto med en fruktansvärd bakgrund, fylld av ägarbyten och misshandel. Den här damen var inte rädd längre, bara fast besluten att inte bli slagen. En främling kunde inte klappa henne, än mindre försöka fånga henne i hagen eller öppna hennes boxdörr. Hon angrep i flera steg, började med tänder eller framhovar för att sedan vända bakdelen till och backa mot sitt "offer" tills det var inom räckhåll. Klart farlig, inser jag idag. Det märkliga var att vi som kände henne, som umgicks med henne varje dag, aldrig hade några problem. Med oss uppförde hon sig som vilken häst som helst. En annan av mina favoriter hade, så vitt jag vet, aldrig blivit slagen, men förmodligen blivit inkonsekvent behandlad, än mutad, än bannad. Han kunde snabbt och utan förvarning angripa med tänder eller hovar. Det gick inte alltid att se vad som utlöst aggressiviteten. Den här hästen angrep mer i blindo, och oftast tog hovarna eller tänderna i luften. Hutade man åt honom med rösten eller handen blev han hysterisk och angrep med förnyad kraft. Jag ska kanske tillägga att båda dessa hästar var fantastiska ridhästar utan olater under ryttare.

Vad gjorde då jag / vi med de här hästarna? Två saker: tittade igenom foderstaten och inrättade rutiner. Ingen av dem tålde att gå på havre. Att byta den mot korn var enkelt och effektivt. Rutinerna fick ta lång tid att bygga upp för att sedan utökas. Alltid börja borsta på samma sida, alltid lyfta samma fot först, alltid en sockerbit före uppsittning osv. "Alltid" gå ett varv runt transporten utökas med att "alltid" gå över rampen innan ridningen är slut för dagen osv. Trygghet var nyckelordet, och det var jag som fick skapa den för att sedan försöka få den att innefatta allt fler situationer. Jag nådde längre med stoet än med valacken. Tilläggas ska också att jag aldrig slog på någon av de här hästarna. Det fanns tillfällen när jag ville, det kan jag lova. Men en häftig handrörelse eller ett aggressivt kroppsspråk från min sida skickade oss genast tillbaka många steg på den mödosamma vägen. Båda lärde sig med tiden att acceptera en lågmäld, muntlig tillsägelse. Jag slösade också med beröm, vilket valacken i början inte kunde skilja från bestraffning. Men det gick så småningom!

När du står med en sådan här hästs nos på axeln och försiktigt blåser den i näsborren och den mjukt blåser tillbaka - då är livet toppen!

Tips: Läs boken "Tänk som din häst" av Peace / Bayley. Där finns en fallbeskrivning som påminner om din.

Lycka till! Men var försiktig om dig och din omgivning, sådana här hästar kan göra ont.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 731
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 620
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp