Bukefalos 28 år!

snälla. hjälp vad ska jag göra??( långt, läs allt )

Sv: snälla. hjälp vad ska jag göra??( långt, läs allt )

Hej!
Jag tycker att det verkar som du vet vad du gör och att du vet vad du vill....
Ibland är det så att man möter en individ som man jobbar tillsammans med en tid för att sen gå vidare. Man kan se det som att ni båda har saker att lära er här i livet, och vi hästmänniskor lär oss tillsammans med våra hästar eller hur.
Jag tror att du ska tänka på vad du vill göra och sen fundera på vad din häst vill göra...
Vad har ni lärt er under denna tid tillsammans?
Jag tycker det verkar som att han inte vill åka iväg och stressas, han har kanske fått nog av det. Om du ska leta efter någon som vill köpa honom så skulle jag observera honom väldigt noga när det kommer nån och tittar och ev provrider. Kolla om du känner från honom att " det här är en människa jag tycker om, henne vill jag bo hos". Jag skulle tro att han behöver ett litet stall med två eller högst tre andra hästar och helst ett fåtal människor involverade. Ett stall med rejäla naturhagar som han kan gå i med den nya flocken hela dagarna. LUGN OCH RO.
Vi människor behöver inte pressa igenom vår vilja på hästarna till varje pris. Vi kan lyssna på dem och göra som dom vill ibland om de tydligt signalerar att de inte vill längre.
Jag hade en underbar hingst på tillridning under en längre tid och jag älskar att rida dressyr. Hästen var helt underbar. Lätt för samling, samarbetsvillig och helt underbar när det ville sig helt, men när han fick hoppa, om de så bara var en stock på marken, så hoppade hela hans hjärta av glädje. Han ville så gärna vara mig till lags men han ville egentligen hoppa. Då vill jag att han ska få göra det också...
En annan häst jag tränade, hade underbara rörelser och kunde enligt mig och en del namnkunniga tränare i Sverige bli hur bra som helst. Jag kände när jag tänkte på hur han ville ha det att han bara ville leka och inte tävla alls, eller kanske på skoj....Han hamnade hos sin nuvarande livskamrat som ägaren förövrigt hade drömt om och jag lyckats lista ut vem det var. Jag visste alltså redan ett halvår innan den nuvarande ägaren och hästen möttes, att de hörde ihop..
Och för det andra.... det är mer juste för hästen om du ordnar ett annat hem och följer ditt hjärta också..
Om du vill ha kvar honom tycker jag du ska flytta till ett litet stall och hitta en bra djurpratare och kolla honom i kroppen för övrigt. Ett bra tips till: Homeopati - Ta kontakt med Homeopathuset i Söderala, ger garanterat, självupplevt bra resultat!!
Hoppas det går bra. hälsningar Lena
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 732
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 620
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp