Snälla, vad ska jag göra?

emmalo

Trådstartare
Har snart ett prov/skrivning på ca 4 timmar. Problemet är att jag har svårt att sitta ner längre stunder. Har nämligen en rygg som krånglar. Just nu har det blivit sämre vilket gör att jag har mer ont än vanligt. Därför hjälper inte mina tabletter eller att ha en annan arbetsställning. Detta prov väger tungt, mer eller mindre avgörande för vad jag får för betyg i denna kurs. Jag undrar vad som egentligen händer om jag skulle känna att det verkligen inte funkar och avbryter kanske efter halva provet. Blir jag inte godkänd? Vad händer om jag presterar jättedåligt för att jag inte klarar av att koncentrera mig? Bäst att fråga läraren? Usch, känner mig så orolig inför detta...
 
Självklart ska du prata med aktuell lärare. Kanske får du ett bra besked, kanske något som inte är fullt så kul. Men då får du i alla fall besked. Hemskt att gå och undra.
 
På mitt universitet så kan man få tillgång till ståbord och liknande, så du kanske kan höra dig för och se vad det kan finnas för hjälp? :)
 
Kan du kombinera tabletter med smärtstillande gel? Alternativt värme/kyla? Det kanske kan hjälpa en del. Blir det bättre av att varva sittande med att gå lite?
Och givetvis ett samtal med läraren också, ni kanske kan komma fram till någon bra lösning tillsammans.

Kom även ihåg att bara för att utsatt tid är 4 timmar lär du inte behöva stanna kvar hela den tiden. När du är klar så är du klar, så att säga.
 
Jag har aldrig suttit så länge som man har tid på sig att skriva tentan. Men jag skulle prata dels med examinerande lärare och med de som är tentavakter. Kanske får du sitta längst bak/"ensam" så att du kan ställa dig upp och kanske röra dig lite fram och tillbaka utan att se vad andra skriver?
 
Har haft en dialog tidigare med läraren och fått tillåtelse att stå och röra lite på mig om det behövs. Men eftersom jag nu blivit sämre hjälper det inte längre att bara stå eller att jag rör på mig. Det är det som jag oroar mig för eftersom jag troligtvis kommer få sitta och ha ont under hela skrivningen och det tar på koncentrationen.
 
På KTH kan man vända sig till något som kallas FUNKA. Där får alla med speciella behov hjälp på något vis. Har man ex brutit armen, kanske man får diktera, har man dyslexi får man mer tid etc. Dt borde finnas något sådant på de flesta ställen?
 
På våra tentor (stora, oftast flera hundra som skrev i samma sal) har vi alltid fått resa på oss, det finns de som satt sig och mediterat några minuter på golvet eller gått lugnt längs med ena väggen. En del har haft med sig frukost och lunch när tidsgränsen varit 8 h. Behövde man göra något som verkade märkligt kunde man alltid prata med tentavakterna.

Har du någon slags sjukgymnastik för dina problem? Sådana rörelser hade du säkert kunnat använda för att lindra ev. smärta.

Eftersom du går i skolan så förutsätter jag att du ändå måste vara ganska stillasittande under dagarna? Vad har du för verktyg i vanliga fall för att klara av det? Finns det något där du hade kunnat ha med dig inför provet?

Det som förmodligen hade förkortat tiden markant för din del hade väl varit att få skriva på dator, är det ett alternativ som läraren skulle kunna tänka sig att godkänna?
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 324
Senast: Murphy
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: Pratsch
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 236
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp