Bukefalos 28 år!

K

körsbäret

Hallå!!??!?!? 57läsningar och två svar!?!?
kan ingen ge något råd om hur jag ska göra för att få flickan att äta??

Jag har ett new forest sto på tolv år som är ganska "bortskämd". ibland får hon för sig att maten inte är god längre och slutar att äta tex, betforen,havren eller kraften. om man väntar några veckor/dagar och provar igen så tycker hon plötsligt att de är gott, jag vet att de inte kan vara att maten är dålig för ibland hinner man inte ens köpa ny innan hon äter de igen.

Vi har provat att ge henne de hon inte vill ha för att få henne att äta de i alla fall, men hon vägra, hon "petar ut" de hon inte vill ha och äter resten.
Vi kan inte göra så förmycket heller för hon har välgit lätt att tappa hull.

Innan vi köpte henne så var hon hos en foder värd som gav henne jätte lite mat och de lilla hon fick var gammalt!!
kan de ha något me de att göra?
 
Hej Körsbäret!

Nu har jag läst din förra tråd. Eftersom din häst äter hö med god aptit behöver du nog inte vara särskilt orolig.

Vad har du för värden på ditt hö? Om det är bra kanske den kan få mer hö istället?

Müsli tycker många hästar är gott, om det finns någon sort som passar till ditt hö kanske du kunde prova det? Ibland räcker det att strö lite müsli över den vanliga maten för att den ska slinka ner.

Ett anant trix är att ge kraftfodret i väldigt små mängder flera gånger om dagen. Hur har du hästen uppstallad? Är det möjligt att ge den kraftfodret uppdelat på t ex fyra mål (frukost, lunch, em, kväll)?

Lycka till!
 
Tyvärr så kan jag inte sluta vara orolig eftersom att hon har JÄTTE lätt att tappa hull så hon behöver verkligen maten!
Hon får redan ganska mycket hö, och hon får ensilage, som man inte ska ge för mycket av eftersom att de inte är bra för magen att äta för mycket!

Jag kan ju alltid prova att strö på lite musli men jag tror inte att de hjälper, för hon är expert på att "peta bort" de hon inte gillar!

Ibland äter hon all mat och ibland äter hon hälften.
Så man måste hela tiden variera för annars tröttnar hon på de.
 
Hur blött är ensilaget då? Jag hade provat med fri tillgång till Hö när hon ändå är så förtjust i det, bättre än inget alls! Som någon tidigare frågat, har du analys? Om inte, gör det så du vet vad hon får i sig.
 
vet ej va de är för värden på höet´.
ja kan ju prova me fri tillgång.
har inte tänkt på de förut!
Men jag är ändå orolig för att hon inte ska få i sig tillräckligt mycke "nyttig" mat, och eftersom att hon går 6 dagar i veckan så måste hon äta ordentligt!!!
 
hon får två kg på morgonen och fyra på kvällen, till lunch kan jag inte säga exakt hur mycket hon får eftersom att hästarna i hagen delar, men hon är nog den som får mest eftersom att hon bestämmer.
 
Vi kan inte ge henne "vanligt" hö eftersom hon har haft början till kvickdrag hos den dumma fodervärden
 
Då tycker jag att du ska börja med att göra en analys, så att du vet vad höet/ensilaget innehåller. Det är inte ovanligt att hästar som varit väldigt svårfödda lägger på bra med hull när det får en balanserad foderstat. Kan du ge henne kraftfoder tre gånger om dagen? Hur mycket får hon nu?
 
Förresten vad menar du med "vanligt hö?" Torrt hö istället för ensilage?

Grovfoder är det allra nyttigaste för hästar, så om värdena är bra på det och hon äter ordentligt är det jättebra!
 
med vanligt hö menar jag torrt hö.
Hon får ½ kg havre ½ kg kraft gorv ½ betfor.
Vi funderar på att köpa ett foder som ja just nu inte kommer på vad de heter, de är nån slags blandning (ser nästan ut som musli) me en massa olika nyttiga saker i.
Fick ett tips om de av en tjej i stallet som ger de till sitt fullblod som också har svårt att hålla hullet.

:)TACK FÖR ALLA TIPS!! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp