Snål AG eller anställd som förväntar sig för mycket...

Jo det är väl sant. Men ändå, det är den som


Nu förstår jag inte hur du menar med att man kan begära ett skattefritt traktamente i sin inkomstdeklaration. Det låter som att man kan begära att Skatteverket (eller AG?) betalar ut det efter yrkande i deklarationen, men så kan du väl ändå inte mena.
Du kanske menar att man har avdragsrätten för en summa motsvarande det skattefria traktamentet i inkomstdeklarationen men om man har fått ett sådant utbetalat sker en tyst kvittning?
Enligt vilken lag eller avtal förresten har man en *rätt* till traktamente?

Jag kanske var otydlig så jag citerar vad jag menar :

Om du inte fått traktamente men gör sannolikt att du har haft merkostnader för måltider och småutgifter, får du avdrag med ett normalbelopp för det aktuella landet per dag och ett halvt normalbelopp för halv dag.
 
Lovisa: så rimligen anser du att ngn AG, privatperson, eller revisor på uppdrag av AG aldrig ngnsin ringer skatteverket?

jag skippar att kommentera ditt övriga inlägg faktiskt. Förrutom en liten passus:
Vad tror du det står på din individuella lönespec om du tex jobbar inom en jättestor nationell koncern och åker på förvisso externt inköpta utbildningar men som sker specifikt inom den jättestora nationella koncernen dvs inom bolagen/konvernen? Blir även lite nyfiken på vad du anser är en universal lönespec hur den ser ut?

Det är inget SAMRÅD mellan SKV och annan part. SKV har ett regelverk som man följer eller låter bli (med risk för konsekvenser). Jag rådfrågar ofta SKV, men det handlar absolut inte om något SAMRÅD. Det är just en fråga från AG om hur handla i viss situation alt. som företagare (men inte i AG-sits).

Jag vet precis vad det står på lönespecifikationer, jag har har jobbat med löner hela mitt yrkesverksamma liv. Från småföretag till stora koncernbolag och faktiskt även utländska konstellationer. Så länge det gäller svenska löner står det samma. Är det en förmån, står det som en förmån. Är den skattebefriad, står den som skattefri förmån. Är den skattegrundande är det vad som står, och sedan läggs den till för beskattning och skatten på lönespecen höjs. Jag är inte säker på att det är det du undrar över, men jag svarar utifrån hur jag tolkar det du skriver.
 
@Lovisaleonora jag medger att Samråd var fel ord i sammanhanget, det är mitt fel och fel formulering i sammanhanget.

ang. resten så undrade jag bortsett från lönespecen osv just ang. skillnader i konferens och konferens. Jag upplever att det är stor skillnad, vilket gör att ett standardssvar i frågan inte blir helt korrekt, och därför att lönespecen faktiskt inte ser identisk ut utifrån det, och det är även utifrån det skatteverket själva beskriver vad som gäller i sina egna ord i sina direktiv. Precis som flera övriga också påpekat ang. påståenden om resor som är betalda/ersättningsgrundande från sekunden ngn lämnar sin dörr etc - det beror på avtal och hur det ser ut i den gällande frågan, vad som gäller skatteverksmässigt, det går inte att säga bara att "det här gäller" som flera gjort i tråden. Sen att det självklart är svårt att illustrera skillnader osv på sociala media i en diskussionstråd har jag all och fullkomligt förståelse för - det går inte. Men det är ju just det jag skrivit om. Eller försökt iallafall ;)
 
Det är inget SAMRÅD mellan SKV och annan part. SKV har ett regelverk som man följer eller låter bli (med risk för konsekvenser). Jag rådfrågar ofta SKV, men det handlar absolut inte om något SAMRÅD. Det är just en fråga från AG om hur handla i viss situation alt. som företagare (men inte i AG-sits).

Jag vet precis vad det står på lönespecifikationer, jag har har jobbat med löner hela mitt yrkesverksamma liv. Från småföretag till stora koncernbolag och faktiskt även utländska konstellationer. Så länge det gäller svenska löner står det samma. Är det en förmån, står det som en förmån. Är den skattebefriad, står den som skattefri förmån. Är den skattegrundande är det vad som står, och sedan läggs den till för beskattning och skatten på lönespecen höjs. Jag är inte säker på att det är det du undrar över, men jag svarar utifrån hur jag tolkar det du skriver.
Jag har ALDRIG set att det stått som en förmån om jag fått mat på en kurs! Inte ens de på hemmaplan....
Då jobbade jag ändå inom en koncern med närmare 30 000 anställda i hel världen, vi var ca 700 på min arbetsplats. Har svårt att tro att de myglade med det, då allt i övrigt sköttes OTROLIGT korrekt!
 
Det är få företag som sköter det som regelverket säger. Främst för att det ger otroligt merarbete. Därmed inte sagt att det skulle vara försumbar risk vid en revision. Reglerna är klara, och visst kan man få skatta i efterhand för en förmån, om den vid en revision bedöms som skattepliktig.
 
Jag har ALDRIG set att det stått som en förmån om jag fått mat på en kurs! Inte ens de på hemmaplan....
Då jobbade jag ändå inom en koncern med närmare 30 000 anställda i hel världen, vi var ca 700 på min arbetsplats. Har svårt att tro att de myglade med det, då allt i övrigt sköttes OTROLIGT korrekt!

Vad lustigt! Vi är 500 på min arbetsplats och det är en självklarhet att mat på kurser, konferenser osv tas upp i den individuella redovisningen och skattas på lönen. Däremot är det ju ingen ANNAN som gör det åt mig, det är ju upp till mig själv att redovisa det..!
 
Det är få företag som sköter det som regelverket säger. Främst för att det ger otroligt merarbete. Därmed inte sagt att det skulle vara försumbar risk vid en revision. Reglerna är klara, och visst kan man få skatta i efterhand för en förmån, om den vid en revision bedöms som skattepliktig.

Nej det är inte få företag som sköter sig, snarare är det merparten. Framför allt de stora företagen. Som har revisorer som i eventuella fall påtalar ev. risker/brister och då svarar de stora företagen med att korrigera ev. problem ganska omgående gentemot Skatteverkets regler.
 
@mackan

Nej det är ingen skillnad på konferens och konferens, det är just att bli bjuden på gratis mat av sin arbetsgivare som skapar en kostförmån. Skattemässigt beror det inte på något avtal som AG har mot sina anställda eller inte, såtillvida vi inte diskuterar nettolöneavdrag eller så.
 
jo @Calazirya det är många omständigheter som gör att det skiljer på både konferens och konferens osv som avgör hur den arbetstagande ska beskattas.
Jobbar du på skatteverket, enligt ngn tidigare användares kommentar?
Isåfall undrar jag om du kan förklara vad du anser skulle vara standard utifrån det som skulle gälla i alla lägen inkl om företaget inom koncernen har utbildingar inom koncernen osv. Gratis mat? Vad menar du? Endera har man kostförmån som standard i sitt avtal och då gäller det, alternativt har man inte det i sitt avtal och om man då deltar i ngn konferens ngn gång under året så beror hur det skattas som sagt på hur det ser ut och är upplagt från AG sida och omständigheterna och vad "konferensen" osv är i sak.
 
Det är ingen skillnad mellan konferens och konferens. Om din arbetsgivare står för din mat (du har en minskad egen kostnad) ska detta beskattas. Det är som du fått lön för motsvarande belopp, men man går på ett schablonbelopp tidigare angivet i tråden.

Det har inget med anställningsavtal att göra, utan hur Skatteverket ser på gratis.

Jo, min mentor är tidigare revisor på SKV. Jag har verkligen lärt mig den långa vägen.
---
Hur ska jag beskattas för förmåner och vad menas med förmåner?


Förmåner är all form av "ersättning för arbete" som man som anställd kan få i annat än kontanter. Det kan vara kostförmån, bostadsförmån, förmån av rot- eller rutarbete, bilförmån, förmån av värdepapper e.d. och ränteförmåner.

Alla förmåner är i princip skattepliktiga och värderas till marknadsvärdet, dvs. vad du själv skulle få betala för varan eller tjänsten där du bor. Vissa förmåner är schablonbeskattade som bilförmån och kostförmån.

Vissa förmåner kan vara skattefria. Personalvårdsförmåner är undantagna från beskattning om de riktar sig till hela personalen. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe och bulle och även motion och friskvård räknas hit.
----
http://www.skatteverket.se/privat/s...medformaner.5.18e1b10334ebe8bc8000117346.html
 
Mer info från SKV:
---
Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens.

I likhet med andra förmåner är kostförmån skattepliktig oavsett om det är arbetsgivaren eller någon annan som ger ut förmånen, så länge förmånen har sin grund i anställningen.

Kost som den anställde får vid övertidsarbete är skattepliktig. Fri kost är skattepliktig även om den anställde får den utomlands. Kostförmån värderas enligt schablon.
----
http://www.skatteverket.se/privat/s...aner/kost.4.7459477810df5bccdd4800014517.html

Kan vara samma som är inklippt tidigare i tråden. Det handlar alltså inte om något anställningsavtal, utan NÄR man får måltid betald av arbetsgivaren = man får den utan att betala själv. Det kan också handla om att man fått middag genom representation från annan, när man är på tjänsteresa, då räknas detta av från traktamente (som fri måltid, d v s minuspost som går från traktamentesutbetalningen).
 
Mer info från SKV:
---
Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens.

I likhet med andra förmåner är kostförmån skattepliktig oavsett om det är arbetsgivaren eller någon annan som ger ut förmånen, så länge förmånen har sin grund i anställningen.

Kost som den anställde får vid övertidsarbete är skattepliktig. Fri kost är skattepliktig även om den anställde får den utomlands. Kostförmån värderas enligt schablon.
----
http://www.skatteverket.se/privat/s...aner/kost.4.7459477810df5bccdd4800014517.html

Kan vara samma som är inklippt tidigare i tråden. Det handlar alltså inte om något anställningsavtal, utan NÄR man får måltid betald av arbetsgivaren = man får den utan att betala själv. Det kan också handla om att man fått middag genom representation från annan, när man är på tjänsteresa, då räknas detta av från traktamente (som fri måltid, d v s minuspost som går från traktamentesutbetalningen).

läser du vad som diskuteras? det diskuteras inte enbart kostförmån vilket är det som bland annat addresserats dig, ffa det jag skrivit om avtal osv - varför tror du utifrån det jag skrivit att jag tror att ett kostavdrag/kostförmån har med ngt annat avtal att göra? så varför du ska posta vad skatteverket skriver ang. kostförmån osv förstår jag inte i sammanhanget faktiskt. det kan ju vem som helst läsa utan att det postas i detta sammanhang?
representation är ngt helt annat och den enskilda arbetstagaren skattas inte för detta utan det gör AG om det sker sånt utbyte inom en egen koncern tex.
 
Men vänta nu här.

Jag förstår inte ett enda dugg av vad du far efter. VAD är det du diskuterar då? Nu helt plötsligt skattar AG för representation? VA? När då? Varför då? Vad syftar du på? Menar du den del som inte är avdragsgill? (bokföringsmässig diskussion alltså)
.
Du får helt enkelt ta det igen.

OM du får fri mat (t ex på en konfrens eller utbildning) som har att göra med din anställning (du går en kurs genom din arbetsgivare t ex eller är på konferens med dina arbetskamrater) får du lunch mitt på dagen. Detta är en kostförmån som är skattepliktig. Detta ska du alltså skatta för (grovt räknat betalar du 25 kr för en lunch, genom att du skattar på 84 kr som förmånsvärdet är).

Detta gäller OM din arbetsgivare bokar det som en skattepliktig förmån du haft. Då syns detta på din lönespec, och du får betala de 25 kr i skatt (höftat på 30 % skatt). De 25 kr går då till SKV enligt AG´s redovisning av uppbörd.

En del företag anser inte detta vara värt merarbetat, utan tar risken att inte ta upp det som en kostförmån. Man riskerar då att upptaxeras vid en revision, som anställd som mottagit en förmån man inte skattat för.
 
Senast ändrad:
Jag får inte heller ihop mackans logik, men du är tapper som fortsätter stånga huvudet i väggen. :D Det finns inga avtal som kan skriva bort Skatteverkets regler om kostförmån, jag fattar verkligen inte vad som menas...
 

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp