Snål AG eller anställd som förväntar sig för mycket...

clearat med skatteverket är väl precis den självklarhet som påståendet avser? att man som AG har koll och följer direktiven ? jag förstår inte vad du menar med frågan eller ditt inlägg utifrån mitt svar öht i sammanhanget.
  • och jo - skatteverkets regler är rätt komplicerade även utifrån dem själva i deras direktiv. de klarggör själva att det ibland är svårt med gränsdragningarna och att utifrån just det får man avgöra i samråd mellan AG och skatteverket i tveksamma fall. Jag förstår öht inte vad det är du svarar på som svar till mig - du skriver ju precis hur komplicerat det ibland är att det handlar om enskilda fall och bedömningar osv. Det är ju det jag skriver. I fallet ang. konferens osv så är det ju precis det jag påtalar - det lär inte falla på ngn enskild individ om AG packeterat en konferens där mat ingår osv, att den enskilda arbetstagaren sen åker på ngn beskattning på enskild basis. Det är precis det jag belyst och påtalat.
 
Men det här ser jag som två helt olika frågor - det ena är att AG är riktigt snål som skickar sina anställda på obligatorisk utbildning långt bort och inte ens fika får de. Bedrövligt. Kräv schema med hållpunkter och tider för fika hädanefter :idea: Då kan det framgå om det ordnas enskilt eller inte.

Det med förmån och skatter sköter man när man kommit hem och redovisar dagen i sitt lönesystem, det är ju en helt annan femma. Lunch, ev hotellfrukost och middag ska alltid redovisas om AG bjudit på det.

Jo, det vanliga är ju att det ingår fika och lunch vid kurser "hemifrån". Så även hos min arbetsgivare.
Men det intressanta är ju:
när jag jobbar på hemmaplan, får vi inte gratis fika. Vi får kaffe/te, utan tillbehör. Eventuella tillbehör får vi skaffa själva.
När jag jobbar på hemmaplan har jag med mig egen lunch (möjligheter finns förstås att köpa på konsum, på macken eller gå till någon servering men jag väljer hemlagat).

Varför ska plötsligt arbetsgivaren utfodra mig för att jag befinner mig någon annan stans än hemma?
Som jag redan skrivit så ingår det som regel hos min arbetsgivare men det är faktiskt intressant att fundera på varför vi tar det för givet.

Gällande restid, reskostnader:
Min arbetsgivare bekostar själva resan, antingen genom att jag använder leasingbilen eller, om leasingbilen är upptagen av någon annan, skickar reseräkning.
De flesta gånger det är mer än en kursdag, är sista dagen lite kortare i arbetstid och det väger som regel upp den extra restiden för mig så tidsaspekten är sällan väsentlig.
Det händer att jag är på halvdags utbildning som, inräknat restiden, blir längre än min vanliga arbetsdag. Då använder jag flexen och får alltså ut restiden minut för minut. En vettig lösning, faktiskt.
 
Fika får man lov att bjuda på utan att det förmånsbeskattas. Andra tillfällen när man kommer undan förmånsbeskattning är:

Representation - detta räknas som ett utlägg för arbetsgivarens räkning. Dock är reglerna rätt snäva vad som är godkänt, "arbetsluncher" är det inte tex. Det går att läsa mer i Skatteverkets broschyrer om man är intresserad. :)
Hotellfrukostar - om frukosten ingår i priset för övernattningen. Om hotellet specar upp kostnaden för frukosten separat, så ska den förmånsbeskattas.
Måltider på allmänna kommunikationsmedel där maten ingår i priset - köper man en flygbiljett och måltid ingår i priset utgår ingen förmånsbeskattning
Kurser där mat ingår i priset - köper man en kurs av en extern part och den kostar ex 5000:- och fika och lunch ingår, så utgår ingen förmånsbeskattning, man kan inte köpa kursen utan mat.
Julfest och liknande - det räknas som intern representation och då utgår ingen förmånsbeskattning

I övrigt så ska förmånsbeskattning utgå när arbetsgivaren betalar för frukost/lunch/middag. Betalar AG middag vid övertidsarbete = förmånsbeskattning. Heldagsmöte och AG står för lunch = förmånsbeskattning. Interna utbildningar som AG arrangerar och man bjuds på lunch = förmånsbeskattning.

Att sen många AG inte följer reglerna så strikt, ändrar inte det faktum att det är detta som gäller om Skatteverket kommer och knackar på dörren...
 
@kryddelydd Fast om man åker iväg någonstans en hel dag så vet man ju inte om det finns någon kyl eller mikro att värma sin medhavda mat i, som man gjort annars. Men om AG hade gjort det klart från början är det annan sak, om denne sagt att ni ska iväg på kurs och det kommer finnas möjlighet att förvara och värma medhavd lunch där och vi kommer inte erbjuda någonting under hela dagen.
Sen kan jag tycka att när man skickar iväg sina anställda för en kurs så är det i ens eget intresse att hålla deras blodsocker och humör uppe så man kan ta in informationen :)
 
Nu blir jag lite mörkrädd....
vad har detta att göra med skatt för den anställde i sammanhanget? arbetsgivaren är den som betalar skatt i avseenden till konferenser där kost ingår osv. hoppas det är det du pratar om i sammanhanget för tråden som den utvecklat sig verkar lite tveksam i det att folk tydligen tror att det är den enskilde anställde som ska skatta för en konferenslunch som arbetstgivaren bokat där kost ska ingå?

Vänta nu... Du har nog rätt att bli mörkrädd.
Om förtäring ingår så skall den anställde betala en skatt för förmånen! Inte AG!
Ja, AG tar upp det och redovisar beskattningen men det är den anställde som får betala. Vanligtvis regleras detta när AG betalar ut lönen till sin anställda, men det blir ett avdrag på lönen. Alltså kostar det pengar för den anställde om denna blir bjuden på förtäring.

Skatteverket är väldigt tydliga om vad som ska beskattas! Håller helt med Lovisaleonora och L8P8 i denna tråden.

I övrigt kan jag bara hålla med om att det är väldigt snålt av AG att inte "fixa" med fika under utbildningen!
Eftersom jag själv både är AG och anställd så vet jag att vissa väldigt enkla saker som fika under utbildning mm är saker som man bara "fixar" till sina anställda!
Är AG lite om sig och kring sig så finns det lösningar så att de anställda slipper bli beskattade för fika!
Tror att flertalet av de som är insatta i dessa frågor vet precis vilka lösningar det finns på detta lilla "problem".

Kan jag säga att jag nästan var med om samma sak för några månader sedan som chap13 blev utsatt för.
Åkte iväg på utbildning (nödvändig för att jag ska få utföra vissa arbetsuppgifter) över dagen, organiserad av ett "utbildningsföretag". I ett brev blev jag, två dagar innan utbildningen informerad om att lunch INTE serverades under utbildningsdagen. Fine! Informerad!
Utbildningen startade kl 8:00 och slutade kl 17:00 med uppehåll för lunch (1 timme) och det det serverades INTE någon form av fika eller kaffe under utbildningen! INGENTING!!!!
Nej, AG är inte snål och skulle gladeligen betalat någon krona till för utbildningen om det serverades lite fika till personalen. I detta fall var det utbildningsföretaget som var snåla!
 
Nej, AG är inte snål och skulle gladeligen betalat någon krona till för utbildningen om det serverades lite fika till personalen. I detta fall var det utbildningsföretaget som var snåla!

Men det är ju AG som köper tjänsten av utbildningsföretaget. Rimligen står det väl i offerten vad som ingår - tar man inte betalt för fika bjuder man väl inte på fika från sin vinstmarginal som utbildningsföretag? Så det faller tillbaka på AG som som jag ser det är den snåla parten.
 
Men det är ju AG som köper tjänsten av utbildningsföretaget. Rimligen står det väl i offerten vad som ingår - tar man inte betalt för fika bjuder man väl inte på fika från sin vinstmarginal som utbildningsföretag? Så det faller tillbaka på AG som som jag ser det är den snåla parten.
Det beror väl på om AG köper in en specialkurs av ett utbildningsföretag el om det är en standardkurs, där det kommer människor från många olika företag? Köper man en specifik kurs, där bara personer från mitt företag ska ingå kan man ju förhandla om innehåll och pris, men om man anmäler sig på nätet till en kurs som redan är spikad hur den ser ut och som vem som helst kan anmäla sig till så blir det nog svårt att gå in och ha önskemål om vilken förtäring som ska ingå...
 
Men det är ju AG som köper tjänsten av utbildningsföretaget. Rimligen står det väl i offerten vad som ingår - tar man inte betalt för fika bjuder man väl inte på fika från sin vinstmarginal som utbildningsföretag? Så det faller tillbaka på AG som som jag ser det är den snåla parten.
Jo, jag tycker det var snålt!
Utbildningen beställdes via telefon och jag fick därför ingen skriftlig offert. (Ja, här kan man då säga att jag får skylla mig själv!) :meh:
Men en endagars utbildning för 4900:- /pers där de klämmer in 29 pers istället för 25 så tycker jag att det är snålt att de inte kan bjuda på en fralla och en kopp kaffe!
Nu får de ju skylla sig själv, eftersom de andra två personerna på mitt företaget som jag måste skicka iväg på liknande utbildning bli utbildade av ett annat företag! :) (Gissa vem som fixa detta!) :laugh:
DUMSNÅLT av utbildningsföretaget!

"Smartsnålt" skulle de tjänat på! Dvs. 4925:-/ pers. inkl. fika! Och dessutom fått sålt utbildningen till två pers till på företaget.
 
Jag ska också på konferans nu i oktober och för första gången i mitt 26 åriga yrkesliv står det att lunch inte ingår. Det var visserligen svinbilligt 950kr för tre späckade dagar med jätteintressanta föreläsare. Jag tycker det är synd för jag vill nätverka under lunchen och det blir nog inte alls så nu. Om man som anställd tvingas åka på en sådan sak har de då rätt till traktamente för att de nästan måste gå ut och äta?
Jag har några frågor till; Om man ser det som en viktig del i arbetet att äta med patienter/klienter/gäster och maten är gratis ska det beskattas då? Är det så är jag också mörkrädd för jag har jobbat i både kommun, stat och landsting där man ska äta med de man har hand om. Jag har aldrig ens hört talas om detta och lägger man ihop alla personer som jobbar så blir det ju en jättesumma!
Om allt är gratis utom hotell då och man blir bjuden för att man har ett visst jobb ska man då meddela sin löneadministratör vad man fått?
Spelar det mågon roll om den som bjuder är socialdepartementet eller ett läkemedelsföretag?
 
Varför ska plötsligt arbetsgivaren utfodra mig för att jag befinner mig någon annan stans än hemma?
Som jag redan skrivit så ingår det som regel hos min arbetsgivare men det är faktiskt intressant att fundera på varför vi tar det för givet.
För att på hemmaplan har man möjligheter att ta med egen mat och värma den men det har man inte alltid på externa kurser och framförallt så har man inte koll på vilka möjligheter som finns.
 
Jag ska också på konferans nu i oktober och för första gången i mitt 26 åriga yrkesliv står det att lunch inte ingår. Det var visserligen svinbilligt 950kr för tre späckade dagar med jätteintressanta föreläsare. Jag tycker det är synd för jag vill nätverka under lunchen och det blir nog inte alls så nu. Om man som anställd tvingas åka på en sådan sak har de då rätt till traktamente för att de nästan måste gå ut och äta?
Jag har några frågor till; Om man ser det som en viktig del i arbetet att äta med patienter/klienter/gäster och maten är gratis ska det beskattas då? Är det så är jag också mörkrädd för jag har jobbat i både kommun, stat och landsting där man ska äta med de man har hand om. Jag har aldrig ens hört talas om detta och lägger man ihop alla personer som jobbar så blir det ju en jättesumma!
Om allt är gratis utom hotell då och man blir bjuden för att man har ett visst jobb ska man då meddela sin löneadministratör vad man fått?
Spelar det mågon roll om den som bjuder är socialdepartementet eller ett läkemedelsföretag?
Ja du har rätt till traktamente, vi har så man kan kryssa i för på reseräkningarna för både frukost, lunch och middag. Har det inte ingått så får man ersättning för det.
 
Jag har några frågor till; Om man ser det som en viktig del i arbetet att äta med patienter/klienter/gäster och maten är gratis ska det beskattas då?

Nu vet jag ju inte om det är rätt MEN när jag jobbade inom kommun och då i ett kök, på en skola så åt de som jobbade samtidigt som de åt gratis. Sen vem som ev beskattade på det kan jag inte svara på..men tror verkligen inte att det var den anställde iaf eftersom att detta var något som var schemalagt på löpande schema..Det gällde inte samma person varje dag mao
De hade typ ingen fullt riktig rast som övriga utan jobbade: Det kunde vara tex lärare som samtidigt under sin egentliga "lunchrast" är standby och typ lunchvakt eller elevstöd.
Alla andra fick inte äta gratis.
 
clearat med skatteverket är väl precis den självklarhet som påståendet avser? att man som AG har koll och följer direktiven ? jag förstår inte vad du menar med frågan eller ditt inlägg utifrån mitt svar öht i sammanhanget.
  • och jo - skatteverkets regler är rätt komplicerade även utifrån dem själva i deras direktiv. de klarggör själva att det ibland är svårt med gränsdragningarna och att utifrån just det får man avgöra i samråd mellan AG och skatteverket i tveksamma fall. Jag förstår öht inte vad det är du svarar på som svar till mig - du skriver ju precis hur komplicerat det ibland är att det handlar om enskilda fall och bedömningar osv. Det är ju det jag skriver. I fallet ang. konferens osv så är det ju precis det jag påtalar - det lär inte falla på ngn enskild individ om AG packeterat en konferens där mat ingår osv, att den enskilda arbetstagaren sen åker på ngn beskattning på enskild basis. Det är precis det jag belyst och påtalat.
Skatteverket samråder inte, Skatteverket bedömer enligt rådande praxis och faktiska omständigheter. Arbetsgivaren betalar ingen skatt på förmåner, man betalar arbetsgivaravgift. Sedan skattas förmånsbeloppet som lön hos den enskilde deklaranten. Jag tycker nog att du ska läsa på innan du raljera om hur andra verkar okunniga och googlar svar.
 
@FannyN
Vid övernattning (till en plats som ligger mer än 50 km från din bostad och tjänstestället) har du rätt till skattefritt traktamente, detta oavsett om din AG betalar ut det eller om du måste begära det i din inkomstdeklaration.

Det står bra om reglerna på Skatteverkets hemsida.
 
Skatteverket samråder inte, Skatteverket bedömer enligt rådande praxis och faktiska omständigheter. Arbetsgivaren betalar ingen skatt på förmåner, man betalar arbetsgivaravgift. Sedan skattas förmånsbeloppet som lön hos den enskilde deklaranten. Jag tycker nog att du ska läsa på innan du raljera om hur andra verkar okunniga och googlar svar.

det är ett "samråd" med skatteverket i det att AGs revisorer kontrollerar att AG redovisar på korrekta sätt så som skatteverket kräver, och kontrollar eventuella frågetecken gentemot densamme. som sagt tidigare, skatteverket har svårdragna gränser även enligt de själva på många punkter, det är bara att ringa dem och fråga om du har några frågor på det, eller så kan du tillochmed läsa hur de själva uttrycker sig gällande förmånsbeskattning osv.
 
det är ett "samråd" med skatteverket i det att AGs revisorer kontrollerar att AG redovisar på korrekta sätt så som skatteverket kräver, och kontrollar eventuella frågetecken gentemot densamme. som sagt tidigare, skatteverket har svårdragna gränser även enligt de själva på många punkter, det är bara att ringa dem och fråga om du har några frågor på det, eller så kan du tillochmed läsa hur de själva uttrycker sig gällande förmånsbeskattning osv.

Jag tror inte att jag behöver ringa och fråga Skatteverket, känner mig rätt säker på min sak i detta fall. Men tack för tipset, jag kan råda dig till detsamma så du får lite klarhet i hur förmånsbeskattning går till och vad som är vad. Mina ord verkar liksom inte gå in.
 
Jag tror inte att jag behöver ringa och fråga Skatteverket, känner mig rätt säker på min sak i detta fall. Men tack för tipset, jag kan råda dig till detsamma så du får lite klarhet i hur förmånsbeskattning går till och vad som är vad. Mina ord verkar liksom inte gå in.

Skitbra ju, du kan ringa dig själv!
 
Man har inte samråd mellan revisor och Skv. Skatteverket har ett väldigt tydligt regelverk, som kopierats in tidigare i tråden. Det är ingen rekommendation. Det är regelverket. Lämnar inget utrymme för tolkning

Du måste väl rimligen veta hur förmånsbeskattning ser ut på lönespecen, eftersom du argumenterar så hårt i ämnet. Och framförallt, hur förmånsbeskattning fungerar.
 
Lovisa: så rimligen anser du att ngn AG, privatperson, eller revisor på uppdrag av AG aldrig ngnsin ringer skatteverket?

jag skippar att kommentera ditt övriga inlägg faktiskt. Förrutom en liten passus:
Vad tror du det står på din individuella lönespec om du tex jobbar inom en jättestor nationell koncern och åker på förvisso externt inköpta utbildningar men som sker specifikt inom den jättestora nationella koncernen dvs inom bolagen/konvernen? Blir även lite nyfiken på vad du anser är en universal lönespec hur den ser ut?
 
Senast ändrad:
Jo det är väl sant. Men ändå, det är den som
@FannyN
Vid övernattning (till en plats som ligger mer än 50 km från din bostad och tjänstestället) har du rätt till skattefritt traktamente, detta oavsett om din AG betalar ut det eller om du måste begära det i din inkomstdeklaration.

Det står bra om reglerna på Skatteverkets hemsida.

Nu förstår jag inte hur du menar med att man kan begära ett skattefritt traktamente i sin inkomstdeklaration. Det låter som att man kan begära att Skatteverket (eller AG?) betalar ut det efter yrkande i deklarationen, men så kan du väl ändå inte mena.
Du kanske menar att man har avdragsrätten för en summa motsvarande det skattefria traktamentet i inkomstdeklarationen men om man har fått ett sådant utbetalat sker en tyst kvittning?
Enligt vilken lag eller avtal förresten har man en *rätt* till traktamente?
 

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp