Bukefalos 28 år!

Snål AG eller anställd som förväntar sig för mycket...

@mackan - du verkar ha missförstått. Den anställde betalar skatt på en förmån, om det betraktas som en skattepliktig förmån. Se utdraget från SKV.

Kostförmån är skattepliktigt, även när det är en konferenslunch.

Nej jag har inte missförstått det minsta. utifrån sammanhanget och att folk tydligen sitter och googlar när de postar sina svar på flera håll. (inte riktat till dig).
 
Nu blir jag lite mörkrädd....
vad har detta att göra med skatt för den anställde i sammanhanget? arbetsgivaren är den som betalar skatt i avseenden till konferenser där kost ingår osv. hoppas det är det du pratar om i sammanhanget för tråden som den utvecklat sig verkar lite tveksam i det att folk tydligen tror att det är den enskilde anställde som ska skatta för en konferenslunch som arbetstgivaren bokat där kost ska ingå?

Då får du nog förklara lite närmare vad du menar med att Arbetsgivaren är den som betalar skatt (andra meningen). Vad är det för skatt du avser?

Arbetsgivaren kan dra av skatt (på lönen), för förmån, men det är ju arbetstagaren som betalar skatten.

Jag erkänner gärna att jag inte förstår vad du syftar på.
 
@mackan det är ingen som inte håller med om att det är dåligt skött av arbetsgivaren. Lunch och fika brukar ingå på kurser och gör det inte det, borde man upplysa kursdeltagarna om det. Eventuellt kan anledningen till att AG inte bjuder på lunch här, kan vara för att de inte vill att det ska uppstå kostförmån för de anställda. Ren spekulation, för jag vet inte om de bara är snåla i allmänhet. Sen att väldigt många fuskar med kostförmånen och bjuder på lunch, utan att ta upp förmånen, är en helt annan sak. Det funkar ju så långe inte Skatteverket kommer och vill titta på din bokföring... :angel::D
 
Men det här ser jag som två helt olika frågor - det ena är att AG är riktigt snål som skickar sina anställda på obligatorisk utbildning långt bort och inte ens fika får de. Bedrövligt. Kräv schema med hållpunkter och tider för fika hädanefter :idea: Då kan det framgå om det ordnas enskilt eller inte.

Det med förmån och skatter sköter man när man kommit hem och redovisar dagen i sitt lönesystem, det är ju en helt annan femma. Lunch, ev hotellfrukost och middag ska alltid redovisas om AG bjudit på det.
 
Att du som person inte kan se att det handlar om förmånsbeskattning spelar egentligen mindre roll, det är ju vad lagen säger som är intressant. Fika (kaffe, te, läsk, kakor, bullar, frallor och frukt) ses som lättare förtäring och är skattefritt, men frukost( alá hotell), lunch och middag utgör eventuell kostförmån.

Tanten: Många kallar ju AG snål, men vet inte om att mycket av det som tas upp eventuellt skall förmånsbeskattas. Jag ber ödmjukast om ursäkt om mitt inlägg inte föll dig i smaken. Men det är väl knappast förbjudet att lämna en kommentar som inte har direkt utan mer indirekt med trådstarten att göra.

/ C som inte riktigt förstår sig på nya buke.
HUR länge har det gällt? Jag kan då inte påminna mig att det ens nämnts i lönespecen.... Var iofs ca två år sen jag lämnade mitt dåvarande jobb hos en STOR arbetsgivare...
Kan dessutom tillägga att det var OBLIGATORISKT med rejäl fika vid tretimmarsmöten på jobbet, lunch utgick ALLTID vid dagsträffar
 
Håller helt med VLMF. Det är två väldigt skilda frågor, och jag tycker AG har missat mycket av vad som är värdefullt när man samlar massor av personal (egen och andras) på samma ställe.
 
Nej, det krävs ju en hel del för att det ska ske. Men har man haft förmån en gång i veckan, regelbundet, kan jag - teoretiskt -tänka mig att det vid en revision kan bli problem.

Men i praktiken? Nej, det ska nog mycket till.
 
om folk har kostförmån så ska det vara enligt sådant i deras avtal om vi pratar på daglig basis, det är så det fungerar och det är inga konstigheter. Gäller det andra uppdrag där kostförmån ska appliceras så ska ju det isåfall kommuniceras och avtalas utifrån det.

konferens, intern eller extern osv om inget annat avtalats, så tar arbetsgivaren ansvar för det och har det isåfall clearat med skatteverket och hur de ska redovisa osv, vilket de noga ska precis som nämnts i tråden.

individer som åker på en konferens ngn gång på året bekostad av arbetsgivaren och kost, logi osv är packeterat av arbetsgivaren, har inte att göra med kostförmån som beskattas den enskiljda individen på det sättet folk anser här i tråden så som jag tolkar det folk skriver. Men som sagt, det är komplicerade regler och direktiv skatteverket har och inte ens de själva i flera fall har ngn exakt gränsdragning, enligt deras egen utsago osv.

oavsett detta så enligt TS tråd så är det ju en annan femma än det som diskuteras nu - TS diskuterar inte kostavdrag, beskattning eller ngt annat öht utan rätt och slätt hur en konferens beordrad av arbetsgivaren inte hade kost inkluderat enligt vettigt schema för de anställda och inget har kommunicerats om att arbetstagaren skulle inte räkna med det utan se till sitt eget hus. Det är inte standard eller ens i närheten, vilket alla verkar vara som sagt överrens om.
 
@mackan oavsett om det är enstaka tillfällen eller regelbundet, så gäller Skatteverkets regler. Jag är fullt medveten om att det inte var detta som var frågeställningen från början, men eftersom en del tyckte att AG ska bjuda på allt möjligt när det är kurs eller möten, så ville jag upplysa om att det inte är "bara till att..." Eller, man kan ju bjuda hit och dit om man vill, men åker man på revision (Skatteverkets, inte den årliga som revisorn gör) så kan det bli dyrt för företaget. Detta är väl inte första gången i Bukes historia som en tråd vandrat iväg lite, vrf så upprörd?
 
@mackan oavsett om det är enstaka tillfällen eller regelbundet, så gäller Skatteverkets regler. Jag är fullt medveten om att det inte var detta som var frågeställningen från början, men eftersom en del tyckte att AG ska bjuda på allt möjligt när det är kurs eller möten, så ville jag upplysa om att det inte är "bara till att..." Eller, man kan ju bjuda hit och dit om man vill, men åker man på revision (Skatteverkets, inte den årliga som revisorn gör) så kan det bli dyrt för företaget. Detta är väl inte första gången i Bukes historia som en tråd vandrat iväg lite, vrf så upprörd?

jag har förstått dig ypperligt väl. det jag skriver är att AG så länge denna redovisar som den ska - och skatteverket ber om redovisning å det grövsta för AG årligen alltsom oftast faktiskt generellt, alternativt så påtalar redovisarna problemet, så det lär inte vara ngt problem. framför allt drabbar det ju inte den enskilde individen som är det som diskuteras i tråden eller iallafall innan folk snurrade iväg, tråden handlar om. Läs gärna skatteverkets regler igen som sagt. Inte ens de har så starka gränsdragningar som folk påstår här i tråden ffa inte gällande enskild individ utifrån det jag kommenterat som avser TS fråga ens det minsta.
vart du får upprörd ifrån fattar jag öht inte i sammanhanget. Jag är inte ens det minsta upprörd.
 
Jag skulle vilja påstå att jag är mkt väl insatt i Skatteverkets regler ang detta. Har jobbat m personal och löner i över 15 år... :angel:
 
konferens, intern eller extern osv om inget annat avtalats, så tar arbetsgivaren ansvar för det och har det isåfall clearat med skatteverket och hur de ska redovisa osv, vilket de noga ska precis som nämnts i tråden.

individer som åker på en konferens ngn gång på året bekostad av arbetsgivaren och kost, logi osv är packeterat av arbetsgivaren, har inte att göra med kostförmån som beskattas den enskiljda individen på det sättet folk anser här i tråden så som jag tolkar det folk skriver. Men som sagt, det är komplicerade regler och direktiv skatteverket har och inte ens de själva i flera fall har ngn exakt gränsdragning, enligt deras egen utsago osv.

Vad är det som ska clearas med Skatteverket undrar jag ?

Förmånsbeskattning har inte komplicerade regler och direktiv, förmånsbeskattning är till viss del styrt i lagen och det finns rättspraxis att tillgå. Skatteverket gör en samlad bedömning av omständigheterna i varje enskilt fall när det avgörs om en skattepliktig förmån föreligger eller inte. Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens (Skatteverket).
 
Kan någon bena ut för mig hur det ska gå till lagligt, rätt enl skatteverket då alltså hur redovisas det?

Om man "bjuder" på lunch eller ja arbetsgivaren ansvarar för att det finns.., boende etc vid konferens eller kurs? Är det företaget som betalar eller är det anställda?

Kostavdrag vet jag hur det fungerar och det brukar väl förekomma på daglig nivå och det har jag själv haft och haft på min lön i avdrag då man fikade på arbetsplatsen varje dag (jobbade då i ett kök) Fikat var helt valfritt..men jag har aldrig haft redovisat på min lön något avdrag för en fika på jobbet vid obligatorisk kurs, utbildning, möte etc? Aldrig och då har arbetsgivare i klartext informerat "företaget står för lunch/fika"

Är det skillnad i redovisning om det sker per dag eller är det alltid oavsett dvs per tillfälle?

Själv anser jag iaf att det borde vara företaget som sådant som ska ta en sådan kostnad om tillfället är ett måste, tycker inte det ska utspelas på den anställda. Känns som en fjuttig utgift för ett företag mot förbättrad kompetens och högt deltagande..men det är jag det, även om det kanske inte är rätt enl nuvarande lag.
Varför får isf ett företag inte ta den personalkostnaden om de vill?
 
Senast ändrad:
Vad är det som ska clearas med Skatteverket undrar jag ?

Förmånsbeskattning har inte komplicerade regler och direktiv, förmånsbeskattning är till viss del styrt i lagen och det finns rättspraxis att tillgå. Skatteverket gör en samlad bedömning av omständigheterna i varje enskilt fall när det avgörs om en skattepliktig förmån föreligger eller inte. Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens (Skatteverket).

För att förtydliga. Arbetsgivaren ska ta upp förmåner på skattedeklaration och betala arbetsgivaravgift beräknat på förmånens värde. Arbetsgivaren ska redovisa förmånen på den kontrolluppgift som skickas till Skatteverket för sina anställda. Den anställde får förmånen upptagen som bruttolön i deklaration och betalar således skatt på förmånen.
 
Senast ändrad:
Vad är det som ska clearas med Skatteverket undrar jag ?

Förmånsbeskattning har inte komplicerade regler och direktiv, förmånsbeskattning är till viss del styrt i lagen och det finns rättspraxis att tillgå. Skatteverket gör en samlad bedömning av omständigheterna i varje enskilt fall när det avgörs om en skattepliktig förmån föreligger eller inte. Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens (Skatteverket).

clearat med skatteverket är väl precis den självklarhet som påståendet avser? att man som AG har koll och följer direktiven ? jag förstår inte vad du menar med frågan eller ditt inlägg utifrån mitt svar öht i sammanhanget.
  • och jo - skatteverkets regler är rätt komplicerade även utifrån dem själva i deras direktiv. de klarggör själva att det ibland är svårt med gränsdragningarna och att utifrån just det får man avgöra i samråd mellan AG och skatteverket i tveksamma fall. Jag förstår öht inte vad det är du svarar på som svar till mig - du skriver ju precis hur komplicerat det ibland är att det handlar om enskilda fall och bedömningar osv. Det är ju det jag skriver. I fallet ang. konferens osv så är det ju precis det jag påtalar - det lär inte falla på ngn enskild individ om AG packeterat en konferens där mat ingår osv, att den enskilda arbetstagaren sen åker på ngn beskattning på enskild basis. Det är precis det jag belyst och påtalat.
 
Intressant diskussion så fortsätt gärna för mig.
Inom vår egen enhet är vi vana att bjudas på fika vid APT osv och ibland kan vi även få lunch så det kanske var därför vi var helt oförberedda på denna snålhet från huvudkontoret. Men det är intressant att veta om fika och luncher ska förmånsbeskattas.
 
En parantes i det hela men som ändå visar på hur pass uppstramade reglerna är att till och med de soldater (de som förr var värnpliktiga) som är ute på övning och får grönpåse att äta förmånsbeskattas för det. Hur obligatorisk övningen än är i deras utbildning.
 

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp