Snälla ge solskenshistorier på främmande föremål i magen!!

Bukefalos 30 år!

border_kelpie

Trådstartare
Hej!

Snälla ge era solskenshistorier om när era katter fått i sig främmande föremål och det kommit ut av sig själva :(.

Min lilla, lilla Lumi är som en Labrador i matväg, hon äter nästan allt hon kan få tag på och vi är därför väldigt försiktiga med vad som får vara framme och vad som inte får ligga framme här hemma.
Min mamma skulle dock vara snäll igår och hjälpa mig packa upp mitt kött, efter vi hade handlat. Jag gör annars alltid det men såg min mamma gjorde det och ställde därför mig och lagade mat.
När min mamma hade tagit ut lövbiffen ur förpackningen så la hon bara den på golvet i en tom papperspåse....

Efter vi hade ätit upp så går hon i köket med disken och ser att Lumi står och äter på det blodiga pappret som köket legat på i förpackningen. Det saknas ett hörn av pappret som är kanske 6 cm på längden och 4 cm på höjden.
Ringer direkt Awake och de säger vi ska försöka komma in och kräka henne.
Sagt och gjort så åker vi in och ger henne en dos av lugnande, tydligen enda alternativet man kan ge katter för att försöka få de att kräkas.
Men såklart så kräker inte Lumi, hon är tydligen en av de 2/8 katter som inte kräks när de får lugnande.
De vill inte gå ner via gastroskopi, då veterinären tycker Lumi är för liten för det. Lumi är 6 månader gammal och en brittiskt korthår.

Så de säger vi får åka hem och hoppas de kommer ut den naturliga vägen. Det eller så kommer de bli stopp, där vi isåfall måste göra en buköppning.

Detta kunde inte kommit en sämre tidpunkt, då jag för 2 veckor sedan köpte min framtida avelshane + opererade ut ett grässtrå på en annan brittiskt korthår hona för 11.000 kr.
Varför händer allt på en gång!!

Så snälla ge mig era solskenshistorier där era katter lyckats få ut främmande föremål på egen hand :sorry::cry:.

Bild på Lumi :heart. Kom igen tjejen!

Bifogade filer

• 689295859_10165527306526414_2826368885024403784_n.webp
    689295859_10165527306526414_2826368885024403784_n.webp
    49,8 KB · Visningar: 1 374
Lilla pluttan, så knasigt. 🥺 Hoppas att det kommer ut problemfritt den naturliga vägen!

Jag har en tjej här hemma som är helt tokig på snören och garn. Två gånger har vi fått åka akut till veterinären för att kräkas. Första gången kräktes hon upp garnet utan problem. Andra gången, som var för 10 månader sedan, lyckades hon när jag var ouppmärksam tugga i sig ca 12-15 cm snöre från en Da Bird-vippa. Det snöret har jag aldrig sett igen... Vi åkte omedelbart till veterinären, men snöret kom inte upp. Vi fick åka hem och hålla koll. Jag inspekterade bajs ett bra tag efter det, men fick till slut acceptera att jag aldrig lär få veta vad som hände med snöret. Antingen har det kommit ut i en enda bit utan att jag sett det, eller så strimlade hon upp snöret så pass att det aldrig var en fara för henne, eller så ligger det fortfarande kvar i magsäcken utan att ha rört på sig på nästan ett år... 🤨 Hur som helst kom jag till punkten att jag var tvungen att sluta leta, för jag kan inte ha ångest att min katt ska dö i resten av hennes liv. Det viktiga är att hålla koll på om något skulle förändras, om de slutar äta eller kräks mycket eller andra symptom, men det håller man ju koll på annars också, särskilt när man har en katt som tenderar att äta olämpliga saker.

Det finns en liten chans att hon aldrig åt snöret, men eftersom ett par decimeter saknades och jag trots idogt letande inte kunde hitta den saknade biten någonstans i lägenheten så känns det ganska otroligt.

Vi håller alla tummar, tår, och tassar för att Lumi klarar det här galant och att föremålet passerar utan problem. 🩷

Senast ändrad:
Min katt åt en ballong när han var runt 6 månader/ 1 år. Jag var inte 100 % säker på att han verkligen hade gjort det (jag tyckte det kändes orimligt och jag var inte hemma vid tillfället) så veterinären tyckte jag kunde avvakta eftersom han mådde bra. Han fortsatte må bra och en tid senare hittade jag en ganska intakt röd ballong i 💩

Men vilken skitunge då ❤️ Jag har ingen historia alls, buköppnat en katt men det visade sig vara nått annat än föremål i magen så vi behövde aldrig öppna tarmen.

Håller alla tummar för er ❤️

Ser att du skrev att det kommit ut papper, toppen ju! Min ena katt hann äta ett flertal öronproppar innan jag förstod att hon lärt sig bryta sig in i sängbordets låda eller om jag glömde någon i sängen. De kom ut av sig själva.

Min första katt åt upp 8 öronproppar, som jag inte sett och därav inte visste från början . Han höll på konstigt med munnen och ville inte äta. Åkte akut och de gjorde faktiskt gastroskopi men sa att de inte hittade något, de såg ett litet sår på tungan och sa det var pga smärta så vi fick åka hem med metacam.
Han fortsatte hålla på med munnen och vara kunnig med maten. Ett par dagar senare kräktes han upp de 8 öronpropparna! Jag fattar fortfarande inte hur de inte kunde hittas när de gick ner i magen och övre tunntarmen med gastroskop.
Var gömde de sig :confused:

Min nuvarande yngsta älskar snören. Det har han fått i sig från leksaker när jag inte haft tillräcklig uppsikt över da Bird och någon gång bitit sönder persiennsnöre. Det har alltid kommit ut i bajset.
Nu har jag tvångstankar gällande att ta undan leksaker och andra snören.

Hoppas hela pappret kommit ut. Annars kanske det kommer lite i omgångar om det är söndertuggat.

Lukas har ätit en boll och fick buköppnas. Blev helt återställd! Fem år senare åt han något oklart som fastnade - men som sedan började flytta sig själv. Vad det nu var kom ut den naturliga vägen och han blev återställd.

I båda fallen har jag inte märkt när han fått i sig föremålet utan det har upptäckts när han fått symptom.

Jag tror och hoppas det går bra för din kisse - papper är ju nedbrytbart och formbart så enklare komma ut.

Skrutt har "bara" buköppnats efter att han lyckats sno ett köttnät när jag inte såg det. Det höll på att ända hans liv men han klarade sig trots att oddsen var emot honom. Tack och lov har inga andra av alla katter jag känt ätit något de blivit förstoppade av så jag hoppas att det går vägen även för er.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka