P
ponnylollo
Vi har en häst som är EXTREMT svårfångad. Har försökt me allt typ vet ej vad jag ska göra
Har någon nåt tips som jag kanske inte testat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
wiidow skrev:en morot på ett spö? skämt åsido, vad har du provat hittils?
wiidow skrev:en morot på ett spö? skämt åsido, vad har du provat hittils?
hahaBlandrastik skrev:Eller så låter man som en morot, det borde funka!
Annelieb skrev:Det bästa är som en tidigare skrev att se till att hästen hela tiden rör på sig, gärna i cirkel runt dig, försök släppa den i en mindre hage första gången så behövs bara en person.
Gå inte efter den utan se bara till att den travar med hjälp av ett grimskaft eller nåt (typ longering). Efter ett tag så slutar du och om hästen stannar och du kan gå fram så är det bra springer den ifrån dig igen så fortsätt låta den trava, byt varv ibland.
Kan ta tid men ge dig inte, det lönar sig.
Du måste visa att det är du som är bossen.
Lycka till
ponnylollo skrev:Vi har en häst som är EXTREMT svårfångad. Har försökt me allt typ vet ej vad jag ska göra![]()
Har någon nåt tips som jag kanske inte testat?
Amateur skrev:hade en korsningsponny en gång som var omöjlig att få tag på. Vi gjorde en strut i hagen, där vi helt enkelt "vallade" in henne i lugnt tempo. Sen var det bara att ta henne. När hon var där (hela hagen var en trekant till sut för att få det att fungera bra) så var hon helt lugn + att hon kom fram till en.
Utan struten = nada kontakt
Efter en vår i den struten släpptes hon på bete. När hösten kom var hon en normal ponny.![]()