Snälla!hjälp mig!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ponnylollo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 262
Status
Stängd för vidare inlägg.
P

ponnylollo

Vi har en häst som är EXTREMT svårfångad. Har försökt me allt typ vet ej vad jag ska göra:crazy: :cry: Har någon nåt tips som jag kanske inte testat?

Sv: Snälla!hjälp mig!!

Har man tid så tycker jag många svårfångade hästar svarar på vallning.

Alltså att man tvingar hästen att hela tiden röra på sig i hagen, när den inte vill bli fångad. Ta med en kompis eller två, när hästen inte vill komma, så ska den heller inte få stå still, se till att den hela tiden måste röra på sig, inte jaga utan bara se till att den inte får stanna.

Du måste, åtminstone första gången, ha gott om tid, så du inte har en buss att passa så att du måste ge dig.

I övrigt så får du gärna berätta med vad du redan försökt med.

Haha den var bra. Låta som en morot :P Haha..

wiidow skrev:
en morot på ett spö? skämt åsido, vad har du provat hittils?

jag har lockat honom me mat han kommer fram o nosar men så fort man rör på sig galopperar han iväg.
jag har testat att följa efter honom tills han tröttnar.
suttit me ryggen mot honom men då kommer han också fram o nosar men om man bara rör på ett lillfinger så springer han iväg.
Har hållit på i timmar men som sagt när han e på hummöret att inte vilja gå in så går det inte för han e envis som en åsna.!!:mad:

men annars e han den goaste pollen!;)

ingen som har nåt bra att säga om detta?:angel:

Det bästa är som en tidigare skrev att se till att hästen hela tiden rör på sig, gärna i cirkel runt dig, försök släppa den i en mindre hage första gången så behövs bara en person.
Gå inte efter den utan se bara till att den travar med hjälp av ett grimskaft eller nåt (typ longering). Efter ett tag så slutar du och om hästen stannar och du kan gå fram så är det bra springer den ifrån dig igen så fortsätt låta den trava, byt varv ibland.
Kan ta tid men ge dig inte, det lönar sig.
Du måste visa att det är du som är bossen.
Lycka till

Annelieb skrev:
Det bästa är som en tidigare skrev att se till att hästen hela tiden rör på sig, gärna i cirkel runt dig, försök släppa den i en mindre hage första gången så behövs bara en person.
Gå inte efter den utan se bara till att den travar med hjälp av ett grimskaft eller nåt (typ longering). Efter ett tag så slutar du och om hästen stannar och du kan gå fram så är det bra springer den ifrån dig igen så fortsätt låta den trava, byt varv ibland.
Kan ta tid men ge dig inte, det lönar sig.
Du måste visa att det är du som är bossen.
Lycka till

okej ska testa det ida:)

försök i frammtiden att inte bara gå ut i hagen för att hämta honom, utan gå ut och ge en morot och umgås med hästen utan att kräva något alls från hästen och sedan gå där ifrån. just nu förknippar hästen dig med tråkigheter.

ponnylollo skrev:
Vi har en häst som är EXTREMT svårfångad. Har försökt me allt typ vet ej vad jag ska göra:crazy: :cry: Har någon nåt tips som jag kanske inte testat?

hade en korsningsponny en gång som var omöjlig att få tag på. Vi gjorde en strut i hagen, där vi helt enkelt "vallade" in henne i lugnt tempo. Sen var det bara att ta henne. När hon var där (hela hagen var en trekant till sut för att få det att fungera bra) så var hon helt lugn + att hon kom fram till en.
Utan struten = nada kontakt

Efter en vår i den struten släpptes hon på bete. När hösten kom var hon en normal ponny. :idea:

Amateur skrev:
hade en korsningsponny en gång som var omöjlig att få tag på. Vi gjorde en strut i hagen, där vi helt enkelt "vallade" in henne i lugnt tempo. Sen var det bara att ta henne. När hon var där (hela hagen var en trekant till sut för att få det att fungera bra) så var hon helt lugn + att hon kom fram till en.
Utan struten = nada kontakt

Efter en vår i den struten släpptes hon på bete. När hösten kom var hon en normal ponny. :idea:

det där lät skitbra juh:) det ska jag verkligen testa!!:D :bump:

finns det ingen mer som har nåt bra tips att dela med sig av?:crazy: :confused:

Idag så hade jag med mig ett äpple o då kom han fram o nosade på det o försökte ta det men fick inte grepp om det jag försökte klappa honom men jag hann bara lyfta på handen en cm så sprang han iväg.....sen va det omöjligt att komma nära:(
Första gången på en vecka iallafall som jag kom så nära honom:)

Vi har en liten "paddock" till vår svårfångade häst. Han går in i den med hjälp av mat. Man får honom att gå ända till hörnet. Då har man en kompis som står och håller i staketet så man snabbt han stänga när hästen är ända inne i hörnet. Förhoppningsvis är människan snabbare än hästen som måste vända och galoppera ut 10-15 meter. Låt din häst stå och äta några morrötter ifred (ta vad du vill, bara det är gott ;) :rofl: )
Efter det har du en liten fyrkant och du kan ta hälp av din kompis att ta hästen.

Jag brukar numera kunna göra detta själv, och dessutom ta hästen själv. Jag går mot honom, han kommer inte längre för staketet och vips så är han fromm som ett lamm:);)

ett jättesmart tips det kan jag också testa :smirk: jag vill endå ha fler!!:) :) :)

Jag hade samm problem som du innan! Först kom hon gärna fram och åt av maten jag hade med mig, tills jag rörde mig mot henne. Efter ett tag struntade hon i maten också. Dessutom så när hon stack så stack hon inte iväg långt, utan hon galopperade på en volt runt mig och de andra hästarna och hon kunde galoppera läääänge...

Så jag fick fjäska för min andra häst. Jag gav honom av maten så hon såg att det var en massa god mat i hinken. Sen nån dag lät jag henne gå ensam i paddocken och då blev hon såklart jätteglad när jag kom och tog bort henne därifrån. Då förknippade hon mig med något bra. Efter det gick det bättre och bättre.
Ett annat tips är att ALLTID ha grimman på. Ska man krångla med att få på grimman är det oftast kört med sådana hästar.
I övrigt så gjorde jag som andra sagt, när hon väl stuckit från mig så smackade jag på henne en stund sen stod jag där tills hon stannade. Då lockade jag på henne och allt började om från början...

Nu har jag bara med mig lite korn eller så i handen, ibland går hon undan men oftast står hon still eller går fram mot mig. Dessutom ser jag alltid till att hon får gå in i boxen i stallet och äta lite gott, så det ska vara kul att komma in i stallet. Man måste fjäska tills man fått de på sin sida, att bli arg eller otålig straffar sig bara i längden, tro mig! Det ska ALLTID vara kul att komma till dig. Lycka till!!

Nu finns det ett tiotal trådar om svårfångade hästar både på NH och hästhantering. Därför låser jag alla nya trådar och ni får fortsätta i EN öppen tråd. Skapa INTE någon ny tråd om svårfångade hästar.

Tack!

Mvh

IngelaH
moderator.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka