Snälla ni....HJÄLP mig !!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 275
J

jjeg

Har problem med att hitta en dressyrsadel som passar MIG....hästen är hur lätt som helst att hitta sadel till.
Nu står jag här med 2 dressyrsadlar och en spansk skolsadel och ingen är riktigt bra för mina stackars sittben. Dessa sticker liksom ner i sadeln och varje rörelse känns vill jag lova...... :cry: Detta gör att jag spänner mig för att "skydda" , drar upp mina ben och hamnar i stolsits. Får korrigera sitsen hela tiden.Till saken hör oxå att jag har problem med leder och rygg/bäcken så det är såååå viktigt att jag kan slappna av när jag rider. Snälla hjälp mig hitta rätt i sadeldjungeln :confused: ......Har blivit tipsad att kolla på riktiga "kvalitetssadlar"....typ Jaguar, County, Röösli, hermes, Albion mm.
Jag ber er igen HJÄLP mig.

Sv: Snälla ni....HJÄLP mig !!

Beroende på plånbok skulle jag tipsa dig att kolla lite närmare på de bomlösa dressyrsadlar som finns. Om du vill tävla så är sadlarna tyvärr uppe i en hög kostnad, men det finns inget hårt i sadeln som dina sittben kan skava mot i alla fall. Så vill du lägga ut runt 25.000:- för en kvalitetssadel så. Vill du "bara" ha den till träning har du sadlar i prisklasser runt 7-15.000: -istället i form av freeform, Flexion och star trekk sadeln.

Countysadlarna är väldigt mjuka och sköna. Annars finns det väl märken som man kan få med gelsits.

Många engelska sadelmärken som County,Morris och nolan(de nyare med gelsits) och Wellington är exempel på sadlar min onda rygg mår bra i.Har haft svårt för en del andra typ Albion(för breda i midjan).
Men ,smaken är olika!
Lycka till!

Detta med smala och breda midjor...kan någon förklara för mig Vilket är bra för vem. Typ ....Brett mellan sittbenen smal midja eller vise versa och en sak till jag funderar på är Kåplängden.....lång normal eller kort... :confused: Korta ben = korta kåpor eller....

jjeg skrev:
Detta med smala och breda midjor...kan någon förklara för mig Vilket är bra för vem. Typ ....Brett mellan sittbenen smal midja eller vise versa och en sak till jag funderar på är Kåplängden.....lång normal eller kort... :confused: Korta ben = korta kåpor eller....
Vilka sadlar har gel sits. Jag vet att Jaguaren har latex i sina sitsar och M&N gelsits. Men vilka mer...????

Senast ändrad av en moderator:

Hur vet man om man behöver smal resp. bred midja och långa eller korta kåpor??Har någon nåt tips????Den enda vägen att gå är väl att provrida olika dressyrsadlar. Har globus clic smal eller bred midja , någon som vet? Jag tycker prestige hippos dressage var suuperhård. Annars bra.

WOW - Sadlarna har ni hört nåt om dessa.Fick ett tips och jag har aldrig hört talas om dessa sadlar??
Sadlar med smal midja....är det nån som vet och med gele sits, eller mjuk sits.Tror nämligen jag måste ha en med smal midja.
Är det inte så ....Om man inte kommer ner i sadeln ordentligt beror inte detta då på att man har för bred midja på sadeln ???? Eller .....?Tips på Märken och modeller skulle sitta fint

Gå in p+å tillverkarnas hemsidor så kan du läsa omderas olöika modeller. De flesta engelska kvalitetsmärken har mjuk sits och har ofta latex eller gel i sitsen. Equipe och Prestige är också mjuka i sitsen.

Globus har ligte bredare midja än de flesta andra, men det beror mkt på vilken bomvidd man väljer! Stubben har t.ex. väldigt smala midjor, Passier har normalbred midja och County likaså och Albion och Frank Baines (sadlar som är gjorda för bredare raser) har bredare midjor.
Har man en smalt bäcken, t.ex. om man är en kille eller har små höftr ska man ha så smal midja som möjligt, annars är det lätt att man får problem med bäckenet.
Jag har väldigt breda höfter och jag trivs inte alls i sadlar med smal midja, utan jag vill hellre ha bredare midjor för jag har en bred häst och jag har ett brett bäcken. Den bredaste midjan jag nånsin sett var Griffinm COB i xvid, den var minst 1-2 cm bredare i midjan än min Globus Clic.

Vilka kåpor man ska ha och benstödens placering beror på dina ben. Är du lång måste man oftast ha mer framskuren kåpa och längre kåpor osv.

Wow sadlarna har väl ganska bred midja? Jag tycker dom ser så klumpiga ut...
Läs på deras hemsida, tror det är www.wowsaddle.com eller liknande. Annars så är det bara att söka..

Att man inte kommer ner ordentligt i sadeln beror inte på att midjan är för bred utan för att tyngdpunkten i sätet är fel i förhållande till dina sittben.

Tycker att prestigen är som betong....Den jag provred var en hippos dressage. Men den har ju inte heller en smal midja. Jag tror att alla som inte har smal midja kommer att kännas för hårda för mig. Sen fick jag höra att det inte beror på höfternas storlek UTAN hur brett man har mellan (sittbenen) benen. Sen kan man vara bred men behöver ändå en smal midja och man kan vara hur spinkig som helst och ha brett mellan "benen"....Detta med sittben är ju intressant. "Vilka sittben sitter ni på" :) TEX.Hamnar man i stolsits så sitter man ju på fel sittben....Jag upplever att man ska sitta lite mittemellan .....Sen tror jag detta beror på hur vårt bäcken är om man har framåttippat bäcken ,rakt eller bakåttippat.....hänger ni med.

Senast ändrad av en moderator:

jjeg skrev:
Tycker att prestigen är som betong....Den jag provred var en hippos dressage. Men den har ju inte heller en smal midja. Jag tror att alla som inte har smal midja kommer att kännas för hårda för mig. Sen fick jag höra att det inte beror på höfternas storlek UTAN hur brett man har mellan (sittbenen) benen. Sen kan man vara bred men behöver ändå en smal midja och man kan vara hur spinkig som helst och ha brett mellan "benen"....Detta med sittben är ju intressant. "Vilka sittben sitter ni på" :) TEX.Hamnar man i stolsits så sitter man ju på fel sittben....Jag upplever att man ska sitta lite mittemellan .....Sen tror jag detta beror på hur vårt bäcken är om man har framåttippat bäcken ,rakt eller bakåttippat.....hänger ni med.

Är det ingen som har en kommentar till detta med sittbenen.....det är ju ett ständigt problem att försöka hitta sadel och vi så olika skapta. en sadel är super skön till en annan är den pest och pina

jjeg skrev:
Jag som har breda höfter och markerade sittben och jag tycker att sadlar med lite bredare midja, typ Globus, är väldigt bekväma, och jag får ont av en för smal midja...

Om man behöver en smal midja och ett brett/smalare säte beror det p bäckenets storlek, alltså både sittben och höfter.

Hur menar du med: "Hamnar man i stolsits så sitter man ju på fel sittben" ? Man har bara två... Du kanske menar att man sitter på fel del av sittbenet?

Kan man ha framåttippat bäcken, rakt eller bakåttippat? Har jag inte hört...

Diabolical_Kitten skrev:
Jag som har breda höfter och markerade sittben och jag tycker att sadlar med lite bredare midja, typ Globus, är väldigt bekväma, och jag får ont av en för smal midja...

Om man behöver en smal midja och ett brett/smalare säte beror det p bäckenets storlek, alltså både sittben och höfter.

Hur menar du med: "Hamnar man i stolsits så sitter man ju på fel sittben" ? Man har bara två... Du kanske menar att man sitter på fel del av sittbenet?

Kan man ha framåttippat bäcken, rakt eller bakåttippat? Har jag inte hört...

Jo jag menade att man sitter på fel del av sittbenen...:)) det var bara jag som drog till med det för att kunna förklara ungefär hur jag menade.
Jo man kan ha olika bäcken.Precis som man kan vara svank ,kutrygg osv kan man ha olika "vinklar på bäcken oxå. Jag är ganska svank och har ett framåttippat bäcken.

Kanske du vet nåt om sadlarna Sommer , Röösli och Hermes oxå, tänkte fråga ialla fall?

Okej... Visste jag inte ;)

Somemr har billigare och dyrare sadlar, Sommers dyrare modeller (finns nån som kostar över 20 000 av dressyrsadlarna) ahr bra läder, dock tycker jag inte lädret är lika fint som t.ex. County som är i samma prisklass. Jag ahr bara provat en allround/hopp och 2 dressyrsadlar som har varit av de billigare modellerna och de har varit ungefär som Prestige i passformen. De passar rakare rygg om manken är väldigt hög. De är dessutom VÄLDIGT små i sätet (en 17,5 = 16,5, deras 17,5 var bara 43 cm stor men kändes ännu mindre) så anläggningsytan blir väldigt stor om man behöver en större sitsstorlek. De har ett mjukt säte.

Röösli Pilatus (dressyr) passar hyfsat svängd rygg och ganska hög manke, de ska släppa ganska tidigt men de har ganska stora bossor (typ Jaguar) så de blir itne så korta ändå. De är ganska hårda (lite jämförbara med Stubben, men lite mjukare är dom)

Vad jag vet måttbeställs Hermes helt och hålelt.
Dock tycker jag INTE att dressyrsadeln är värd 50 000.... SÅ bra är inte lädret... Jag tycker att Hermes läder inte känns lika mjukt och skönt som t.ex. Lovatt & Ricketts buffelläder. Dock är den snygg som bara den, men fast jag var miljonär hade jag nog itne lagt pengarna på en sån... Man betalar nog mer än 25 000 bara för märket... Och det känns väl lite onödigt....

Kollat bomlöst? De är i alla fall extremt mjuka i sitsen.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 284
Senast: Mogge
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 265
Senast: Josofinito
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och... 2
Svar
20
· Visningar
3 120
Senast: Brille
·
Utrustning Hej. Jag behöver er bukefalisters hjälp i en fråga som för mig är mycket velig... Min sambo har en dotter på 6år som är mycket... 2
Svar
28
· Visningar
3 935
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31