T
Tican
Sv: Snälla ni....HJÄLP mig !!
nej, det får man inte.jjeg skrev:Får man tävla med bomlöst då
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nej, det får man inte.jjeg skrev:Får man tävla med bomlöst då
Diabolical_Kitten skrev:Då hon söker en dressyrsadel förmodar jag att hon vill tävla inom dressyren.....
Och då finns det ännu inte en bomlös om officiellt är godkänd.
Alldeles riktigt! Något officiellt godkännade kan man inte få. Engelsk typ är en bedömnigsfråga och inte ens alla bomsadlar är av engelsk typ.Alexandra_W skrev:Så tar vi och korrigerar det där till fakta. Det finns inte ett sadelmärke övht som är 'officiellt godkänt', alla sadlar som ser ut som en bomsadel av engelsk typ är och har alltdi varit godkända.
Kruxet är tolkningen av vad som är 'av engelsk typ'. Men det kommer alltså aldrig komma ett 'officiellt godkännande' där de säger att t ex sadel X är godkänd, sadel Y är det inte. Utan sålänge de passar in i mallen för engelsk typ så är den och har varit och förblir godkänd.
När det gäller bomlösa dock så anses FreeForm INTE som tillräckligt engelsk, medan ST CC gör det utefter de bilder som visats.
Det finns inget mer än överdomaren som hindrar att man startar i sin FF dock, men där löper man rätt stor risk att bli uteslutning för reglementsvidrig utrustning. Inget hindrar att man startar i sin ST CC heller, och ser den ut som på bilderna löper man betydligt mindre risk att bli utesluten.
Lars Lagerdahl på ridsportförbundet har han om dispensfrågor kring bla utrustning och jag har haft ganska tät mailkontakt medhonom (och får snart magsår på kuppen, finns separat tråd om detta) och vad han kan utröna av den bild på ST CC han fått så är den okej, SBS Flexion och FreeForm är inte okej (allt utefter bild). FreeFormen faller på att det finns en utstickande,plan bit bakom sätet, något som saknas på en engelsk sadel (och som ST CC saknar), varför SBS Flexion inte föll honom i smaken vet jag inte men jag misstänker att där torskar det på framvalvets design som ju klart skiljer sig från en normal bomsadel av engelsk typ (men det är bara en teori, jag har en FF så det är FF jag pratat mest med honom om).
Men det kommer alltså ALDRIG komma ett officiellt godkännande om NÅGOT sadelmärke. Utan det som är godkänt är sadel av engelsk typ. Vilket är en olycklig formulering eftersom det inte stipuleras exakt vad engelsk typ innebär och många anser att Flexion def är det och FF hyfsat. Men det gäller då alltså att ta reda på vilka punkter de tittar på, och där vet jag iaf en punkt som fäller FF:en. Jag väntar på svar från Lagerdahlö om att KAPA AV den utstickande delen bakom sätet gör den 'av engelsk typ'. Fascinerande nog tycks inte BOSSOR vara ett krav eftersom han inte sagt flaska om det
Men ST CC ska vara problemfri att tävla i utefter de bilder som finns på den (aldrig sett en IRL).
Men som sagt, några specifika godkännanden kommer aldrig komma, utan det det handlar om är om de anser de av engelsk typ eller ej. Lagerdahl är ju en bra person att fråga, men när du väl är på tävling är det upp till överdomare (även om en skeptisk överdomare säkert lättare kan övertalas om man sagt att L har sagt den är okej) samt medtävlarna. Om överdomaren inte protesterar och ingen medtävlare lämnar in protest så är det bara att tuta och köra.
Det skulle dock vara trevligt med någon form av officiellt uttalande, t ex att X och Y av de bomlösa sadlar som finns på svenska marknaden idag är att anse som av engelsk typ. För just nu så kan ju överdomare 1 säga nej medan överdomare 2 på en annan tävling säger ja. Och då föll helt det där som dressyrfolket håller så högt - att alla ska tävla på lika villkor![]()