Snälla ni....HJÄLP mig !!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 275
Sv: Snälla ni....HJÄLP mig !!

Då hon söker en dressyrsadel förmodar jag att hon vill tävla inom dressyren.....
Och då finns det ännu inte en bomlös om officiellt är godkänd.

Finns det? Vilken gamla då?
Nu har inte jag läst tråden som handlade om detta, men de kanske har frågat han L om ST CC kunde bli godkänd, men jag har inte hört nåt om en bomlös som OFFICIELLT är godkänd.

Jag vet inte riktigt vad den heter, men freeform kanske? (har ingen större koll)

Kan vara så att jag missupfattats, och den nya kan ju inte bli annat än godkänd eftersom man inte kan skilja den från en bom-sadel. Eller?

Ja, det verkar ju osäkert det där......så det blir nog ingen utan bom ialla fall.
Har ju 2 st alternativ att prova hittils protestera om jag är helt fel ute...:)
Passier optimum och zaldi classic.

FF är inte godkänd...
Det finns en tråd om detta var jag tror folk ahr skickat iväg mail till de som är ansvariga för TR-reglerna. Men jag har iaf inte hört nåt om att den ska vara godkänd.

Tror nog jag köper en passier optimum på öppet köp...

Diabolical_Kitten skrev:
Då hon söker en dressyrsadel förmodar jag att hon vill tävla inom dressyren.....
Och då finns det ännu inte en bomlös om officiellt är godkänd.

Så tar vi och korrigerar det där till fakta. Det finns inte ett sadelmärke övht som är 'officiellt godkänt', alla sadlar som ser ut som en bomsadel av engelsk typ är och har alltdi varit godkända.

Kruxet är tolkningen av vad som är 'av engelsk typ'. Men det kommer alltså aldrig komma ett 'officiellt godkännande' där de säger att t ex sadel X är godkänd, sadel Y är det inte. Utan sålänge de passar in i mallen för engelsk typ så är den och har varit och förblir godkänd.

När det gäller bomlösa dock så anses FreeForm INTE som tillräckligt engelsk, medan ST CC gör det utefter de bilder som visats.

Det finns inget mer än överdomaren som hindrar att man startar i sin FF dock, men där löper man rätt stor risk att bli uteslutning för reglementsvidrig utrustning. Inget hindrar att man startar i sin ST CC heller, och ser den ut som på bilderna löper man betydligt mindre risk att bli utesluten.

Lars Lagerdahl på ridsportförbundet har han om dispensfrågor kring bla utrustning och jag har haft ganska tät mailkontakt medhonom (och får snart magsår på kuppen, finns separat tråd om detta) och vad han kan utröna av den bild på ST CC han fått så är den okej, SBS Flexion och FreeForm är inte okej (allt utefter bild). FreeFormen faller på att det finns en utstickande,plan bit bakom sätet, något som saknas på en engelsk sadel (och som ST CC saknar), varför SBS Flexion inte föll honom i smaken vet jag inte men jag misstänker att där torskar det på framvalvets design som ju klart skiljer sig från en normal bomsadel av engelsk typ (men det är bara en teori, jag har en FF så det är FF jag pratat mest med honom om).

Men det kommer alltså ALDRIG komma ett officiellt godkännande om NÅGOT sadelmärke. Utan det som är godkänt är sadel av engelsk typ. Vilket är en olycklig formulering eftersom det inte stipuleras exakt vad engelsk typ innebär och många anser att Flexion def är det och FF hyfsat. Men det gäller då alltså att ta reda på vilka punkter de tittar på, och där vet jag iaf en punkt som fäller FF:en. Jag väntar på svar från Lagerdahlö om att KAPA AV den utstickande delen bakom sätet gör den 'av engelsk typ'. Fascinerande nog tycks inte BOSSOR vara ett krav eftersom han inte sagt flaska om det :devil:

Men ST CC ska vara problemfri att tävla i utefter de bilder som finns på den (aldrig sett en IRL).

Men som sagt, några specifika godkännanden kommer aldrig komma, utan det det handlar om är om de anser de av engelsk typ eller ej. Lagerdahl är ju en bra person att fråga, men när du väl är på tävling är det upp till överdomare (även om en skeptisk överdomare säkert lättare kan övertalas om man sagt att L har sagt den är okej) samt medtävlarna. Om överdomaren inte protesterar och ingen medtävlare lämnar in protest så är det bara att tuta och köra.

Det skulle dock vara trevligt med någon form av officiellt uttalande, t ex att X och Y av de bomlösa sadlar som finns på svenska marknaden idag är att anse som av engelsk typ. För just nu så kan ju överdomare 1 säga nej medan överdomare 2 på en annan tävling säger ja. Och då föll helt det där som dressyrfolket håller så högt - att alla ska tävla på lika villkor ;)

Med officiellt godkänt menar jag att någoin har fått godkännande att tävla på annat än klubbnivå med en viss bomlös sadel. Som du kan läsa i inlägg 28: "Det finns en tråd om detta var jag tror folk ahr skickat iväg mail till de som är ansvariga för TR-reglerna. Men jag har iaf inte hört nåt om att den ska vara godkänd." (ang st cc) För om det finns några stycken som får tävla i ST CC och L har skrivit i mail till dig att det "borde vara okej" och man kan uppvisa en kopia till överdommaren borde den till slut bli godkänd, alltså att alla överdomare måste tillåta just den bomlösa sadeln. (och sedan fler efterhand som de kommer)

Men bomsadlarna är ju officiellt godkända. För de får man ju tävla med. Dressyrens regler bygger ju på bomsadlar när de pratar om engelsk typ av sadel. För på den tiden då man upprättade de reglerna fanns det nog inte många bomlösa sadlar... Det står ju ingen lista av märken ioch modeller, men det finns v'l ingen som har blivit utesluten när de har ridit i en Albion, County, Zaldi, Stubben osv osv osfv?

Alexandra_W skrev:
Så tar vi och korrigerar det där till fakta. Det finns inte ett sadelmärke övht som är 'officiellt godkänt', alla sadlar som ser ut som en bomsadel av engelsk typ är och har alltdi varit godkända.

Kruxet är tolkningen av vad som är 'av engelsk typ'. Men det kommer alltså aldrig komma ett 'officiellt godkännande' där de säger att t ex sadel X är godkänd, sadel Y är det inte. Utan sålänge de passar in i mallen för engelsk typ så är den och har varit och förblir godkänd.

När det gäller bomlösa dock så anses FreeForm INTE som tillräckligt engelsk, medan ST CC gör det utefter de bilder som visats.

Det finns inget mer än överdomaren som hindrar att man startar i sin FF dock, men där löper man rätt stor risk att bli uteslutning för reglementsvidrig utrustning. Inget hindrar att man startar i sin ST CC heller, och ser den ut som på bilderna löper man betydligt mindre risk att bli utesluten.

Lars Lagerdahl på ridsportförbundet har han om dispensfrågor kring bla utrustning och jag har haft ganska tät mailkontakt medhonom (och får snart magsår på kuppen, finns separat tråd om detta) och vad han kan utröna av den bild på ST CC han fått så är den okej, SBS Flexion och FreeForm är inte okej (allt utefter bild). FreeFormen faller på att det finns en utstickande,plan bit bakom sätet, något som saknas på en engelsk sadel (och som ST CC saknar), varför SBS Flexion inte föll honom i smaken vet jag inte men jag misstänker att där torskar det på framvalvets design som ju klart skiljer sig från en normal bomsadel av engelsk typ (men det är bara en teori, jag har en FF så det är FF jag pratat mest med honom om).

Men det kommer alltså ALDRIG komma ett officiellt godkännande om NÅGOT sadelmärke. Utan det som är godkänt är sadel av engelsk typ. Vilket är en olycklig formulering eftersom det inte stipuleras exakt vad engelsk typ innebär och många anser att Flexion def är det och FF hyfsat. Men det gäller då alltså att ta reda på vilka punkter de tittar på, och där vet jag iaf en punkt som fäller FF:en. Jag väntar på svar från Lagerdahlö om att KAPA AV den utstickande delen bakom sätet gör den 'av engelsk typ'. Fascinerande nog tycks inte BOSSOR vara ett krav eftersom han inte sagt flaska om det :devil:

Men ST CC ska vara problemfri att tävla i utefter de bilder som finns på den (aldrig sett en IRL).

Men som sagt, några specifika godkännanden kommer aldrig komma, utan det det handlar om är om de anser de av engelsk typ eller ej. Lagerdahl är ju en bra person att fråga, men när du väl är på tävling är det upp till överdomare (även om en skeptisk överdomare säkert lättare kan övertalas om man sagt att L har sagt den är okej) samt medtävlarna. Om överdomaren inte protesterar och ingen medtävlare lämnar in protest så är det bara att tuta och köra.

Det skulle dock vara trevligt med någon form av officiellt uttalande, t ex att X och Y av de bomlösa sadlar som finns på svenska marknaden idag är att anse som av engelsk typ. För just nu så kan ju överdomare 1 säga nej medan överdomare 2 på en annan tävling säger ja. Och då föll helt det där som dressyrfolket håller så högt - att alla ska tävla på lika villkor ;)
Alldeles riktigt! Något officiellt godkännade kan man inte få. Engelsk typ är en bedömnigsfråga och inte ens alla bomsadlar är av engelsk typ.
TR kan tolkas olika av domarna och här på Buke har det tävlats i en Flexion SBS i lokal dressyrtävling utan problem. Rykten har spritt sig att även FreeForm tävats i men det är endast rykten. Jag har inte kunnat hitta att någon gjort det....
Att skicka bilder på en sadel utan ryttare i den lär försvåra ett ja från "L". Om ens hans ja godtas av alla dressyrdomare?
Jag tror och tycker :idea: att de som har bomlösa som de själva anser vara av engelsk typ helt enkelt ska tävla dressyr och se vad som händer. :devil:
Jag kan inte göra det i min SS för den är inte godkänd, det lyser nej om den lång väg.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 284
Senast: Mogge
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 265
Senast: Josofinito
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och... 2
Svar
20
· Visningar
3 120
Senast: Brille
·
Utrustning Hej. Jag behöver er bukefalisters hjälp i en fråga som för mig är mycket velig... Min sambo har en dotter på 6år som är mycket... 2
Svar
28
· Visningar
3 935
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31