Snälla, vet någon?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marisco
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 625
M

Marisco

Skydd för benen i hagen vid bråk hästar emellan? Min nyinköpta häst hade enorma broddar på sig, och har skadat sig på dom. Nu är dom för guds skull avplockade (krävdes en helt ny omskoning) pgr hov slagarens slarv. Nu i det nya stallet bråkar dom mycket i hagen pgr rangordning osv och han blir attackerad emellan åt. Han har blivit sparkad på ben och framförallt på fram knäet då det svullnat och blivit väldigt stort. Är rädd om honom och inte minst om hans ben som håller honom. Nå, nu till min fråga.. Vet någon om det finns skydd på benen man kan använda vid utegång i hagen för att han inte ska kunna skada sig lika lätt vid bråk? :confused:

Sv: Snälla, vet någon?

Tyvärr har jag väl inget råd ang skydd. Utan jag skulle plocka ut hästen i hagen. alltså sära på dom. Kan ju bli enorma skador om hästen blir sparkad. Och skydden hjälper ju bara en viss del av hästen i såndana fall?
Sen är det svårt om man inte har någon mer hage.
Vi har haft turen att ha tre valacker ihop som inte höjer ett ben mot varandra, så dom funkar kanon.

hade jag haft en häst som har tendes att sparka hade jag aldrig vågat riskera att ha brodd i hagen då det vore hemskt att förstöra en annans häst.

hoppas det löser sig med hästen och knäet?

Ska man ha brodd i hagen tycker jag man ska ha boots på. iaf fram.

Sv: Snälla, vet någon?

Om du är rädd om din häst tkr jag oxå att du ska ta ut hästen ur hagen! Speciellt om den är ny i stallet är det inte så konstigt att den blir "attackerad". Hästen mår bäst om den får gå själv i början eller med en snäll kompis! Sen kan du efterhand släppa ihop den med fler hästar, om du vill det, när hästarna fått lära känna varandra lite.

Skydd finns det ju alltid,men i detta fallet tror jag inte skydd skulle avhjälpa problemet.

Sen får man nog tåla att hästarna bråkar lite, men håller det i sig så får du nog omfördela hagschemat

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har en liten gård,8 hästar.. 4 inackorderingar.. Lösdrift, men stall finnes också.. Jag funderar på att säga upp en av... 2
Svar
37
· Visningar
4 399
Senast: Niela
·
Hästvård Har skrivit en annan tråd för ett tag sedan att jag var rädd att han hade fått tillbaka ledinflammation i ett ben. Han vart behandlad...
Svar
11
· Visningar
4 320
Hästvård Får hoppas jag la denna rätt. Hur ligger det egentligen till? Ska man, som vissa säger, inte linda benen varje natt? Jag menar, vissa...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Natasja
·
T
Hästvård Augusti 06 fick jag hem en ponny, kat C, som var i ganska dåligt skick p.g.a olika anledningar. Efter igångsättning och korrigering...
Svar
16
· Visningar
1 513
Senast: Tangerine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?