Snällare alternativ än pelham?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JojjoEuroCent
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 279
J

JojjoEuroCent

Jag har provat pelham på min D-ponny, och det funkar jättebra, men eftersom pelham är så pass starkt så vill jag inte rida med det hela tiden. jag undrar då om nån vet ett bett som hästarna inte hänger sig på (för det är problemet) men inte är lika starkt som pelham. Han är bara 7 år med, regelbundet riden i 1 år, så jag vill inte förstöra hans mun genom att rida på ett för starkt bett :/
tacksam för svar! :)

Sv: Snällare alternativ än pelham?

Vet många som varit nöjda med jaktkandar. Annars kanske det är värt att testa ett hackamore om det nu är då att han blir stum i munnen.

Somliga hästar kan också tycka att ett rakt tränsbett är skarpare, men en häst som hänger sig i handen brukar oftast behöva aktiveras bättre i bakkärran, kanske kan vara värt att prova

Ett D-ringsbett/galoppbett kanske kan vara något? Det är en snällisvariant av pelham men som är lite skarpare än ett vanligt 2-delat :)

Det du har i handen/munnen på hästen säger lite om vad du har i bakkärran. Om han hänger sig på framtill jobbar han inte korrekt baktill, så det är vad jag hade fokuserat på. Att få hästen att arbeta korrekt. :-)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 246
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka