R
Rebby
Sv: Snällt bett!
Jag rider med ponnyhack och det funkar jättebra!
Det är ganska snällt, men jag antar att det borde ju ta litegrann på luftvägarna. Men det är ju litegrann det som är meningen eller? När man drar i det ska det strama åt över nosen, å då blir ju luftvägarna påverkade. Men inte bara om man har korta tyglar och bara kontakt med munnen, men om man t.ex. travar och måste ta i lite extra för att stanna stramar det ju åt..
Jag har bara sett den varianten av sidepull där "remmen" som man har över nosen är av rep. Och då skulle jag hellre rekomendera hack då det är bredare och inte lika "skarpt".
EnWisa skrev:Passar på att fråga lite.. Jag har alltid varit av den uppfattningen att det egntligen inte kan vara särskilt bra för en häst att ha en metallbit i munnen, även om man rider med mjuka händer. Har då funderat på sidepull eller hackamore. Men klämmer inte de på luftvägarna då? Vill gärna rida bettlöst men inte på bekostnad av att jag kväver hästen! Om ni anser att de är bra, vilket är då bäst? Sidepull eller hackamore? Tacksam för svar!
Jag rider med ponnyhack och det funkar jättebra!
Jag har bara sett den varianten av sidepull där "remmen" som man har över nosen är av rep. Och då skulle jag hellre rekomendera hack då det är bredare och inte lika "skarpt".