Snällt bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare monchestre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 8 859
Sv: Snällt bett!

EnWisa skrev:
Passar på att fråga lite.. Jag har alltid varit av den uppfattningen att det egntligen inte kan vara särskilt bra för en häst att ha en metallbit i munnen, även om man rider med mjuka händer. Har då funderat på sidepull eller hackamore. Men klämmer inte de på luftvägarna då? Vill gärna rida bettlöst men inte på bekostnad av att jag kväver hästen! Om ni anser att de är bra, vilket är då bäst? Sidepull eller hackamore? Tacksam för svar!

Jag rider med ponnyhack och det funkar jättebra! :) Det är ganska snällt, men jag antar att det borde ju ta litegrann på luftvägarna. Men det är ju litegrann det som är meningen eller? När man drar i det ska det strama åt över nosen, å då blir ju luftvägarna påverkade. Men inte bara om man har korta tyglar och bara kontakt med munnen, men om man t.ex. travar och måste ta i lite extra för att stanna stramar det ju åt..

Jag har bara sett den varianten av sidepull där "remmen" som man har över nosen är av rep. Och då skulle jag hellre rekomendera hack då det är bredare och inte lika "skarpt".

Rebby skrev:
Då fattar jag, men då behöver man väl inte två tyglar?
Nej, inte om man bara använder nosgrimman (vilket jag gör för det mesta). Två tyglar behöver man om man kombinerar med bett! Då spänner jag nosgrimman så som en engelsk, ovanför bettet. Jag la in en suddig bild på detta på förra sidan.

Hackamore har hävstångseffekt som förstärker kraften och det klämmer om runt hela nosen när man tar i tygeln! Sidepull verkar på nosryggen eller åt sidan och det går att ta ledande tygeltag. Jag tycker att sidepull är enklare att ge vettiga signaler med. Sidepull finns även med läder på nosen.

EnWisa skrev:
Men klämmer inte de på luftvägarna då?
Nej. Både hack och sidepull ska sitta ungefär där en engelsk nosgrimma sitter, och där finns ju ben och grejer som täcker luftvägarna. Så nej, de påverkar normalt sett inte andningen.

Det finns bett som är inklädda i läder, har du provat ett sånt? Det finns också latextejp som man kan linda in bettet i, hästarna tar bättre stöd då tror jag. Har tyvärr inte testat någon av dessa:angel:

jag skulle inte bytat till ett gummibett, sägs fräta på slemhinnorna..när en häst är så pass känslig och reagerar så som du skriver hade jag kollat upp det..ett smalare rakt bett kanske?

Tigertofflan skrev:
Nej. Både hack och sidepull ska sitta ungefär där en engelsk nosgrimma sitter, och där finns ju ben och grejer som täcker luftvägarna. Så nej, de påverkar normalt sett inte andningen.
OK, det låter ju faktiskt ganska så logiskt, ska nog ta och köpa ett sidepull då. Låter snällast då jag hört att man kan bryta nacken av hästen med ett hackamore... Detta beror ju givetvis på hur man rider men jag känner nog mest för sidepull ändå! Tack för svaren!

Du kan bryta hästens nos med ett hack om du har ett hack gjort av järn, binder fast hästen i en stolpe och fäster hacket i en traktor. Inte med vanlig människokraft och human ridning. Så det är ingen risk.

Och så, om du funderar på hack, köp ett ponnyhack! Passar alla hästraser (kanske inte ardenner och shire typ, men över lag alla hästar) och är "snällare" än ett vanligt hackamore.

Har aldreig riktigt förstått varför det heter ponnyhack :confused:

"SOFT CORRECTION
Kraftiga gummisnoddar som fästs på tygeln för att minska effekten av en för hård hand, eller till hästar med känslig mun"

Hittade den på hööks, har ingen efrarenhet av den själv. Men den kunde ju vara värd å nämnas iaf :angel:

{062FEAD4-81C2-4396-9B84-E950FE3B41FD}.jpg

Det är nåt vi svenskar kommit på. Det heter inte så utomlands.

Men varför inte? Ponnys är små, det är ponnyhacket också :D

Rebby skrev:
Och så, om du funderar på hack, köp ett ponnyhack! Passar alla hästraser (kanske inte ardenner och shire typ, men över lag alla hästar) och är "snällare" än ett vanligt hackamore.

Har aldreig riktigt förstått varför det heter ponnyhack :confused:

Jag e nog dum i huvet men, Ponnyhack... Menar du ett sånt här?

Hackamore.jpg

*lånar knapp*

Rent spontant skulle jag prova med ett rakt tränsbett, jag upplever att många hästar hellre går fram till dem än ett ett ledat bett som kanske känns lite "ostadigt".
Eftersom hästen verkar ha känsliga mungipor skulle jag nog inte prova ett Happy Mouth i första hand eftersom jag tror att det ger lite högre friktion, utan jag skulle testa i första hand ett metallbett och i andra hand ett silikonbett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
201
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka