Snart är det dags!

Solvira

Trådstartare
För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa.

Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl efterhållet stenhus från 1928. Första köpet, första egna huset och äntligen ut på landet igen. Vi hade enorm tur när vi köpte och hittade ett hus som kändes helt rätt när vi letade "övergångshus" (d.v.s. vår budget var för liten för att vi skulle våga hoppas på att hitta något bra). När vi letade så räknade vi med att köpa något med en del renovering att göra, men det här är inget som måste göras akut. :love:

Drömmen för mig var ett fint hus på landet, gärna lite avsides så att man fick tystnaden och lugnet. Gärna ett hus från början av 1900-talet med mycket känsla kvar. Vi ville ha 4-5 rum, gärna ett rymligt kök, stor trädgård med lugn och mycket utrymme för umgänge och för katterna att vara ute i. Ett garage, och gärna fiber ville min man ha. :D

Så vad fick vi?

22218237_10155753431293784_1931416169055668994_o.jpg


Med allt vi önskat och lite till! Det här nämligen kattsäkrad trädgård redan. :love:

Nog finns det lite att göra, och jag har en hel del planer redan om vad som skulle vara bra att göra. Dörren som syns på bild är t.ex. igensatt nu, för att den går in i en liten hall där gästtoan ligger och tidigare gick det rakt in i huvudsovrummet när det låg på bottenvåningen. Men numera är det vardagsrum där och jag tänker att öppnar man upp till tvättstugan (som ligger vägg i vägg med gästtoan) så kan man kanske göra en ypperlig grovingång/tvättstuga/ett till badrum så småningom...

Förstår ni att jag känner att vi haft otrolig tur? :love:
 
@Philosophia Tack! Väntan känns så otrolig lång nu. :o:D

@Lovisaleonora I Bjärsjölagård. :) Mitt emellan Sjöbo och Hörby, i ett område med massor med naturreservat. De sista 15-20 min i bilen ger mig sinnesro för att det är så vackert. :love:

@athena_arabians Den har jag redan hängt i länge så jag vet precis hur farlig den är. :D Bor i en lägenhet med trädgård sedan drygt 6 år och har utnyttjat den tråden en del för att luska ut vad jag skulle göra med ytan... Trädgården i sig har blivit trevlig i lägenheten men jag har ingen ro att vara i den, för att jag ständigt får plocka upp skräp som grannarna över oss kastat ner och det är stök och bök i andra trädgårdar/balkonger/utanför... Helt otroligt vad det gormas i det här området nu för tiden. Men nu slipper jag det, bakom min trädgård i huset är det åker. :love:
Jag kommer flytta med mig en hel del av det jag har planterat i lägenhetens trädgård (grävde upp det när en mullvad återigen började härja där nere, sist tog de död på nästan allt) så jag kommer nog behöva hjälp för att planera in allt det i den redan välplanterade trädgården som finns vid huset. :D
Såg också en projekt-tråd som kommer bli mitt nya häng. :d

Stall har jag också hittat, pållen flyttar redan 6 januari. Han kommer nu bo ungefär 1,5 km ifrån mig. :banana:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 463
Senast: Killaloe
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 939
Senast: Tranan
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp