Snart betesdax!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sheena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 434
S

Sheena

Men hur gör ni? Tittar ni till hästen varje dag eller hur ofta kollar ni till den?

//Sheena

MINST en gång varje dag bör de ju tittas till och visiteras och kolla vatten och staket och sådär!

Förra sommaren gick min häst på bete bredvid stallet och där bodde stallägaren också så det var ju ingen fara.

I år vet jag inte riktigt men jag tror nog vi kan turas om att kolla till dom. Iafl jag vill rida hela sommaren så jag kommer vara där många dagar och då kan jag lika gärna kolla till de andra hästarna lite också :)

Det är ju smart om man kan dela upp det sådär...

Tack!

//Sheena

vi kollade till en gång om dagen.

om jag var uppe själv men att de andra redan varit där/ skulle komma senare kollade jag ändå över dom andra lite snabbt för att se så dom mådde bra, och kollade över vattnet såklart.

Min häst rids ju i princip hela sommaren så han ses ju till ändå. Men oftast får han vila en vecka och en del helger då och då.
Varesej jag rider eller inte så åker jag(varje dag) dit och ser igenom hela hästen, samt kratsar hovarna, och oftast borstar jag också. Sen spenderar jag en stund i hagen för att "hänga" med flocken och prata lite. Betrakta, leka och lära. På så sätt ser jag ju också hur hästarna går ihop med varandra.

Sen har jag en mycket bra relation med de andra hästägarna(vi som delar hage speciellt), och vi kollar även varandras hästar när vi hämtar våra egna. Ser vi nått misstänkt så kollar vi genast igenom hästen och ringer sen ägaren om det behövs. Dessutom bor stallägarna +en familj till på gården och har ju uppsikt över hästarna dygnet runt, vår hage ligger också precis utanför husen.

Jag kollar min häst minst en gång om dagen och har dessutom ögon hos många andra som passerar där flera gånger per dag.

Vi har betet vid stallet och jag rider i stort sett hela sommaren, hon vilar en vecka! Alla hästar kollas varje dag!

jag tittar till varje dag.. eller ser iaf till att nån gör det!

Min vilar inte under sommaren så hon tas in och arbetas i stort sett varje dag. Sen så ger stallägaren alla hästar mineraler i byttor = koll.

Men det missas saker iaf, de andra som har häst i hagen verkar inte alltid kasta ett öga på HELA flocken när de är uppe :(

Jag kollar till min häst varje dag, hela sommaren! :cool:
Då kollar jag så hon har vatten och så visiterar jag henne.

Om jag ska bort någon dag ber jag någon annan göra det, jag skulle aldrig kunna tänka mig att lämna en häst i flera dagar! Tänk er själv, om hästen tillexempel inte har vatten mitt i sommarhettan och får vara törstig i flera dagar! Det vore ju hemskt!

Kollar varje dag gärna flera gånger om dan.
Hittade min ponny i kolik sommaren 02. Så illa att hon senare var tvungen att nödslaktas :cry:
Så därför måste man kolla varje dag, tänk vad illa att hitta hästen med kolik, brutet ben mm mm och det är försent.

jag har ju mina precis utanför fönstret så jag brukar kolla vatten och sånt ett par gånger per dag och då passar man ju även på att kolla till krakarna..
dessutom så rider jag även under sommaren dom brukar bara få vila två tre veckor precis i början av sommarbetet.

Mina går alldeles nära huset. Vi ger dem vatten i spänner morgon och kväll och då tittar vi till dem samtidigt. De dagar vi rider får de sig en tredje eller fjärde tillsyn. Finns också en sommarstuga som ligger så gott som inne i hagen. Där brukar hästarna hålla till när det är varmt på dagarna och de säjer till om nåt skulle se tokigt ut.

Vi brukar hjälpas åt att vara observanta över flockförändringar, synliga problem, staket, vatten o sånt. Sen brukar man be om hjälp med visitering, ifall man inte kan komma ut själv.
Desstuom bor stallägaren precis vid stallet, så hon har lite koll i alla fall.

Jag rider och tävlar hela sommaren, så min häst kollar jag varje dag! Byter vatten och liknande görs varje/varannan dag enligt schema mellan oss som har hästar i samma hage.

Fungerade mkt bra och smidigt förra året... :)

Mvh Huntress

Varje dag, antingen gör jag det själv eller så får jag hjälp med det. Måste veta att hästen är ok, annars kan jag inte sova...

Finns också en sommarstuga som ligger så gott som inne i hagen. Där brukar hästarna hålla till när det är varmt på dagarna och de säjer till om nåt skulle se tokigt ut.

:rofl: coolt med hästar som säjer till själv om nåt skulle se tokigt ut.. ge dem en mobiltfn med kontantkort i betespresent så kanske de kan lära sig ringa upp när de vill ha vatten, sällskap och/eller hjälp med nåt??
Skulle gärna vilja ha liknande hästar, har du tips på var jag kan vända mig?? :D

Jag har betet hos mina föräldrar så hennes tillsyn är typ hela dan. Om dom nu inte åker bort nån timme.
Så när jag jobbar vet jag att mamma tittar till henne och vattentunnan, genom köksfönstret.
Är vi inte en lyckans ost....
Mamma är bäst!!! :love:

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka