S
supergladis
Sv: Snart ger jag upp!
Nej det är nog inte nyttigt att jag hakar upp mig på att jag skulle kunna ha köpt fel häst.
Han går alltid fram men det tar bara sin tid. Han är likadan med tränaren och med kompisar. Men det kanske är så mycket nytt i omgivningen nu? Jag hoppas det iaf. Förra ägaren hade den på samma ställe i 4 år och red bara i ridhuset. Han gick bara som tävlings maskin och det kanske är där problemet ligger. Innan kom han från Holland och där kanske han inte gick ute alls?
oopsie skrev:Eftersom du var så rädd för tittig häst: Är det du som gör den rädd och tittig?
Vilken häst som helst kan bli sån, det handlar ävenom ryttaren. Kanske hade den första blivit det också om den hade fått känna av din rädsla ett tag. En häst är inte på ett visst sätt en gång för alla, de kan ändras utifrån ägare, stall, hantering, mm.
Han är lika "tittig" med andra ryttare.
Om du blir tryggare kanske hästen slutar vara tittig. Hur ska du bli det? Genom att rida med andra och ha trevligt, så att du glömmer att tänka på "tittigheten". Genom att försöka andas lugnt och bara driva förbi det han tittar på. Inte hetsa upp dej utan bara lugnt säga att nu går vi.
Ja jag ska försöka få med mig någon annan på nån trygg häst när jag rider.
Att den är så rädd att den skakar har jag svårt att tänka mej. Menar du att den blåser upp sej och andas häftigt? En häst som är flyktberedd blir lite "ryckig" , kanske uppfattar du det som skakar?
Jo så kan det nog vara.
Försök att slappna av själv, men för att återfå självförtroendet så rid med andra ett tag.
Och idén du har med att först rida i ridhuset och sen gå en liten sväng som ni klarar är bra.
Jag hoppas du inte tar illa upp nu, men det låter som om du är ganska oerfaren själv och du behöver mycket hjälp av andra mer erfarna för att inte fastna i onda cirklar som kanske mer handlar om att du är oerfaren än att hästen är på ett visst sätt.
Den hästen du önskar att du köpt istället kunde har varit ännu värre idag om du köpt den, det vet du inte.
Nej det är klart.![]()
Jag hoppas du har bra kunniga personer som kan hjälpa dej, främst tränare. Du måste känna att du har kommandot och styr, inte hästen. Börjar du bli lite rädd mår varken du eller hästen bra.
Jo jag tränar 2 ggr per vecka nu. Tidigare 1. För bra tränare. Själva träningarna funkar super både hopp och dressyr. Den biten har aldrig varit ett problem. Tävla är inte heller ett problem han förstår att det är allvar och då funkar det jätte bra. Så tävla, träna, rida i ridhuset, rida på utebanan, hantera honom och leda osv... fungerar jätte bra. Den biten är jag super nöjd med.
Lär känna hästen ordentligt, så att du verkligen kan tycka om den, inte sakna något du inte köpte. Tillbringa mycket tid med den.
Låt någon annan rida ut om du har svårt, men en duktig ryttare då, så att inte hästen fastnar i ovanor med att inte gå fram.
Nej det är nog inte nyttigt att jag hakar upp mig på att jag skulle kunna ha köpt fel häst.
Han går alltid fram men det tar bara sin tid. Han är likadan med tränaren och med kompisar. Men det kanske är så mycket nytt i omgivningen nu? Jag hoppas det iaf. Förra ägaren hade den på samma ställe i 4 år och red bara i ridhuset. Han gick bara som tävlings maskin och det kanske är där problemet ligger. Innan kom han från Holland och där kanske han inte gick ute alls?