snart skickas han..

Esswe

Trådstartare
... till slakt!

Nu börjar jag tröttna på min buse hästs uppförande. Till i sommras så var han den mysigaste hästen i hela stallet. Men i Augusti/ september började han hugga och vara allmänt tjurig.

Första jag och mamma kom och tänka på var att han har gått på ridskola tidigare och vantrivdes. Och i sommras fick 2st hjälpa mig med honom. Det kanske var det. Så då slutade vi med att andra fick rida och så. Det har dock inte hjälpt.

Det kanske var att han står i ett privatstall på ridskolan med mkt folk i bland. Jag hängde då upp ett "draperi" så han inte stördes så av allt folk som gick i gången. Inte hjälpte det.

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Har försökt med både att bara putta undan huvudet eller alltid försöka att inte komma förnära ställen han är kitlig på när jag borstar. Men nu har han blivit värre igen.

Kan det vara att han står i ett stall med lite för springigt. Eller att det kom en ny häst(stog själv först på den längan med 2 boxar) Som alla kelar med nu. Eller kan det vara allmänt höst tjureri?

Vad ska jag göra? börjar bli trött på detta.

Jag kasnke ska nämna att han för 2-3 år sedan alltid stod på hösten och rörde sig bara när det var just ute 0och visst fick lite sktsel men inte som med en som rids eller körs varje dag. Kand et vara det?

Eller att han byt ägare mkt och inte vill fästa sig vid någoin då han kasnke tror aatt han ska byta igen?

Tack på förhand

Hopparparino

Sv: snart skickas han..

jag vet ej vad du ska göra.. men hellre testa å sälja honom till nån som har tålamord till honom som gillar honom.. Tkr iaf INTE att du ska skicka han till slakt!!

...kanske dags att åka och kolla upp ifall han har ont på närmsta klinik?

Hället med Nate.
Det där borde du åka ock kolla upp.

/ Lisa

Tack alla för svar

jag har kollat så han inte har ont och han är så frisk man kan bli. Jag vill ju inte skicka honom till slakt. Eller sälja heller. Hna ÄR DET BÄSTA JGA HAR OCH GER MIG så mkt. Det är nog igentligen inte jag som har något problem med att han är så tjurig. Det är de andra i stallet som inte tycker det är kul att tex fodra eller gå förbi när han står på gången när jag borstar eller så. Rulle är den bästa i hela väen. Men jag blir lite trött när alla klagar på att han bits och jag tycker dp det inte är kul att vistas i stallet.

Älskar min polle. Och jag skulle aldrig sälja honom då han redaan nu som 19 åring vart hos 10 ägare innan ,mig:(

Jag ska nog också kolla upp honom igen så jag är helt säker.

Tack åter igen.

Om jag var som du skulle jag flytta hästen till ett litet stall med mycket utevistelse och se om han mår bättre. Låter som att han inte trivs med livet plus att det säkert blivit ett invant beteende. Gör bara roliga saker när du arbetar med honom ett tag. Han är säkert hjärtligt less på att traska runt i ridhus/paddock. Lycka till!

Ja det har jag också funderat på.
Utevistelesn kan ju vara ett problem. Har så vattenskadade hagar att han inte kunnat gå i någon hage på ca 2 veckor. Rider dock nästan bara ut och "leker". Jag vill dock att han arbetar med ryggeen så den håller.

Vill flytta till ett mindre stall för hästens skull. Meen jag tror inte att jag skulle orkaa det. Har haft en annan häst på ett annat ställe där jag inte hade några kompisar och vart hela tiden så trött på att göra allt. Vart desuytom jäätte dyrt.

Men för Rulle ska jag nog i alla fall be mamma att tänka på saken.

Tack så mycket.

Hej!

Om han inte har ont någonstans kanske det kan bero på att han är understimulerad? Hur många timmar om dagen för han vara ute i hagen och verkligen vara en häst? Antar att han gått ute på bete hela sommaren och att du i augusti- september nångång lät han stå inne lite mer än vad han gjort under sommaren, vilket man själv inte skulle föredra som häst. Han kanske tycker det är för stressigt runt omkring honom och han är kanske rastlös? Ta och försök lista ut vad du kan göra för att få din häst glad igen, för det är helt enkelt en protest!

Ingen slakt för en sån här baggis inte!

Jag skulle aldrig salkat Rulle kan jag ju säga. Skrev bara det för att jag inte viste vad jag skulle skriva.. ska ändra det tror jag.

Ja det kan det ju vara. Jag rider ju ut mycket och växlar allt. Men som du sagt bete sen i slutet av maj till början av augusti. Och de senaste veckorna har han fått stå inne av vatten sjuka hagar. Vill hitta ett annat ställe till honom där han får gå i en hage och vara häst.

Tack så mycket för ditt svar

KAN SÄGA TILL ALLA:
SLAKT ÄR INGET JAG HAR FUNDERAT PÅ. Dummt av mig att skriva men jag kom inte på något och var desperat.

Tack alla som svarat hittils

Visst är det tråkigt när hästarna byter humör.. Jag tycker du ska be någon undersöka honom, veterinär eller någon inom alternativ behandling, massör el dyl, kolla tänder mm. Klämmer sadeln, bettet. Eller är han bara sysslolös. Mina hästar blir irriterade och hittar på lite otyg när jag har för lite tid för dem, så då får jag roa dem lite med nåt nytt trick eller bara ta en promenad i skogen. Det finns alltid en andledning till humörsvängningar, det gäller bara att rota lite. Hoppas allt går bra!

tack så mkt. Jo nu har jag en plan i alla fall.

1 försöka få att hajn kommer ut i hagen mera.och kolla upp ordentligt igen
2 funkar inte det. Ja då får jag kolla om det finns någon stallplats med mindre människor som springer. Och sedan se hur det går..

Tack åter igen ALLA som svarat

Har också haft min fd.häst i privatstall på en ridklubb.
Allt gick bra ibörjan men efter ett tag förändrades hon till det sämre. Sur och otrevlig!
Att hon ändrade sig så var att hon blev stressad av dom andra hästarna och allt spring.
Kom även på att personalen inte var snäll mot henne!
(kan säga att det var rena terron mot mig och hästen :mad: )
Så efter mindre än 1 år på detta ställe flyttades hon till ett mindre och hon blev sitt gamla trevliga jag igen! :)

Tänkte att eftersom din häst inte kan gå i hagen på dagarna så kanske du kan släppa honom i ridhuset så han får göra sig av med den värsta energien?
Och att han har fått en ny boxgranne är säkert en av orsakerna som han reagerar så här. (det hände min också, högg duktigt efter en i boxen)
om han är kittlig så tryck lite hårdare med borsten,(kan hjälpa)
Sen att dom andra klagar när din häst står på gången tycker jag inte att du ska bry dig om. om dom nu är så "rädda" får dom väl vänta att gå förbi honom tills du är klar eller ta ett annat håll.

Lycka till med din pålle!
du får gärna berätta/pm om hur det går. /nermal

Oj! Om han inte har fått gå i hagen på 2 veckor så e det inte konstigt om han håller på som han gör!
Det måste väl finnas nån hage som går att använda?
Det kan ju va blött i flera veckor till o han kan ju inte stå inne hur länge som helst!
Kan du inte flytta honom tillfälligt? Det är ju faktiskt väldigt onaturligt för hästen att stå instängd så mkt..... hoppas du kommer på en bra lösning :cool:

Tack!! Joo nu har han börjat få gå ut i en hage som är uppe på en kulle där hästarna inte sjunker till knäna. Han har blibvit gladare då och tycker det är kul. Kan tyvärr inte flytta till något annat stall eftersom vi har inte den bästa ekonomin och det är mest privat ryttare där vi bor med fullsatta boxar. Ska kolla om vi får byta box med några där det bara är 2 boxar och inget spring..

Tack återigen alla..

Jag tror absolut att det kan bero på att har står på ridskola! Jag red en häst som stog på ridskolan där jag red förut, han var verkligen en ängel att rida, men en riktig mardröm att ha att göra med i boxen, han bets, sparkades (ganska rejält)! Har var en "uthyrnings ponny" som hade stått i Måånga stall innan. Här omdagen blev det bestämt att jag skulle få hyra honom ett par månader i sommar (:rofl:) och vi frågade såklart ägaren om han hade bättrat sig med att bitas. Hon sa att han var en riktig ängel nu! ( är 100på att hon inte lurades ) vissa hästar trivs helt enkelt inte på ridskolor, och det kan man ju förstå, eftersom det kan vara en rätt så stressig miljö med så mkt olika människor. Man kanske skulle kunna sätta en skylt på boxdörren där det står att han vill vara ifred..
Lycka till med hästen och hoppas att den ordnar sig! :idea:

Tack.. De andra har ju tipsat om mera hage. Ni går han ute från ca 7 till 15 så.. Han har blivit gladare på bara några dagar. Tack för tipset om lapp på boxen om att han vill vara i fred. Ska jag testa..

TACK

Varit i samma sits som dig fast jag var bara medryttare på hästen...Uppväxt på ridskola, högg en vuxen i ryggen oprovocerat + sparkade ett barn när han var uppbunden med rumpan i ett hörn...Hans ägare skickade ut honom på landet i 3 mån + vila var bara 5 år då...Tillbaka kom en Ängel =) men han krävde mkt utevistelse + mkt lungt stall för att må bra... men barn hatade han för all framtid iaf till jag slutade -04... Lycka till

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen... 2
Svar
21
· Visningar
5 443
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 944
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka