Snart! Snart!

Ja gud ja, här räknar jag ner för fullt!
Kan inte få nog av dagsljus. November till februari är en ren plåga när man jobbar dagtid inomhus 😣. Har dessutom betydligt lättare att gå upp när det är ljust på morgonen, och inga problem alls att sova trots att det är ljust i sovrummet så ser bara fördelar i ljusets återkomst 🤩
 
Ja nu vänder det snart 😊 Även om det inte märks så stor skillnad i början så känns det bra att veta att ljuset kommer tillbaka. Älskar snö och kyla men inte mörkret och nu har vi mest lera blandat med isfläckar.
Nu gäller det att hålla ut😬
 
Jag läääängtar till ljuset och lite varmare temperatur. Var på brukshundklubben idag och det var snö- och isfritt och solsken 😍 Blev träning utomhus istället för inomhus som det var tänkt först. Var helt ljuvligt med sol och barmark även fast det blåste en del.
 
Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt.

Sällan har jag längtat mer. Blött och slaskigt eller snorkallt - det växlar. För mycket.

Det krångliga med mörkret är att jag inte riktigt ser var isen är och riskerar att dratta kull på min egen gårdsplan. Länsvägen utanför är bara is så jag vågar inte ens promenera med hunden. Behöver ju gå några hundra meter längs den för att komma till skogen.

Säg att det finns fler som desperat längtar efter att det blir ljusare!!
Ja! Jag kommer att skåla i bubbel fredag kväll för att det äntligen vänder och nätterna blir kortare.
 
Jag är superpepp på ljusare dagar! Firar det mer än jul. Men samtidigt bävar jag inför den delen av vintern som är kvar... Det kan ju vara vinter en bra bit in på våren med is varvat med lera och slask och skit :wtf: Jag vill ha ljusa dagar och slask- och lerfritt!
 
Pga berg i vägen för solen så har vi inte haft direkt sol på gården sen i oktober 😅. De bästa dagarna så är det tillräckligt klart för att vi ska se solljus på bergssidan pä andra sidan fjorden... kommer ta ett par månader till innan solen står högt nog att träffa oss! Bilden tagen 90 min efter soluppgången i början av december. Solen gömmer sig bakom den bergssidan hela dan 🙄

Det blir skönt när det vänder...
 

Bifogade filer

  • 20231204_101852.jpg
    20231204_101852.jpg
    208,4 KB · Visningar: 30
Jag går mot strömmen och älskar november och december. Jag älskar mörkret och tycker att det bidrar till en underbar känsla av kravlöshet. Men snö ska det ju också vara förstås!
Det har jag också landat i efter decennier av vinterfasa. För mig är nyckeln att låta mig själv också ”vara vintrig”: stilla, mycket vila, låg aktivitetsnivå, få krav. För mig är mörkret skitjobbigt mest om jag försöker ”vara vår eller sommar” och sprudla, skapa, åstadkomma, vara extrovert osv. Och jag inser att det är privilegierat att kunna välja, men det har verkligen förbättrat min livskvalitet på vintern och fått mig att uppskatta även mörkret. Med det sagt längtar jag ändå till vintersolståndet både i egenskap av längsta natt och vändpunkten det innebär för ljuset!
 
Nedräkning pågår här med! Längtar till februari då det äntligen börjar märkas på riktigt och det börjar vara ljust ute när man ska hem från jobbet.
 
Fast nej. Mörkret är för min del bara ett hinder för allt jag vill göra och inte ett dugg mysigt. Det måste vara okej att ogilla saker helt utan att vända dem till något positivt. Det positiva i mina ögon är att från och med lördag blir det lite, lite mer ljus för varje dag!
Håller med! Mörkret trycker ner mig mot marken och gör mig passiv. Snön och halkan gör mig stressad över olycksrisken samt över allt som den hindrar mig från att göra.
 
Håller med! Mörkret trycker ner mig mot marken och gör mig passiv. Snön och halkan gör mig stressad över olycksrisken samt över allt som den hindrar mig från att göra.
Det som stör mest är just mörkret. Jag ser ju inte hur det ser ut utomhus i mörkret.

Nu är jag "sjukpensionär" och hemma även dagtid. Men när jag jobbade åkte jag när det var mörkt och kom hem till mörker. Det var därför jag inte upptäckte att min vedklyv och gräsklippare var stulna förrän till helgen när jag var hemma på dagen.

Bor ju på landet och här finns inga gatljus utan de ljus som finns är på min tomt. Det är inte försvarbart att lysa upp allt här hemma, så jag tänder när jag går ut. Allt blir inte ljust.

Mörker är deprimerande! Enda försonande draget är att jag inte ser hur ostädat det är och hur smutsiga fönstren är :D :D
 

Liknande trådar

Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
1 865
Senast: Tummetott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp