Snart sommar: Insektstäcken!

Sv: Snart sommar: Insektstäcken!

kl

Beror nog mkt på var man bor och hur mkt insekter det finns där, mer än att hästar nu för tiden "inte tål en liten mygg". Och man hör ju från gammla bönder att det hänt att hästar och kor sprungit utför stup od pga insekter. Min granne berättade att när dom skulle ha in höet här i gammla dagar så jobbade dom under natten, annars blev båda hästar och människor uppätna. Det var nordsvenskar, så inte speciellt överkänsliga.

Insektsmedel har antigen noll effekt, minimal effekt, innehåller hudretande ämnen så hästen blir jättesvullen eller så är dom rent av giftiga. Ultrashield tex ska sprayas SPARSAMT var 14 dag! Hästen ska inte dränkas i det varenda dag vilket är vad dom flesta gör, och det måste man iofs göra om det ska fungera.... Har provat massa olika sprayer men hittar inget som funkar. Prob är det som varit bäst hittils men bromsen här verkar rätt resistent mot allehanda medel....

Tycker i övrigt det görs alltför dåliga täcken, många har usel passform och halsen är för kort och glider bara ned. Hur svårt kan det vara att använda lite mer tyg?? Enda som jag varit nöjd med är Mark Todd Ultra Combo och HW Rambo Sweetitch. Amigos är kasst!
En annan sak man måste tänka på är att täcket måste vara vitt eller ljust, annars blir det jättevarmt.

Ett bra insekttäcke är något man bör investera lite pengar i, särskilt om hästen går med det dygnet runt. Det ställer väldigt stora krav på passform och material. Och har man inte möjlighet att byta vid regn så måste det vara i ett material som torkar snabbt också. samtidigt får det inte vara så luftigt att insekterna biter igenom eller kryper inunder...

Mark todd sitter bra på vårat halvblodssto. Blir inte svettigt under, och inget bogskav heller.

Går man bara 10-15 år tillbaka i tiden så fanns det mycket få överkänsliga hästar.
Går man 15 år tillbaka, ialla fall där jag bor (norra värmland) så fanns det inte alls lika mycket bitande insekter, det verkar bli värre för varje år. Jag vill inte att mina hästar ska få infekterade sår av alla bett de får eller springa som tokar (speciellt inte med föl vid sidan) då kletar jag på diverse medel, eller tar in dem i stallet när det är som värst. Tyvärr kan jag inte ha flugtäcken på dem för unghästarna biter sönder dem på varandra. Nuförtiden, dagtid, så är det några äckliga småflugor som biter som sjutton. De fanns inte för 15 år sedan.

Ni som använder eksemtäcken till era hästar: sitter halsen uppe av resåren eller måste man ha tex grimma på?

På de eksemtäcken jag har (Boett och Jacson) sitter det en rem med ett litet spänne på halsresåren, så att man kan dra åt lite om resåren är för stor. På dessa täcken behöver du inte ha grimma på för att hålla kvar halsdelen.

alltså jag har bara så svårt att se hur det kan finnas ett täcke, hur tunt det än må vara, som SVALKAR i 30 graders värme. Flugtäckena säljs med UV skydd hitten och ditten - vaddå UV skydd? varför ska hästen ha det? :confused: Jag är bara nyfiken på om folk faktiskt har KOLL på om hästarna verkligen är svala och bekväma i dessa täcken? sen tycker jag det är lite ironi att man ser så många hästar sommartid i flugtäcken som går ute i ur och skur, täckena är blöta rakt igenom, vintertid oroar man sig för att hästen ska bli kall osv - men inte sommar? :confused:

Du har en poäng där, det är viktig att verkligen kolla att hästen mår bra och trivs med att ha täcke på.
Jag kan bara svara för mig själv och hur det är med mina hästar.. Jag har aldrig använt insektstäcken eller andra sommartäcken öht tidigare, har precis som du ansett att det är onödigt. Men sedan ca 3-4 år så har min gamle man drabbats hårt av några äckliga brungula flugor som kommer i maj och sätter sig i klasar och kalasar friskt på pållens bringa och mage (trots att han "impregnerats" med kemikalier). Detta har resulterat i att han fått dras med vätskande sår långt in på sommaren. Så jag införskaffade ett Bucas Buzz Off till honom, som han får ha på sig tills dessa äckelflugor försvinner kring midsommar. Därefter går han naken resten av sommaren.
Min nya häst har konstaterad knottallergi och skulle jag inte använda täcke hela knottsäsongen så skulle det resultera i en sårig svintohäst.
Den tredje har inte kunnat gå ute på dagarna under högsommaren då han har ont av bromsen (springer som en tok), sedan han fick ett eksemtäcke så står han lugnt och sansat och betar helt ostört.
Knottallergiken och bromsfobikern står inne på nätterna. Bromsfobikern är naken inne. Täckena byts/tvättas ofta så att de alltid har rena täcken på sig, hygienen är A och O.
Det är bara knottallergiken som har eksemtäcke på även vid regn. Kalla regndagar så lägger jag på ett regntäcke med helhals över eksemtäcket, vi bor precis bredvid stallet och kan gå ut och ta av det om det slutar regna. Under högsommaren så torkar dock eksemtäckena på nolltid efter en regnskur..
Det blir mycket pyssel när de måste ha täcken :) så jag skulle aldrig använda täcke om jag inte kände att det var ett måste för att våra hästar ska må bra..

Ska tillägga att de alltid känns rätt svala under sina täcken..

Senast ändrad:

...Har haft problem med precis samma otäcka små flugor ,de sätter sig i klasar både i bringa och skap. Funderar på vad de kan vara för någon art ?

KL

Jag hör till den gamla generationen som aldrig använder flugtäcke på min häst utan tycker att de ska få slippa täcken som sitter åt och packar in osv sommartid...... Jag kör med kemialier istället : ) En stor anledning ska villigt erkännas, är att jag har dålig erfarenhet av det enda flugtäcke jag ngnsin införskaffat, vilket skedde ett år för många år sen då vi hade total bromsinvasion i bygden.... både jag och stallkollegan införskaffade då två flugtäcken av märke Weatherbeeta. Det tog bara några timmar efter första användandet så hade jag konstaterat att jag - och även hästen, fullständigt hatade det. Detta täcke är som ett lager plast :cool: Det blir otroligt varmt, svettigt och överj-ligt för hästen med detta täcke på sig. Enda gången jag använder det sen dess är vid skoning sommartid i stallet.

FINNS det flugtäcken som faktiskt inte blir varma och kladdiga och hemska om det är +25 grader och gassande sol? Jag är superskeptisk, men ni får gärna överbevisa mig : )

Har en häst som avskyr täcken, men i perioder har han fått som allergiska reaktioner av knott, vilket har gjort att han har fått stora bölder, flera cm tjocka och 30-40 cm i diameter, samtidigt som hela han blivit alldeles knottrig och det har kliat massor. Detta är ingenting som kommer varje år utan det har varit enstaka somrar när läget varit extremt. Kan tänka mig att det "normala" i sådana fall är att man låter hästen stå inne tills reaktionen försvunnit men första sommaren som han fick detta hade jag inte tillgång till stall utan jag köpte därför ett Bucas Buzz Off till honom. Han älskade det! Inte minsta protest när täcket skulle på, och man märkte att han var väldigt harmonisk i hagen med täcket. Materialet är UV-reflekterande och det verkar göra att det blir svalare under täcket, aldrig att han har blivit svettig med detta på. Första sommaren hade han täcket hela säsongen men därefter har det bara åkt fram när jag har sett att han reagerat på knotten, annars går han utan, jag är inte heller någon förespråkare av att ha täcken på jämt och ständigt.

Tyvärr har mitt gamla Bucas nu gjort sitt efter så många år och eftersom hästen nu i helgen fick en ny reaktion så är jag på jakt efter ett nytt insektstäcke. Fanns hur många modeller som helst i ridsportbutiken men de flesta var ju hur hårda och otrevliga som helst, eller så var de alldeles för glesa och mjuka för att kunna ha någon som helst effekt. Får leta vidare efter ett nytt Bucas för det verkar verkligen vara skillnad på täcke och täcke...

KL

Jag hör till den gamla generationen som aldrig använder flugtäcke på min häst utan tycker att de ska få slippa täcken som sitter åt och packar in osv sommartid...... Jag kör med kemialier istället : ) En stor anledning ska villigt erkännas, är att jag har dålig erfarenhet av det enda flugtäcke jag ngnsin införskaffat, vilket skedde ett år för många år sen då vi hade total bromsinvasion i bygden.... både jag och stallkollegan införskaffade då två flugtäcken av märke Weatherbeeta. Det tog bara några timmar efter första användandet så hade jag konstaterat att jag - och även hästen, fullständigt hatade det. Detta täcke är som ett lager plast :cool: Det blir otroligt varmt, svettigt och överj-ligt för hästen med detta täcke på sig. Enda gången jag använder det sen dess är vid skoning sommartid i stallet.

FINNS det flugtäcken som faktiskt inte blir varma och kladdiga och hemska om det är +25 grader och gassande sol? Jag är superskeptisk, men ni får gärna överbevisa mig : )

Jag skulle också vilja skippa flugtäcken helt på min häst, samma anledning som du nämner: slippa täcken sommartid. Men hon är så känslig, hon blir totalt uppäten - blodig - om hon inte har täcken, trots flusa och ultrashield. Blir pest eller kolera.. och då väljer jag att hon får ha täcke på sig under den värsta insektstiden. Om hon varit utan insektstäcke och jag kommer med det, brukar hon komma fram och vill ha det på sig, jag tolkar det som att hon hellre vill slippa undan insekterna än vara utan täcke.
Jag tycker inte bucas täcken blir varma och svettiga, när jag tänker efter har jag inte haft ett enda täcke som blir varmt eller svettigt, de flesta är gjorda av nättyg eller annat, men aldrig plastiga.

det flugtäcket jag har är av dyrare modell och av nät, men det är plast för hela slanten oavsett - till skillnad från din så springer min häst typ åt andra hållet om jag kommit med det täcket. Otroligt kass passform också - stramar över bogen och trång i halsskärningen osv, trots rätt storlek i övrigt osv, Numera har han det bara vid skoning sommartid :cool: har klämt och känt på en del andras flugtäcken i stallen genom åren också, och nej - det är INTE en given självklarhet att bara för att det handlar om nättyg så är det svalt och trevligt. därav min skepsis : ) Kompisen har exakt samma modell och en helt annan häst i modellen och den hatar det precis lika mycket och det sitter precis lika illa och är varmt och plastigt. Trots att det var dyrt - dvs inget budget täcke.

jag har inte stiftat bekantskap med bucas flugtäcken på närmre håll, dock ett Horseware amigo, som verkade förhållandevis svalt på hästen som hade det? Ngt med erfarenhet? Modellen var den som har avtagbar hals och det föreföll mkt luftigt i skärningen.... vet inte om det utgått ur sortimentet eller fortfarande finns? (ingen magplatta på den modellen).

Senast ändrad:

Det finns kvar, Amigo Bug Rug. Det är luftigt men skyddar jättedåligt eftersom halsen dels är kort och dels glider ner. Dvs man kan lika gärna ta bort den helt för den ligger bara och stramar längst ner på halsen.

Kvaliten är dålig, sömmar lossnar och fodret spricker.

Jag läste nyss en intervju med en forskare som sa att visst fanns det känsliga hästar och exemhästar förr, men eftersom det inte fanns insektmedel eller täcken att skydda dem med så togs de bort om de var så besvärade att de inte kunde utföra sitt arbete och skötas som "normala" hästar. Och man avlade absolut inte på dem.
Jo visst fanns det överkänsliga hästar även förr, men de var ytterst få. Jag känner till ett sto som hade soleksem och sen kommer jag inte på en enda annan. Kemikalier/insektsmedel fanns även då och användes till hästar på beten osv, men det räckte med det.
Idag är ju situationen helt annorlunda, man kan skydda hästen med kemikalier och täcken och gör det också, och det avlas ju också på exemhästar tyvärr. Där finns säkert endel av förklaringen.
Som sagt, insektsmedel fanns även för 20 år sedan och fungerade bra. OM det är så att överkänslighet och eksem är så otroligt mycket vanligare idag så hoppas jag att forskare tar tag i detta. Att det avlas på eksemhästar är ju inte bra om det är ärftligt (har ingen aning själv) med det kan ju knappast vara hela sanningen.
Täcken som helhet används ju i parti och minut nu för tiden. På 80-talet hade vi 2 täcken till ca 25 ridskolehästar och de användes knappt. räckte gott och väl. Hästar i allmänhet har ju inte större behov av vanliga täcken nu jämfört med då, men ändå används de. Kan inte låta bli att undra om det är likadant med insektstäcken. (pratar inte om eksemhästar nu utan överkänslighet mot insekter)

Går man 15 år tillbaka, ialla fall där jag bor (norra värmland) så fanns det inte alls lika mycket bitande insekter, det verkar bli värre för varje år. Jag vill inte att mina hästar ska få infekterade sår av alla bett de får eller springa som tokar (speciellt inte med föl vid sidan) då kletar jag på diverse medel, eller tar in dem i stallet när det är som värst. Tyvärr kan jag inte ha flugtäcken på dem för unghästarna biter sönder dem på varandra. Nuförtiden, dagtid, så är det några äckliga småflugor som biter som sjutton. De fanns inte för 15 år sedan.

Ja det är ju en fundering. Har också undrat om det är så att insekterna är giftigare nu jämfört med tidigare. I så fall är det ju en del av förklaringen.
(men det som stör mig är nog mera de som lägger på insektstäcken för att de vill, även om hästen aldrig visat minsta känslighet. Det är många som gör så)
Jag bor i södra Värmland och har inte märkt någon skillnad alls på insekterna varken för hästarna eller för oss människor, men det kanske kan vara lokala avvikelser? Här är det ändå nästan hälften av alla hästar i hagarna runtomkring som har insekttäcken. Så många kan ju inte vara överkänsliga? Ju mer hästarna har på sig desto större skaderisk tänker jag också på. Grimmor, flughuvor av olika slag, flyveil, insektstäcken osv. Det finns mycket att fastna med då. Visst behövs det så gör det och då är det ju inget att snacka om, men när det inte behövs och sitter där ändå....

Senast ändrad:

Ja det är ju en fundering. Har också undrat om det är så att insekterna är giftigare nu jämfört med tidigare. I så fall är det ju en del av förklaringen.
(men det som stör mig är nog mera de som lägger på insektstäcken för att de vill, även om hästen aldrig visat minsta känslighet. Det är många som gör så)
Jag bor i södra Värmland och har inte märkt någon skillnad alls på insekterna varken för hästarna eller för oss människor, men det kanske kan vara lokala avvikelser? Här är det ändå nästan hälften av alla hästar i hagarna runtomkring som har insekttäcken. Så många kan ju inte vara överkänsliga? Ju mer hästarna har på sig desto större skaderisk tänker jag också på. Grimmor, flughuvor av olika slag, flyveil, insektstäcken osv. Det finns mycket att fastna med då. Visst behövs det så gör det och då är det ju inget att snacka om, men när det inte behövs och sitter där ändå....

Ja täcket kan skadas :D men resten ser helt ok ut, eller? Och då är det ett gammalt täcke som lagats några gånger

nyakameran062.jpg

kl.
Är det någon som provat Horze eksemtäcke? vill helst ha ett ljust,, men det Horze modell ser så konstig ut, under halsen "hänger" tyget ser det ut som?
:confused:

Men om täcket är illasittande är det kanske inte så konstigt att hästen din springer åt andra hållet när du kommer med det :D .

Har en vän med ett amigo flugtäcke. Jag gillade det inte riktigt har jag för mig, det blir en stor glipa mellan halstäcke och bogdelen på täcket, samt att det var utan magplatta. Om jag inte missminner mig tyckte jag att det verkade lite onödigt rejält -varmt - men, jag kan ha fel.

det är främst plast aspekten och hur varmt det blir under ;)

illasittande har jag dragit upp därför att det som sagt är ett märkestäcke med ett pris som inte borde vara så oerhört kass kvalitet som detta täcket. det var poängen i det hela.....

Jo visst fanns det överkänsliga hästar även förr, men de var ytterst få. Jag känner till ett sto som hade soleksem och sen kommer jag inte på en enda annan. Kemikalier/insektsmedel fanns även då och användes till hästar på beten osv, men det räckte med det. Som sagt, insektsmedel fanns även för 20 år sedan och fungerade bra. OM det är så att överkänslighet och eksem är så otroligt mycket vanligare idag så hoppas jag att forskare tar tag i detta. Att det avlas på eksemhästar är ju inte bra om det är ärftligt (har ingen aning själv) med det kan ju knappast vara hela sanningen.
Täcken som helhet används ju i parti och minut nu för tiden. På 80-talet hade vi 2 täcken till ca 25 ridskolehästar och de användes knappt. räckte gott och väl. Hästar i allmänhet har ju inte större behov av vanliga täcken nu jämfört med då, men ändå används de. Kan inte låta bli att undra om det är likadant med insektstäcken. (pratar inte om eksemhästar nu utan överkänslighet mot insekter)

Det finns en väsentlig skillnad de insektsmedel som fanns förr de fungerade de var proppade med en massa giftiga ämnen som fick de bitande insekterna att ramla av pinnen, dock är majoriteten av dessa ämnen idag totalförbjudna ett efter ett har alla riktigt effektiva insektsmedel blivit förbjudna och bortplockade. Sprejade du in en häst förr så kunde du rida var du ville för du hade en insektsfrizon runt hela hästen. Jag tror även att det är en sak som påverkar att insekterna blir fler och fler för varje år förr trillade majoriteten av pinnen av alla giftiga medel (inkl DDT besprutningar) nu har de inga fiender och kan föröka sig i lugn och ro och blir bara fler och fler och potentare och potentare för vart år, och med bara dessa kassa insektsmedel som finns att få tag på så är det inte lätt för djuren att freda sig för det ökande antalet insekter. En intressant sak är att det nästan varje år dyker upp någon ny sort ofta större än de vanliga och det gör ont så in i helsike när de biter. Samma gäller den vanliga blinningen bara något år tillbaka så sa man aj och kände att man blev biten men sen var det bra med det, de sista åren har jag flera gånger fått jättebulor som både kliar och svider som sjutton efter blinningbetten det fick jag aldrig förr och man brukar normalt bli mer och mer van och därmed få mindre reaktioner men nu är det tvärtom så antagligen är det väl så att de är "giftigare" nu, större är de i alla fall.

Flugtäckena är klart varmare än ett vanligt tunt bomullstäcke om det inte blåser, blåser det som det ofta gör här i skåne så blir de möjligtvis mer avsvalkade i flugtäckena. Jag har i stort sett alla olika märken på flugtäcken (inköpta här och var efter hand har max 2 av samma sort så det har hunnit bli en hel del olika märken) Jag har i stort sett helt gått ifrån flugtäckena och använder istället bomullstäcke hästarna är klart svalare under bomullstäcke än under flugtäcke, faktiskt får jag känslan att de är svalare under ett bomullstäcke än utan tänk på dig själv man håller sig svalare under en sladdrig ljus t-shirt jämfört med när solen steker direkt på huden, hästarna får dessutom ett luftlager under sina täcken iom att pälsen lyfter upp täcket från huden. Flugtäcken har en förmåga att sitta väldigt tajt materialet slickar sig mot kroppen och det tror jag är en av anledningarna att de blir varmare i dem (och sen att de är i nylon naturligtvis). Börjar de springa med flugtäcken på sig så blir de plaskvåta av svett väldigt snabbt (om man missar att blinningainvasionen har börjat och inte plockat in dem i tid så springs det rejält och har de flugtäcken så är de som sagt plaskvåta något som inte händer med bomullstäcken) Synd är att det på marknaden inte finns mer heltäckande bomullstäcken jag har funderat mer än en gång på att sy halsar men det kommer liksom aldrig längre än till tanken av någon anledning ;) ett sladdrigt rymligt bomullstäcke med en väl tilltagen hals (allt som sitter åt blir varmt det vet man ju på sig själv skall man hålla sig sval skall det sitta löst och fladdrigt) hade man klarat sig långt på.

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 512
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka