Bukefalos 28 år!

Sneakers för promenad och jogg?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag skulle vilja ha ett par skor som jag både kan promenera och springa i utomhus. Inga längre sträckor, 5 km kanske.
På gymmet har jag utprovade från löplabbet.
Är sånna här typ air max ba snygga lr är dom bekväma att gå i?
Jag har lätt för att få problem med benhinnorna samt stressfraktur i foten. Till vardags har jag mest kängor men skulle vilja ha nå sneakers, converse är ju inge bra i längden. Så dom får gärna va snygga å funka som vardagsskor oxå!
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Nu är jag EXTREMT nördig när det gäller skor, och om du har lätt för att få benhinneinflammationer så ska du undersöka varför och sedan välja skor som passar dina ben och fötter.

Jag har egna inlägg, vilket gör att jag bara kan köpa neutrala skor.
Och det är superviktigt att de har bra stötdämpning. Sen trivs mina fötter bra i skor som är rätt så breda, men konstigt nog fungerar även Nike (som är ganska smala).

Får du ont av de skorna som är utprovade, eller kan du använda dem som utgångspunkt?
Vilken modell är det, i så fall?

Och jag tycker inte att du ska köpa ett par skor och tro att du ska gå, springa och ha till vardags. Det är bara dumt, eftersom de slits ut fort och inte kommer kunna göra det de ska när du sportar i dem.

Om du överpronerar kan du kika på Adidas Questar Stability, just nu till bra pris på XXL :)
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Hur undersöker man varför menar du? Jag får det då och då oavsett om jag tränar eller ej och även i bra utprovade skor. Tydligen va det inget speciellt m min löparstil men jag tänker att det är bra m stötdämpning när jag går på asfalt?

Har bra jobbskor nu iaf men skulle vilja ha nå bättre än dr martenskängor när jag t ex går till jobbet (50 min t/r).

Bra skor kan väl aldrig va dåligt att ha till vardags lr? Förstår att det är svårt m löpning/gång dock.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Jag själv kan inget om "idrottsskor", men när jag skulle köpa så sa de i affären att man inte kunde använda samma skor till båda promenader och löpning. De var uppbyggda på olika sätt beroende på vad man skulle använda dem till. Kanske försäljningsknep? Eller?
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Klart att det är bättre att ha två olika.
Men just typ air max har jag märkt att många både går, gymmar och springer i, men det kanske bara är för att dom är inne å snygga?

På gymmet t ex så kör jag ofta intervaller m gång och jogg för att inte åka på stressfraktur/benhinneinflammation, men inte fan byter jag skor varannan minut för det.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Jag skulle vilja ha ett par skor som jag både kan promenera och springa i utomhus. Inga längre sträckor, 5 km kanske.
På gymmet har jag utprovade från löplabbet.
Är sånna här typ air max ba snygga lr är dom bekväma att gå i?
Jag har lätt för att få problem med benhinnorna samt stressfraktur i foten. Till vardags har jag mest kängor men skulle vilja ha nå sneakers, converse är ju inge bra i längden. Så dom får gärna va snygga å funka som vardagsskor oxå!
Gå till Löplabbet o be dem hjälpa dig med utprovningen :) Eller nån annan sportsko- affär. De flesta brukar kunna hjälpa till o ge bra råd. De brukar också har löpband o annan analysutrustning för att kunna analysera ditt löpsteg, så att du får en lämplig sko.

Jag brukar använda mina joggingskor till promenader o till "vardags" (inte varje dag, dock, men ibland) Jag tycker det är bekvämare att promenera i joggingskor, än t ex "walking" skor, eftersom dessa ofta är styvare än joggingskor. Men jag har iofs flera par joggingskor...
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Mja, jag har ju skor utprovade av löplabbet men fått fraktur och benhinneinflammation ändå, så jag tyckte inte det gav nåt, särskilt eftersom jag inte hade nån speciell löpstil.

Därför tänker jag att det vore bättre med nån sån stötdämpnibngssko då jag upplever att det ändå blir för hårt för foten/benen. Men jag kanske får köpa ett par å testa helt enkelt..

Walkingskor får jag ont av, alldeles för hårda, och skulle precis som du vilja ha nå sneakers mer att gå i.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Grejen är att du inte ska använda dina löparskor till vardags eftersom stötdämpningen blir förstörd mycket fortare då. Köp två par likadana skor och alternera om det finns en modell som är riktigt bra.

Berättade du om de problemen du har när du provade ut skorna? Även om du har ett neutralt löpsteg kan du behöva en annan sko än en "problemfri" löpare. Har du gjort någon ordentlig rehab för att få ordning på problemen?

Det finns inget sämre sätt att välja skor än att titta på vad andra har. Det som är relevant är vilka behov du har.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

När du skriver att du "inte hade nån speciell löpstil" tolkar jag det som att du menar att du har ett neutralt löpsteg. Rätt eller fel?

Om du då köper en, som du skriver, "stötdämpningssko" avsedd för t ex pronationslöpare kan det bli väldigt fel och dina besvär förvärras.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Jag själv kan inget om "idrottsskor", men när jag skulle köpa så sa de i affären att man inte kunde använda samma skor till båda promenader och löpning. De var uppbyggda på olika sätt beroende på vad man skulle använda dem till. Kanske försäljningsknep? Eller?

Klart dom sa, vill ju sälja :)

Jag som gått mycket och joggat mycket genom åren, använder endast ett par joggingskor till båda användningsområdena. Just för att det är skönast så.

Vintertid kanar jag runt i kängor eller gummistövlar och lyckan är stor när det som nu är snö-och isfritt i motionsspåren och joggingskorna sitter på igen.

Kan säga att jag köper nya joggingskor varje år, slitaget är rätt kraftigt.
Vill tillägga att joggingskor som har som "nät" (eller vad jag ska kalla det?) ovanpå, går det hål i vid stortårna ganska snart.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

I see. Men går jag till löplabbet kommer jag ju aldrig få rekomenderat no air max för dom säljs ju inte där? :P Fan va jag hakat upp mig..
Hatar verkligen skor å tycker typ allt är fult.
På gymmet spelar det ju ingen roll, men när man har vanliga kläder.. uh!

Men dom kan väl rekomendera skor på typ stadium oxå, kan ju inte va så att alla suger där? Å tänker att sånna skor är bättre än kassa din sko kängor t ex som jag knatar i rätt ofta.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Stadium har åtminstone på vissa ställen personal som provar ut skor. Beroende på vem man möter på löplabbet så kan det vara ingen skillnad alls eller milsvid skillnad. Ska du prova ut skor att springa i med dina problem bör du fråga din sjukgymnast eller vem som nu är behandlare, och ta hjälp av en utprovningsklinik på riktigt.

"Bättre" skor att ha till vardags kan du köpa i vilken sportaffär som helst. Jag förstår verkligen inte varför du knatar runt i skitskor om du har problem med benen? Eller varför du hellre vill ha en snygg än bra sko att springa i? Vem fasen ska titta på dina skor när du springer?

Jag går i löparskor till vardags så fort vädret tillåter. Salomon mission och adizero boston (de senare tycker åtminstone jag är relativt snygga). Det är verkligen snällare mot fötterna, och då går jag ändå i välbyggda, dyra skor annars också.

Springer gör jag i skor som passar mina fötter och underbensproblem så bra som möjligt. Just nu Asics GT 2170 och DS Trainer, utprovade av löptränare och sjukgymnast. Trots det måste jag vara petnoga med rehab och annat. Var rädd om dina ben, utmattningsbrott kan vara riktigt :devil: att ta hand om.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

I see. Men går jag till löplabbet kommer jag ju aldrig få rekomenderat no air max för dom säljs ju inte där? :P Fan va jag hakat upp mig..
Hatar verkligen skor å tycker typ allt är fult.
På gymmet spelar det ju ingen roll, men när man har vanliga kläder.. uh!

Men dom kan väl rekomendera skor på typ stadium oxå, kan ju inte va så att alla suger där? Å tänker att sånna skor är bättre än kassa din sko kängor t ex som jag knatar i rätt ofta.
På stadiums sajt finns två modeller av Nike- skor avsedda för personer med neutralt löpsteg:Free 5.0+ W och Air Pegasus 30+ W.

Du kan ju också köpa flera par skor, att använda vid olika tillfällen. Personligen gillar jag promenadskor i "crossover" modeller, som snart vart o vartannat märke har.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Jag har ingen behandlare, både stressfraktur å benhinneinflammation läker av sig självt. Masserar å smörjer m linement.

När jag springer så har jag springskor, men jag vill ha nå sneakers till vardags. Skitskor å skitskor, kängorna va de enda jag kunde ha när jag haft stressfraktur, joggingskor mm är för ostabila så det har ej gått. När jag är som vanligt vill jag dock ha sneakers för jag tror att de e bättre å knata i.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Ja klart jag skulle vilja ha fler skor men det är dyrt å måste börja m nåt :)
Eller nja, jag hatar iof skor och skulöe helst ha samma hela tin men om man ska tänka på kroppen är det ju ingen bra ide menar jag..
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Ja klart jag skulle vilja ha fler skor men det är dyrt å måste börja m nåt :)
Eller nja, jag hatar iof skor och skulöe helst ha samma hela tin men om man ska tänka på kroppen är det ju ingen bra ide menar jag..

Om du ska tänka på kroppen kanske du inte ska fästa dig så mycket vid hur skorna ser ut o hur trendiga de är.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Jag själv kan inget om "idrottsskor", men när jag skulle köpa så sa de i affären att man inte kunde använda samma skor till båda promenader och löpning. De var uppbyggda på olika sätt beroende på vad man skulle använda dem till. Kanske försäljningsknep? Eller?

Mja... Jag har ett par löparskor som fungerar utmärkt att springa i. Men idag gick jag en halvmil i dem och blev genast påmind om varför jag bara springer i dem. Skoskav direkt.
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Jag har ingen behandlare, både stressfraktur å benhinneinflammation läker av sig självt. Masserar å smörjer m linement.

Stressfraktur är ju inte direkt något man drar på sig av en liten olycka en dag, borde du inte göra något åt grundproblemet då?

Om någon hade en häst med regelbundna ledinflammationer, hade du då tyckt att "det går ju över om man sprutar den, den går det att fortsätta som vanligt ett tag", var ett bra svar?
 
Sv: Sneakers för promenad och jogg?

Antagligen :cool: :cautious:

Jag känner just nu bara :banghead: över TS.
Resonemanget verkar lite väl ytligt och omoget.


TS:
Jag ändrar mitt första svar till:
KÖP SNYGGA OCH SJUKT OBEKVÄMA SKOR, DET BLIR SJÄLVKLART BÄST.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp