Sned sadel??

chilling

Trådstartare
Hur ser man om sadeln är sned?? Dum fråga kanske men jag har provat en sadel och jag vet inte om sadeln är sned eller hästen är snedmusklad.
Ska självklart kunna lämna in sadeln på koll till en sadelmakare men tänkte om jag ser det själv.
Har kollat bom och stoppning men hittar inget fel.
 
vänd sadeln upp och ner så att du ser "kanalen", håll sadeln med bakvalvet mot dig och framvalvet neråt. Så ser du bäst om sadeln är rak eller ej.
Sadeln kan vara både sned i bommen, snedsydd framtill (ganska vanligt tyvärr) och sned i stoppningen osv.
Det kan vara svårt för ett ovant öga att se så jag rekommenderar att du tar sadeln till en sadelmakare så får han/hon kika på sadeln! :)

Nirak
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 319
Senast: kurakosz
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 402
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp