"Sneda" sporter & ridning?

Train

Trådstartare
Jag har funderat ett tag på att börja i badminton med mina kompisar men har börjat fundera på hur det kommer att gå med liksidigheten i kroppen när man håller på att slå bollen med ena handen hela tiden... man måste ju träna den jättemycket, kan det leda till snedhet i resten av kroppen, att man blir känsligare/okänskigare på de olika sidorna mm...? :confused:
tänkte ju bara vara med lite en gång i veckan (= lite halvseriös, bara för att träffa kompisarna lite nu när vi kommer gå i olika klasser & skolor snart...) men 1,5h träning av ena sidan käns inte så bra även om jag försöker byta ibland är jag rädd att man kanske spänner sig för att det känns ovant...

finns det någon här på buke som kanske spelar/har spelat badminton/tennis som kan tala om hur det gått med liksidigneten i kroppen?

// Train

Sv: "Sneda" sporter & ridning?

Hej Train! Ja, i ditt fall tror jag inte att du behöver vara orolig för att du ska bli så mycket oliksidig, alla är vi lite sneda och lite starkare i ena sidan, det är våra hjärnhalvor som styr, och det är så det ska vara :) Och badminton är inte så hårt belastande om man säger så till skillnad från tennis då det innebär en upprepande ensidig belastning på ena sidan av kroppen, axel, arm (knä) som jobbar hela tiden för att slå i väg bollen. Tvärtom är badminton en mycket bra sport spm fungerar toppen som komplement till ridningen, tränar bumpen ;) som man kan ha nytta av i ridningen och mkt ben :)

Tack så mycket för ditt svar! :) det var skönt att höra att det inte var så farligt ändå och i värsta fall får jag väl skjuta mer med andra handen...
// Train

Undrar bara eftersom du tog upp den här frågan, är/ känner du dig oliksidig i vanliga fall? Att träna upp kroppskontroll i komb. att du spelar badminton kan vara bra, då får du en bättre grundförutsättning att träna badminton på ett korrekt sätt och alla muskler i kroppen samordnar på ett bättre sätt så du inte behöver känna dig oliksidig.
Kanske har du stela muskler då andra muskler måste överkompenseras till följd? I så fall STRETCHA.
ridningen förbättras ju avsevärt genom träning av kroppskontroll och koordination. Jag rekomenderar yoga, mkt stretching, djupandning, styrketräning. som komplement till badminton kommer kroppen att bli mycket bättre tränad då muskler kan dras ut i dess rätta fulla längd.
Kroppen har då en grundförutsättning att kunna tränas optimalt.
Kanske har du en rad felställningar i kroppen som kroppen har anpassats till under lång tid, bryt då detta felaktiga mönster som kroppen rör sig efter. det kan ta lång tid men det är värt det :)

Tack för ditt svar :) Jag upplever inte att jag är sådär jättesned i kroppen men jag är nog knappast helt rak heller... den största anledningen till att jag undrade lite var att vi ibland ska stå och bolla med armen i samma läge (lite vårt att förklara) och efter det kändes det nästan som om jag kört armhävningar med bara den armen eller nåt, så jag blev lite fundersam... men jag ska försöka använda andra armen också och börja stretcha bättre! :) (har nog varit lite dålig på det...:o )

Jag har spelat badminton på elitnivår, och blir man sned i muskulaturen gör man inte rätt.
Man blir jämt musklad, fin fina arm, mag och benmuskler.
Men ett tips är att ha någon som kan, som tittar på dig, annars är risken väldigt stor att du gör fel, och skadar dig istället.
Det är en bra motionsform, men skaderisken är hög speciellt för knän och hälsenor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 663
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 171
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka