Snedhet i korset

K

Kajo

Vilka orsaker kan det ha? Felaktig ridning (på vilket sätt), felaktig utrustning, trauma? Hur kommer man till rätta med det?

// K
 
Flera orsaker, gammal skada som gjort att hästen inte velat använda den sidans muskler under lång tid eller att den just nu känner obehag och vill spara den sida som gör ont. Ofta går det att göra något åt det men först måste man konstatera att hästen inte har ont just nu sen gäller det att verkligen jobba liksidigt. Hästen ska inte få smita undan från det som är jobbigt för då musklar den hela tiden den redan musklade sidan mer och problemet blir inte mindre. Att alltid, oavsett om det är i ridhus eller ute kolla att hästen verkligen är raktiktad i alla gångarter och vara superkonsekvent. Problemet kan ju ligga hos ryttaren då du kan ha en snedhet i kroppen som gör att du belastar snett hela tiden. Jag är lite sned och mina 60 kg gör att min stora häst på ca 750 kg inte fattar ena galoppen utan att jag verkligen har korrigerat mig själv!!!
 
Saken är den (som du kanske förstår) att min häst hade en snedhet i korset som visade sig genom en långdragen hälta. Varken vi som äger honom, veterinär eller massör har sett att han har varit ojämnt musklad eller sned. Snedheten i korset var inte lätt att upptäcka. Den såg kiropraktorn genom att stå på en pall och titta på honom uppifrån (det syndes inte mycket då heller) + att han la till det som jag berättade om hur hans rörelsemönster såg ut. Kiropraktorn sa att om man bara hade sett hästen på tex en auktion så skulle han, som han sa, tänkt "den hästen är rak, köp den". Så det var alltså inte lätt att se. (Jag har funderat på om han drog en vals där och hästen inte alls var sned, men han blev ju bra efter behandlingen så det måste ju ha varit så..).
Enligt kiropraktorn skulle vi inte skylla på oss själva eller vår ridning (men det gör man ju ändå :crazy: fast man vet med sig att man inte rider helt käpprätt åt helsike)för man kan ju aldrig veta vad de hittar på eller råkar ut för i hagen.

Kan det uppkomma utav trauma, eller ska jag fortsätta ha dåligt samvete för att jag inte kan rida min häst?

// K
 
Snedhet i korset, om det är bäckenet som du menar ligger lite snett, kan mycket väl uppkomma vid ett trauma. Det räcker med att hästen går omkull i hagen och slår i.
 
Ja, det är i bäckenet jag menar. Det är inte alls omöjligt att han gått omkull i hagen. Han brukar köra lite race där ibland.

// K
 
Jag har en komis som e equiterapeut och som rättat upp många sådana hästar med samma problem. Mitt eget fullblod är också under behandling för tillfället för att ha e sned i bakdelen(syns rätt mycket) och det har han varit i många år utan att jag "brytt mig" då han ej verkat ha problem av det.(vet ej hur det uppkommit tyvärr men han har haft det sen 4 års ålder och han e 11 idag) Men nu ville jag som sagt göra något åt det och redan efter 4 behandligar var han rak. Jag rekomenderar verkligen att prova en equiterapeut.
 
Vad gör en eqiterapeut? Har inte haft någon kontakt med någon sådan.

// K
 
En Equiterapeut är utbildad på hästens muskulatur och rörelseapparat. De arbetar ungefär som en sjukgymnast på människor, men använder sig av alternativa behandlingsmetoder. Deras grundutbildningen består av anatomi och sjukdomslära sedan bygger de på med olika behandlingsmetoder: laser, akupunktur, massage, stretching, kiropraktik, homeopati och elektromedicin(som min häst får) (TNS, ultraljud).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 204
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 381
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
11 740
Senast: Imogen
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp