Bukefalos 28 år!

snett bäcken

Pallas_Athena

Trådstartare
Hej det är så att min halvblods valack har haft snett bäcken ända sedan han var 10 månader då han gick omkull i hagen.
undrar om det är ngn annan som rider AR som har samma problem?
hur lägger ni upp ridpassen?
och vad tränar ni mest på för att stärka?

har ngn ngra tips på övningar som skulle passa en häst med snett bäcken?
vi håller på med ngra steg i skolgalopp,tramp,traversaler,piruetter,öppna,sluta,förvänd sluta,lång låg m.m

tacksam för hjälp då han har svårt i sitt höger varv där han e som högst i bäckenet.


mvh
 
Har bara en liten fråga. Har du inte anlitat Equiterapeft (stavning) eller liknande så att denne kan rätta till din hästs bäcken?? Jag har själv haft en häst med snett bäcken och sneda revben efter en fölning, hon var snett musklad och hade problem i ena varvet. Min Equiterapeft (stavning) rättade till detta och efter 2 behandlingar var hon rak och fin igen. Det var bara att arbeta henne liksidigt och klättra mycket sp kom musklerna fint. Nu är hon rak och jämt musklad igen!! :bow:
 
hej skulle aldrig göra det för han e 12 år nu och har gått med det i över 11 år.
har haft han i ett år och 3 månader ca.
vet att förra ägaren försökte jämna ut det genom att sko på en sula som jämna,men han var block halt och kunde inte röra sig pga av det.
bättre att låta det vara och inte röra i det.
han har inte ont av det alls, e bara jobbig i höger varvet där han inte vill ställa sig ordentligt och har svårare för allt.

har börjat stretscha o massera han igen,ska longera varje gg innan ja rider.
hoppas det funkar.

mvh
 
Hmm men om han nu gått med det så länge och människor har vetat om det hur kan man då strunta i att rätta till det??? Men även om han gått med det så länge så kan du ju rätta till det ändå? Det måste ju bli förslitningsskador mm om han går fel och snedbelastar hela tiden?? Det bästa vore väl ändå om man rättade till det?? Man masserar ju muskelfästena och sedan lyfter upp benet och "lägger" det till rätta. Det går ju på noll tid. Men alla är vi olika, bara lite tips på hur jag hade gjort. :)
 
Jag råder dig ändå att konsultera en ET. Min häst hade gått med snett bäcken i MÅNGA år, men det gick utmärkt att rätta till.
 
Ta ut equiterapeut! Min gamla häst har också problem med sned höft, han är äldre än din, och mår toppen efter behandlingar.
 
Aminette upptäckte vi också var jätte sned i sitt bäcken efter en gammal skada.

Har haft ute ET flera gånger nu och hon blir rakare och rakare. Så se om du inte kan ta ut en och hör vad h*n säger om det. Väl värt det.

Just nu lägger jag upp passen med fokus på att hon ska ta fram vänster höft (den är längst bak) och att hon verkligen ska länga ut sig eftersom muskler i överlinjen är de som påverkats mest av det.

Just nu sitter det kvar i höger bakdel och så visar det sig symtom i vänster sida av nacken.

Sen får hon massage oc stretching var och varannan dag.
 
Alla levande varelser har alltid sneda bäcken och inget man gör kan förändra det nämnvärt på kort sikt.
Att rakrikta en häst är att göra den mindre sned. En riktigt bra ryttaren kan på sikt göra den sned åt andra hållet :-) ,men rak blir den aldrig. När den är sådär en 20 år så är den rätt ok, det tar alltså massor av år.
Finns det nån som påstår att den kan göra din hästs bäcken rakt på ett par behandlingar så ljuger den. Däremot så kan man ha god hjälp av att behandla den samtidigt som man tränar den, aldrig behandla och låta den vila för då går den ju tillbaka i sina gamla låsningar.
 
tack för alla svar men jag har rådfrågat två veterinärer och mina tränare och dom säger samma sak att man inte skall bryta upp den gamla skadan eftersom han inte har ont av det.
jag ville bara ha träningstips. ngn som har det?

mvh :)
 
Vetrinärer kan väll inte så mycket om hästar muskler och hästar i rörelse.....
JAg har inte träffat någon som är bra på det i allafall.

Ja skulle ta ut en Et som får kolla på hästen(min häst fick en annan gång när bäckenet blev rakare).
Har inga specifika tips, mer än att rakrikta.

12 år är inte så gammalt, lägg till 5 år och jag hade förstått ditt resonemang bättre.
 
Om nu ET säger att man inte ska greja i det så får man ju alltid reda på hurpass sned hästen är och vilka andra muskler i kroppen som tar stryk av att han är sned. Så bara för den sakens skull kan det vara till stor hjälp. Dock tror jag ju att ET tycker att man ska rätta på det och jag har svårt för att tro att han skulle få ont av det.

Mer än att han lättare kommer att få träningsvärk under perioden då ni grejar med det och att man får lägga ned mycket tid på massage och stretching samt att man får heöt lägga av med övningar som lägger vikt på hästens bakdel under en period, men det är definitivt värt det!
 
skall forska i det men vet ju att han kommer att få ont ett tag. men som sagt han kan ju få förslitningar av fel belastning. skall ringa eqt här.

hmm mycket att tänka på :crazy:
 
Jag tycker ändå att du borde rådfråga en eguiteraput eller osteopat. Jag rider en 11årig travare som haft snett bäcken, han har behandlats ett flertal tillfällen och masseras regelbundet. Just nu går han med en sula som gör att h.b blir lite högre vilket "tvingar" honom att arbeta med sin svaga sida. Ägaren som har honom nu har haft honom i 2 år (det är hon som sett till att han blivit behandlad) och han börjar bli riktigt bra även i sin svaga sida :)
 
tänker inte sätta på han ngn sula då det redan testats på han och verkligen inte funkade, dom försökte ha det kvar ett bra tag o se om det blev bättre men han blev bara sämre.

skall ringa equiterapueten och höra vad han säger.

tack för alla råden :idea:
 
Rekommenderar ET sula så hade jag börjat fundera på vad det var för filur. :crazy:

Troligtivis kommer h*n att manipulera en del och du får "order" om att bara skritta vid hand unde en vecka för att sedan sakta, sakta öka på det tillsammans med en massa massage och stretching.
 
När vi korrigerade min så var det inga sånna order. Stel dagen efter men annars var det bara att rida som vanligt. Allt han tyckte var okey var ok för ET. Mycket galopp i båda galopperna så han fick ta ut röraelsemekaniken.

Vi fick massage/stretch övningar att hålla på med i 4 veckor innan Å.B

Fungerade gjorde det iallafall.
 
Troligtivis kommer h*n att manipulera en del och du får "order" om att bara skritta vid hand unde en vecka för att sedan sakta, sakta öka på det tillsammans med en massa massage och stretching.

Min ET sa att jag skulle rida lika mycket eller t o m mer efter att han behandlat. Han sa även att jag skulle massera varje dag.

Min häst var ganska knackig ett tag efter behandlingarna, men resulatet höll i sig längre och längre mellan varje gång.

Första behandlingen höll i sig ca 1 vecka, andra ca 2 veckor, tredje ca 1 mån och den senaste ca 3 månader. Jag har ridit ganska mycket under tiden, mycket öppna, sluta och galoppbyten, som inte behöver vara så vackra eller jämna, men de tvingar hästen att använda båda bakbenen lika mycket.

Tjejen som jag tränar AR för tror också att det är rätt att rida hästen, han bör inte stå eftersom han antagligen blir stelare då. Jag märker direkt om någon annan har ridit eller han har stått mer än två dagar i rad. Det tar ca 3 dagar för mig att "få tillbaka" min mjuka häst igen.

Så länge man känner att hästen blir mjukare och får lättare att röra sig en bit in i ridpasset så tror jag det är helt rätt att fortsätta rida.

mvh Jessica
 
Alisson och Jessica:


Kanske satt det på olika ställen hos våra hästar eller att de var olika på verkade. Eller så är de så olika byggda att de påverkas olika.
Min häst hade nämligen ont i bakknäna också (av det sneda bäckenet), vilket är andelningen till att jag inte får lägga för mycket vikt baktill, eftersom hon får det lätt forfarande då hon inte blivit tillräckligt rak ön.
 
Jaha. Jag märkte aldrig något annat "fel" på min häst än just att han var skev. Inga ömmande leder eller liknande. Hade antagligen inte heller vågat rida om några leder hade verkat ömma. :crazy:

Jag var mycket noga med att kolla att hästen inte blev sämre av ridningen, utan tanken var ju att ridningen skulle göra hästen smidigare och hindra honom från att stelna till mellan behandlingarna.

mvh Jessica
 
Märktes aldrig på Ami att hon hade ont i knäna mer än att hon verkade svag i sina bakben...men det har hon alltid gjort (trevligt att tänka på :crazy: ) så det var inget jag reflekterade över utan jag trodde helt enkelt att hon bara hade svårt för sig.

Numera kollar jag i princip käna efter varje ridpass och känner över henne lite lätt i hela kropp. Sen får hon ju massage där hon är stel (vänster sida av nacken och framför nacken) samt på bakdelen som är lite kort i sina muskler.

Ute rids hon som vanligt. Det jag avstår ifrån är att hoppa och att be henne att lägga mycket vikt på bakdelen (halva steg). På ridbanan ver jag heller inte om galopp i någon större utsträckning eftersom hon har extrem svårt att ta fram vänster höft = vänster galopp går knappt om hon inte får böja sig utåt. :crazy:

Men ju bättre hon blir desto mer äkar jag på det hela.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 058
Senast: lewellyn
·
Hästvård Historien är rätt så lång, men jag ska försöka vara så kortfattad som möjligt. Medryttarpållan har tidigare lidit av svår ishias och...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Dorinda
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp