Sv: Snodd

Till Tobra = en liten fråga till dig bara, du säger "Jag vill att hon ska gå i form utan att jag tar henne i munnen".. Redan DÄR har du missat HELA POÄNGEN med s.k "gå i form"..

"form" är (som naturligt bär 60%vikt på framdelen och 40% bak), genom att hästen lägger över den 20%"övervikt" de naturligt har på framdelentill på baken , så att det blir 40%fram o alltså 60% bak. Hästen trampar i med bakdelen, sk "trampar under sig", höjer, observera, HÖJER bog partiet (d går alltså inte att trycka ner hästens hals till "form), höjer nacken och nosryggen är lodrät. Då går hästen i form, den BÄR SIG SJÄLV.

Hur ska den göra det, när en gummisnodd drar ned huvudet på den? För det ÄR det en snodd gör, den drar ned huvudet på hästen. Jag är inte emot hjälptyglar sådär, Kandar är ett utmärkt redskap att rida sin häst med, men som kyra K en gång sa "Går hästen inte i form på tränsbett, gör den det inte på kandar". MKT viktigt att tänka på tkr ja.. Kom gärna med kommentarer om mitt resonemang :smirk:

hej å hå igen.. länge sen man skrev här.. hade glömt bort denna tråd och jag SKÄÄMMMSS som satan när jag läser det jag skrivit..snodd.. skulle jag aldrig i livet använda idag..och fattar inte hur jag kunde sitta och skriva att hon fick i rätt form..snacka oerfaren..jag håller med alla här vad ni skrivit..jag rider inte ens med sträckta tyglar längre.."om hon inte blir för het och vill sticka då" inte ens med sadel..(pågrund av vissa saker)
usch..snodd.. blä..jag har fått lära mig så mycket om att rida rätt o.s.v efter det där.. och försöker själv förklara vad som är rätt och fel "det jag lärt mig" till mina nära hästvänner.. vilket dom tydligen inte lyssnar till..
när de sågar ner huvudena, använder snodd o.s.v tänker jag: vilken misslyckad ridning..
och dessutom att jag red så en gång..hmpf.. stryk borde ja ha:crazy:
men fast jag vet vad som är rätt så rätt och fel så kan jag ju inte påstå att jag kan rida så:P men håller på att lära mig ;) svårt.. men det är så många trådar här jag skulle vilja ta bort som jag gjort..huuuaa!!!

Aja baja inte kasta på gödselstacken, gummisnoddar är inte nedbrytningsbara - soptunna är bättre alternativ;)

Apo som sällan använder hjälptyglar men avskyr snoddar

Jag gillar dom inte av de anledningarna som redan tidigare nämts här.
Dock longerar jag någon gång ibland med snodd på vissa hästar, men min egen häst avskyr snoddar. Om hon går ihop krullad sådär med huvudet går hon inte framåt för fem öre. Spelar ingen roll vad man än tar sig till.

Nej framåt bjudning och korrekt inverkan/ridning är bättre.

Nej, nu har man lärt sig rida bra utan snodd:)

Senast ändrad av en moderator:

Vimzis skrev:
Jag är av åsikten, ju mindre hjälptyglar, desto bättre.
mne hellre en hjälptygel som används ordetligt typ graman än en sågande hand....

På ridskolehästar som är pigga och drar upp huvvet, kan det väl vara bra med snodd, när det är småbarn, men annars tycker jag att hästen blir fast på ett ställe, och ska den försöka söka sig neråt så kommer den bara bakåt. Då är en graman bättre som man kan släppa på.

Om man vet varför och hur den ska användas så är det helt ok. Bara man inte tror att en hjälptygel är en genväg/ersättning för arbete, så kan den helt klart vara till hjälp i en viss situation. Men det går
inte att säga något skenerellt om hjälptyglar. Det är så mycket som måste vägas in och vet man vilket syfte, vad man vill åstadkomma, kan spänna den rätt och sluta med den när det är dags så har man använt en hjälptygel på rätt sätt. Jag har använt snodden i olika situationer med unghäst,(vid markträning) men det är ingenting jag vill använda regelbundet.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ok, konstig rubrik men jag undrar om någon har tips på hur jag kan ha håret i två tofsar utan att behöva trä en snodd över. Har långt...
Svar
19
· Visningar
1 161
Senast: NilHe
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 889
Senast: Görel
·
Övr. Barn Jag har börjat titta lite på airtag till bla barnvagnen. Men jag sen läste jag om den nya uppdateringen som gör att man inte ska kunna...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: starcraft
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka