• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Svarta_Bringan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 467
S

Svarta_Bringan

Jag har en nordistravare, och hon har svårt för att gå ner på tygeln och hållka sig kvar där. Är det bra att i sådana fal använda en snodd för att hjälpa henne??
:confused: :confused:

Sv: Snodd???

Tycker inte att du ska göra det! För det första, arbetar hon rätt när hon "går på tygeln", eller böjer hon bara på nacken..? I vilket fall som helst så är hästen inte tillräckligt stark för att arbeta längre sträckor i form. Börja lugnt och arbeta upp muskulaturen på henne, så fixar sig formen av sig! Så får du en ärlig form i takt med att hon blir starkare, ist för att riskera att hon bara knäcker med inspänningar..!

Om hon inte kan hålla sig kvar betyder det att hon inte orkar i de flesta fall.
Uttrycket "ned på tygeln" är så missvisande, det du ska eftersträva är att hon är mjuk och rörlig och lyssnar på start, stopp, vänd, åt sidan osv.

Om du vet med dig att hon är rätt musklad och rids ofta, kanske går i form med annan ryttare, ja då är det bara att kämpa på med din egen ridning, utan snoddar. Fokus på din sits och din hand. Om allt grundläggande fungerar så brukar formen komma som ett brev på posten slutligen.

Ha alltid en mjuk hand som låter henne gå framåt. Om hon kastar upp med huvudet, driv henne framåt ett par steg och sidvärts några steg. Joxa inte med tyglarna, ha en följsam hand som hon kan få förtroende för.

Men som sagt: börja med hästens muskler och kondition. :)

Nej, det enda du lär hästen genom att dra åt en snodd är att böja in halsen och gå och ljuga! Skaffa hjlp av tränare istället så kan du lära dig rida din häst rätt!

Nej nej nej!!!! Du bygger helt fel muskler och lär hästen fel! När den böjer på nacken med snodd är det ett straff, lär den istället med beröm att så fort den bara ens tänker tanken på att böja på nacken ge den beröm. Hästar älskar att få beröm och älskar att arbeta när dom får det!! Beröm mycket och ofta! Man kan aldrig få för mycket beröm! Lycka till! :D

Covergirl skrev:
Nej nej nej!!!! Du bygger helt fel muskler och lär hästen fel! När den böjer på nacken med snodd är det ett straff, lär den istället med beröm att så fort den bara ens tänker tanken på att böja på nacken ge den beröm. Hästar älskar att få beröm och älskar att arbeta när dom får det!! Beröm mycket och ofta! Man kan aldrig få för mycket beröm! Lycka till! :D

Fast det är väl inte riktigt bara det som är grejjen??

Men asså, hon är jätte hård i munnen så hon har stångbett, och med det så blir det svårare för henne att komma ner. Hon rids ca 4-5 dagar i veckan, lite ut lite på ridvolten. hon har konditionen,det vet jag.

men ett stångbett hjälper ju inte alls om hon e stum i munnen. Jobba mer lösgörande och kanske på något annat sätt med henne ist, så slipper du problemet och gömmer inte symptomet. Ta hjälp av en duktig tränare som kan visa dig i praktiken så blir det mycket lättare och roligare att träna! :) också blir det lättare att få allt rätt också;)

btw. tänk på att med ju starkare bett du rider, desto större risk har du att få en okänsligare häst också...

Du kan ju i vilket fall som helst inte kombinera ett stångbett med snodd, och vad ska du ha när hästen slutar lyssna på stångbettet då? Tränare kan hjälpa dig att lösgöra din häst och lära dig att rida din häst korrekt på ett snällare bett!

Svarta_Bringan skrev:
Men asså, hon är jätte hård i munnen så hon har stångbett, och med det så blir det svårare för henne att komma ner. Hon rids ca 4-5 dagar i veckan, lite ut lite på ridvolten. hon har konditionen,det vet jag.

Om hästen är hård i munnen så är det inte en hållbar lösning att använda skarpare bett, det är inte så att hästen tappar känseln i munnen utan det rör sig snarare om att hästen har slutat "lyssna"...för det mesta pga att ryttare tidigare har varit hårdhänta eller inte gett hästen eftergift när den har gjort rätt, eller kanske tom gett sig på att "såga" ner hästen på tygeln.
När detta händer så blir det så att ju mer man drar i tyglarna desto mer drar hästen upp huvudet och stretar emot...

Detta går knappast att avhjälpa på ett beständigt sätt, så att ni kan utvecklas, med hjälp av en gummisnodd...

Mitt råd är att pröva med ridkapson eller sidepull istället (INTE HACKAMORE, värdelöst för att få igenom ställning och böjning) och rid mycket öppna...i samma hundradels sekund som hästen går neråt så se till att du släpper på tyglarna, helt och hållet i början, så att du ger henne eftergift när hon gör rätt.
Tänk på att hela tiden försöka ändra form och tempo så ni inte hamnar i "bulldogg-mode" där ni sliter i tyglarna från varsitt håll utan att någon av er är villig att ge med sig.

Lycka till med nordisdamen.

mazarein skrev:
btw. tänk på att med ju starkare bett du rider, desto större risk har du att få en okänsligare häst också...

Det stämmer ju bara om bettet används på fel sätt. Nu har jag haft pessoa på min dam i 2 år pga min sjukdom som gjorde mig svag. I förrgår bytte jag och hon är så superkänslig iaf i munnen på ett tredelat tränsbett.

Börja rid på volter, serpentiner, halvhalter och tempoväxlingar. Strunta i början vart hon har sitt huvud, det kommer med tiden;)
När du gör såna här övningar så blir det mycket svårare för henne att bli stark och dra iväg. Trava gärna över cavalettibommar, så att hon får en chans att sänka huvudet. Bry dig inte om öppna och sluta och såna grejer nu i början. Det kan bli rörigt för hästen om man som ryttare inte riktigt vet hur man ska göra. Du kanske kan försöka att rida med ett bridongbett, istället för stång?

Hmmm jag vet hur jag ska rida... Kanske ska svara trådskaparen istället ;)

Nä jag håller med alla andra, använd inte snodd om det är så. Troligtvis somsagt orkar hon inte bära sig, dom större raserna brukar ändå ha lite trångare att gå på tygeln än dom smäckrare. Gö mycket lösgörande i skritt och tillslut kommer hon orka bära sig i skritten och då blire finnemang =). sen får man ta igenom traven och senare galoppen.. så gjorde jag iaf och det funkade iallafall för mig..Och de här med bett, använd det mildaste du kan, min häst är jättehet men han blir då bara värre om jag tex rider med kandar eller pelham.. utan ja rider med rakt tränsbett nu eller vanligt altenativt 3delat, de går bättre!

Öppna är en väldigt enkel rörelse om bryter ner den i sina beståndsdelar, dessutom en rörelse som är väldigt samlande för hästen vilket ger att den är utmärkt för att få felridna hästar att sänka huvudet och sluta streta emot.

Varför tror du att man i tidernas begynnelse började rida hästen på volt ?
Öppna är grunden för att kunna forma hästen...och volten är nästan som en variation på öppna.

Jag skulle inte haka upp mig på att få hästen att gå i rätt form ett helt ridpass. utan gör hon det några steg varje gång så skulle jag nöja mig med det och jobba vidare på det till nästa gång.
Jag vet inte hur mycket du kan men en bra tränare kan vara till hjälp. Det kan vara lätt att rida i samma spår och att man missar sina egna brister inom ridningen.
Så igen snodd, man ska försöka rida med så snäll utrustning som möjligt.
Lycka till......

håller med de andra, skippa snodden! Senast igår såg jag en het häst ridas med snodd, det var bara sorgligt.. :(

Tycket visst att man kan rida med snodd.BARA man INTE spänner inn den utan rider med den LÖST. Man måste ändå jobba sin häst.Går inte på tygel för att den böjer på nacken/halsen.
Bra till hästen har byggt muskler.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
179
Senast: clusia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 232
Senast: dukie
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka