Snö sulor redan??

Q

Qudexco

behöver lite tips och råd om hur jag ska göra med min pålle nu när han ska skos. han skos med ca 8 veckors mellan rum alltså om jag skor honom imorgon kommer jag inte sko fören islutet/mitten på november. och då har det ju garanterat snöat för länge sen!! och det värsta jag vet är styltor! höll på att dö förra året när han fick gå utan de 4 första DAGARNA och jag kunde inte rida utan fick sitta av ung 5 ggr på 100 m´eller nått liknande men nu är det så att kavalisorten på min pålles hovar är inte den bästa och skorna flyger all värdens väg med dessa sulor på!
men hur ska jag göra använder de med luft kanal i (?) funderar på att sätta sulor bak och sen använda sånna där lösa vad det nu heter på fram när snön väl kommer! jag vill vara väl förbredd!!! men vad tycker du hur ska jag göra!!
 
Vart bor du??

Kan du inte ringa ut hovis om 4 veckor igen då? Jag skulle inte sätta på heltäckande snösulor redan nu om det inte behövdes och din häst har lite dåliga hovar. Om det är varmt och sulorna är på så kan ju hoven bli lite äcklig så att säga.. Kanske sådana med luftkanal då.. Fast de funkade inte för mig och min häst i vintras..! :( Hon är typ den enda de inte funkar på.. :mad: Ska kanske sätta på heltäckande i år jag.. eller köpa såna här genomskinliga med luftkanal, de är lite dyrare än de svarta med luftkanal, men förhoppningsvis bättre! :crazy:
 
hej.
nej jag kan inte sko om honom om 4 veckor han hovar är dåliga och växer aldeles för sakta för det.
jag menade som sagt inte att jag skulle ha dom hel täckande utan att jag ska ha dom med kanalen på. men vi hade ett jäkla stå hej med det där i vintras då hovis var ute hos mig kanske 2 ggr i veckan för att slå på skor mm.. :angel: men tydligen har hans hovar blivit bättre enligt hovis så han tror att det ska gå. har även försökt med dom där lös sulorna som man färster i broddarna om jag lovar dom SUGER!! dom gick i sönder efetr 1 vecka ung och kostade nästan 300 kr!! rena skiten mao..
 
Be att få broddhål även i tån på skorna så kan du skaffa dig ett par Polarpad som du skruvar fast med just tåbroddarna den dagen de behövs.
 
Jag ska sko på måndag o kommer att sko med sulor då, dock ej heltäckande, utan dom med luftkanal. Tycker dom är bäst på alla sätt o vis... :)
 
Jag skodde idag utan sulor. Bor längre norrut än dig.
Vill inte sätta sulor med kanal så här tidigt då jag tycker hovarna blir lite "sunkiga". Bokade ny tid om 8 veckor, då blir det sulor på. Har dock broddhål i trakterna om ifall att det fryser. Snön brukar inte ligga kvar någon längre tid när den kommer innan jul. Det är min erfarenhet.
 
Om jag var dej så skulle jag vänta med sulor tills nästa gång. Om det skulle bli så att det kommer snö innan så får du väl smörja undersidan av hoven med olja/fett innan du rider så inte snön fastnar lika mycket.

Ifall du inte vågar chansa men ändå inte vill ha sulor redan så kan du ju alltid sko pållen med ölovs gummiskor. Min herre går med sådana skor under vintern. Jag tycker dom är bra & i dom fastnar det inte någon snö. :bow:
 
Jag gjorde som dig då jag skodde i måndags! Skor med trakthål som jag satte blindbrodd i så de är lätta att brodda i vid behov. Sen ska jag sko om om ca 6 v (dvs slutet av okt) då blir det sulor & brodd. Bor i Västernorrland.
 
ok förta snön komm här i slutet på oktober förra året. men tinade på 2 dagar men ca en vecka efter det i början av november kom den "riktiga" snön som var här för att stanna så här kommer snön iaf långt innan jul. och jag har ju inte tillgång till ridhus där jag står annrs hade det ju kanske varit en annan sak då kunde jag ju ha köpt sånna där polarpads och bara ha dom i hagen och när jag rider ut..
 
jag bor i jämtland och skodde med vanliga skor ovh med traktbrodd på alla 4 hovarna, sulorna kan du vänta med tycker jag,även uppe hos oss brukar snön slaska från början
 
Om du skor med sulor behöver du troligen sko oftare eftersom det samlas mer fukt (även under dom med luftkanal) och hovarna blir skörare. Skulle definitivt vänta och ha sulor så lite som möjligt. Speciellt om hovarna mår dåligt.

Hälsningar Hanna
 
tror jag ska sko med 4 brodd hål med blindbrodd i och sen ha sånna man fäster i broddarna (även om dom suger enligt mig) dom lär väll hålla ett litet tag iaf....
 
Dom håller väl till du ska sko riktig vinterskoning iaf. MIn kompis körde med såna hela förra vintern och det gick väl åt några men bara för en skoning är det ok.
 
Inte bra att sätta på snösulor redan. Risk att stenar fastnar (stengalla) och att hoven inte mår bra (blir lite röta).

Är själv i samma läge - måste sko nu och sommarskorna är utnötta. Framkappan håller på att falla av! Tyvärr måste jag bita i sura äpplet: nya sommarskor (iaf fram) och verkning nu + ny verkning och nya (vinter)skor, brodd och sulor om någon månad...

Så är livet! Norrland :bump:
 
dom här aliminum/järn (?) ringarna som sitter under brodden lossnar från den blå plasten (?) och dom försvinner spårlöst :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Hej allihopa. Behöver er hjälp och era synpunkter. Min mamma dog i november förra året och min pappa som nu är 82 år blev ensam kvar...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 947
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 810
Hästvård För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna. Jag hade...
Svar
7
· Visningar
2 273
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp