Snok eller huggis?

Och titta inte på denna tråd om du inte gillar ormar eller spindel.
Visa bifogad fil 13575
Jag är skitdålig på ormar, men (tror mig) vet (-a) att detta är en (av de) snok (-ar) som bor i/vid vår gödselstack.
Så jag ställer frågan - är huggisar mörkare på undersidan än vad snokar är?

1523836926594.png
 
Vilka fina bilder!

Jag har inte hört det där om grövre, kantiga fjäll på huggorm som flera nämner här men håller med om att huggormen ser ju mer ut som en minidrake :D
Jag tittade bara på pupillerna och slöt mig till att ormen i TS är en huggorm och om man då jämför fjällen på den med fjällen på den bild @ameo la upp ser ju den senare mycket mer ut som en snok.
 
Jag är skitdålig på ormar, men (tror mig) vet (-a) att detta är en (av de) snok (-ar) som bor i/vid vår gödselstack.
Så jag ställer frågan - är huggisar mörkare på undersidan än vad snokar är?
Jag kan inte svara på frågan, mer än att du har rätt i att det är en snok. Alla snokar har inte vitt på bakhuvudet, men det är vanligast, sedan har den lite rundare huvudform, jämnare fjäll och runda pupiller. Om inte annat.

Jag tycker dessutom ofta de ser mildare ut än vad huggormen gör. Det kan säkert bero på ögonen, men också att mungipan går lite uppåt (om man kommer tillräckligt nära för att se det ;))

Huggormen däremot ser alltid arg ut, med sina röda/mörka ögon och avlånga pupiller. Som andra säger är de även grövre, har kantigare huvud och tydligare fjäll.
 
Hittade en sida om snokar och av bilderna där att döma är det en snok. :)
https://www.fotobloggarna.se/svenska-snokar/
Jag vet ju också att snokar gärna lägger sina ägg i gödselstackar, det stämmer ju också. Vi ser snokar där då och då, såna man är rätt säker på.
Sen har vi huggisar på andra sidan trädgården, i sten- och busk-hiet bakom huset. Och det stämmer väl bättre med den hemvist huggisarna föredrar.
 
Jag är skapligt övertygad om att jag har snokar vid mitt hus. :love:

När jag flyttade hit hade det stått obebott över ett år (ägaren satt inburad) och första sommaren solade de sig vid en häck. Sedan har jag inte sett dem mer. Däremot har jag hittat ömsade skinn. Bor ju vid vatten och massor av stenar så de borde vara bra marker för dem?

När jag går nere vid vattnet kan jag ibland höra prassel i torra löv och har tänkt att det kanske är snokar som skyndar sig iväg.
 
Min morfar lärde mig bästa sättet att skilja på en snok och en huggorm. Lyft upp den i svansen, om den biter dig i armen är det en snok, för en huggorm är för tung för att ta sig upp. :D
Vart tvungen att googla detta, en sida som heter huggormssanering skriver att en kort huggorm kan klättra upp på sin egen kropp och bitas. Så man kanske ska pröva med en lång orm ifall man är sugen på att testa :D
 
Åh herregud vad glad jag är att jag bor i Sverige :nailbiting::arghh:.
Jag åxo .Svärmor fick in en kungskobra i sommarstugan .När jag var ute på promenad där höll jag på att snubbla på en flera meter lång grön sak men som tur var den överkörd .Fick skit för jag inte tog hem den då det blev god soppa av den :wtf:
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
353
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 402
Senast: Sel
·
Övr. Djur På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar...
Svar
14
· Visningar
1 154
Senast: Sel
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp