Snok eller huggis?

Eftersom hasselsnok finns runt Mälaren, och teckningen både på kroppen med längsgående par av fläckar och på huvudet stämmer med hasselsnokens så är det nog en sådan. Grattis, svåra att se och att fota.
Ja, onekligen väldigt lik på bilder i alla fall. Ska meddela mamma detta eftersom det var hennes video :) tack för info!
 
Jag vet ju också att snokar gärna lägger sina ägg i gödselstackar, det stämmer ju också. Vi ser snokar där då och då, såna man är rätt säker på.
Sen har vi huggisar på andra sidan trädgården, i sten- och busk-hiet bakom huset. Och det stämmer väl bättre med den hemvist huggisarna föredrar.
@ameo

Tror det till och med finns instruktioner om hur man ska vara extra försiktig med sin gödselstack så att man inte dödar snokägg när man tömmer ut den osv.
https://fof.se/tidning/2016/6/artikel/snokar-behover-godselstackar

– Tyvärr sker tömningen av gödselstacken ofta under perioden då äggen fortfarande utvecklas. För att undvika detta bör stacken inte tömmas från mitten av juni till mitten av september, säger Kristin Löwenborg vid Stockholms universitet, som precis blivit klar med sin avhandling om snokars ekologi och fortplantning i Sverige.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@ameo

Tror det till och med finns instruktioner om hur man ska vara extra försiktig med sin gödselstack så att man inte dödar snokägg när man tömmer ut den osv.
https://fof.se/tidning/2016/6/artikel/snokar-behover-godselstackar
Jo, jag vet...
Vår gödselplatta är inte tömd på typ 7-8 år, tror jag, så där har de kunnat växa och frodas...
(den är både rejält överdimensionerad för vårt behov och full av gödselmask som minimerar volymen, så jag kan nog undvika att tömma den i ytterligare säkert 5 år eller så... )
 
Jo, jag vet...
Vår gödselplatta är inte tömd på typ 7-8 år, tror jag, så där har de kunnat växa och frodas...
(den är både rejält överdimensionerad för vårt behov och full av gödselmask som minimerar volymen, så jag kan nog undvika att tömma den i ytterligare säkert 5 år eller så... )
:D (själv har jag ingen alls så jag är helt poänglös för snokarna)
 
Varför händer alltid såna här saker när jag läser trådar?

uDBA2hjVchtxbK3qFukm6JJq8V0tmq76VAsaHaEC8CM.jpg
 
Någon som vet vad detta är för orm? Antar att det är en bebisorm. Är på Fårö utanför Gotland om det hjälper artbestämningen :).
88DC3327-E5E8-4D69-A711-1B23540C4CF5.jpeg
 
Är inte Stockholm för långt norrut för hasselsnok?
Sveriges herptiler säger att den finns från Uppland och Söderut

Inser nu att någon sagt samma sak om att den finns iMälardalen.. Lite sen på bollen mao.
Kunde ju ha last hela tråden kanske. Missade först att det var tre sidor och inte två :o
 
Jag är skapligt övertygad om att jag har snokar vid mitt hus. :love:

När jag flyttade hit hade det stått obebott över ett år (ägaren satt inburad) och första sommaren solade de sig vid en häck. Sedan har jag inte sett dem mer. Däremot har jag hittat ömsade skinn. Bor ju vid vatten och massor av stenar så de borde vara bra marker för dem?

När jag går nere vid vattnet kan jag ibland höra prassel i torra löv och har tänkt att det kanske är snokar som skyndar sig iväg.
Eller ödlor ;)
Hos mig är det skogsödlor som prasslar iväg så :)
 
@ameo

Tror det till och med finns instruktioner om hur man ska vara extra försiktig med sin gödselstack så att man inte dödar snokägg när man tömmer ut den osv.
https://fof.se/tidning/2016/6/artikel/snokar-behover-godselstackar

Vi råkade gräva ut ett snokbo när vi tömde stora gödselstacken utanför Uppsala! Tack och lov var de flesta redo att kläckas och ålade iväg - de ägg som inte var skadade tog vi in och lade i en gödsellåda under värmelampa, och ungefär hälften av de äggen kläcktes också inom ett par dagar. :love:
Haha, vi hade småslangar i stallet flera veckor efteråt - så fort man hörde någon hästägare som pep förskräckt fick man skynda dit och lyfta ut en liten snok ur boxen. :D
 
Jo, jag vet...
Vår gödselplatta är inte tömd på typ 7-8 år, tror jag, så där har de kunnat växa och frodas...
(den är både rejält överdimensionerad för vårt behov och full av gödselmask som minimerar volymen, så jag kan nog undvika att tömma den i ytterligare säkert 5 år eller så... )
*off topic*
Skönt att höra, då lär det nog bli något liKande med min gödselplatta

För att kompensera för mitt off topic slänger jag in nåt halvt on topic inlägget också.
Jag har ormslå ibland annat stenhögen bredvis min gödsestack. Det är trevligt.
Och ja, jag vet att det inte är en orm. ;)
 
Här finns ju huggorm men de är inte alls vanliga och de flesta skottar verkar inte ha någon aning om att det finns vilda ormar i landet överhuvudtaget. Det blev tydligt häromveckan när någon postade på den lokala "sales and wants" att de hittat en orm i trädgården och undrade om någon tappat bort en?
Snygg bild på en skitarg huggorm i en låda. :laugh:
Tur det fanns lite klokt folk som uppmanade dem att släppa ut den där de hittat den och att vara försiktiga.
 
Här finns ju huggorm men de är inte alls vanliga och de flesta skottar verkar inte ha någon aning om att det finns vilda ormar i landet överhuvudtaget. Det blev tydligt häromveckan när någon postade på den lokala "sales and wants" att de hittat en orm i trädgården och undrade om någon tappat bort en?
Snygg bild på en skitarg huggorm i en låda. :laugh:
Tur det fanns lite klokt folk som uppmanade dem att släppa ut den där de hittat den och att vara försiktiga.

Inte konstigt att sånt här händer lite då och då... O_o

https://www.upi.com/Scottish-hiker-bitten-by-adders/69621156013430/
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 392
Senast: Sel
·
Övr. Djur På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: Sel
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 095
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp