snoppgegg - huskur eller veterinär?

tanten

Trådstartare
Lite väl frekvent kissande och lite gegga. Jag har spolat med koksalt i pipett, men det kanske är för lite spolning?

I morse kom han in efter vi morgonkissat med gult klägg vid mynningen. Torkade och drog sedan upp ljummet vatten i en spruta och spolade mer ordentligt. Men hur mycket ska jag spola? Eller ge upp och ringa kliniken?

Goda råd?
 
Lite väl frekvent kissande och lite gegga. Jag har spolat med koksalt i pipett, men det kanske är för lite spolning?

I morse kom han in efter vi morgonkissat med gult klägg vid mynningen. Torkade och drog sedan upp ljummet vatten i en spruta och spolade mer ordentligt. Men hur mycket ska jag spola? Eller ge upp och ringa kliniken?

Goda råd?
I och med att han även kissar inne trots tidigare rumsrenhet hade jag nog valt att vända mig till veterinären för en kontroll - det kan ju vara något tok.
 
Lite väl frekvent kissande och lite gegga. Jag har spolat med koksalt i pipett, men det kanske är för lite spolning?

I morse kom han in efter vi morgonkissat med gult klägg vid mynningen. Torkade och drog sedan upp ljummet vatten i en spruta och spolade mer ordentligt. Men hur mycket ska jag spola? Eller ge upp och ringa kliniken?

Goda råd?
Kliniken kan inte göra något mer. Spola med koksalt om du upplever att det är ett problem. Visst snoppdropp får man räkna med.
 
Kliniken kan inte göra något mer. Spola med koksalt om du upplever att det är ett problem. Visst snoppdropp får man räkna med.
Jag har enbart haft hanhundar hela långa livet så jag vet att de har snoppdropp.
Detta är kleggigare och gult..
Får fortsätta spola och se om det gör nån skillnad.:)
 
När folk undrar varför jag inte vill ha hanhund :rofl:
haha. Jag å min sida vill inte greja med blodiga tikskydd.

Ett en gång per halvår kan jag se att det är nån liten droppe gegg som hunden själv tar hand om. Inget jag nånsin behövt hantera, förrän nu.
:D
 
haha. Jag å min sida vill inte greja med blodiga tikskydd.

Ett en gång per halvår kan jag se att det är nån liten droppe gegg som hunden själv tar hand om. Inget jag nånsin behövt hantera, förrän nu.
:D
Haha, ja alla har vi olika saker vi absolut inte vill ha. Och tur är väl det, tänk om alla hade samma känsla som jag? Skulle bli svårt att avla då...
 
Mitt bekymmer är riskerna. Marrdrömspäls på en fjäril har jag redan upplevt och inkontinens är inte heller kul.

Så nej. Inget kulsnippande om jag inte måste. :(
Förstår dig.

Nu har jag haft tur och inte upplevt någon förändring i päls, eller inkontinens
 
Tack!
Aldrig hört. Måste googla! :)

Edit: googlat. Det är alltså ett fodertillskott!?
Jag är aningen tveksam till att en halv ml kan göra skillnad. (1 ml till 5 kg hund. Min väger 2,2) :confused:
Det är ett främst A-vitamintillskott som hjälpt många :) Har bara använt till unghundar (tikar med vaginit), men med bra resultat. Läs lite i Hammarlunds egen artikel :) https://www.haromi.se/pages.php?page=amh_vitamin_a
Om det kommer hjälpa din vet jag inte, men det har hjälpt många :)
A-vitamin ska heller inte överdoseras, så därför låg dos ;) Man kör typ 2 veckor, har uppehåll 2 veckor och sen kör man 2 veckor till om det behövs.
 
Jag brukar ge torkade nässlor till våra unghanar, jag upplever att det gör skillnad. Har för mig att de innehåller både vitamin A och E.
 
Köpte förhudsrens på apoteket idag.

det har gått utmärkt att spola med koksalt. Han har inte protesterat nämnvärt.
Men snopp-renset - han Skrek! Och det var inte lätt att få dit hela dosen, hjärtat blödde när det verkade svida så. Tredagas kur. Få se om han är mindre påverkad av smärta imorgon. för han bara måste få det spolat. Sen blir det koksalt igen. Som ju inte verkat hjälpa fullt ut. :cry:
 
Köpte förhudsrens på apoteket idag.

det har gått utmärkt att spola med koksalt. Han har inte protesterat nämnvärt.
Men snopp-renset - han Skrek! Och det var inte lätt att få dit hela dosen, hjärtat blödde när det verkade svida så. Tredagas kur. Få se om han är mindre påverkad av smärta imorgon. för han bara måste få det spolat. Sen blir det koksalt igen. Som ju inte verkat hjälpa fullt ut. :cry:
Jag hade inte använt något som svider så. Koksalt räcker, det viktigaste är att mekaniskt spola bort klegg och annat. Jag har varit med om hundar som fått allergiska reaktioner på starkare preparat. Penis svullnade rejält och det gjorde väldigt ont.
/leg dss
 
När jag hade hanhund på stenåldern så skulle man blanda vatten och jodopax till en ljus lösning och skölja snoppen med. Men passa så det inte hamnade på golv/väggar, går inte att få bort.

Men har ingen aning om det rekommenderas nu. Har inte haft hanhund på typ 25 år.
 
När jag hade hanhund på stenåldern så skulle man blanda vatten och jodopax till en ljus lösning och skölja snoppen med. Men passa så det inte hamnade på golv/väggar, går inte att få bort.

Men har ingen aning om det rekommenderas nu. Har inte haft hanhund på typ 25 år.
Nej det rekommenderas inte. Jodopax är starkt vävnadsretande.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
954
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 286
Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 316
Senast: cello
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp