Bukefalos 28 år!

snorfrågor... :o/

Noteca

Trådstartare
Jo, min häst är lite snorig. Det är ju normalt att det blir ett vattnigt klart smor som fuktar näsborrarna, och som kan vara lite mera vid ridning ute. Men min pålla har liiiite tjockare snor, inte längre genomskinligt, utan lite vitaktigt. Hm, väldigt likt sperma i konsistens och färg... ;) :crazy: (förlåt jämförelsen)

Hon har inte fber eller är nått annorlunda i humör, kvickhet eller så, utan bara detta snor. Tror ni att det är någon fara att rida henne som vanligt? Jag har ju gjort det några gånger sen jag upptäckte snoret och hon har inte visat något efteråt.
Vad tror ni?
 
Det svaret jag fått från vetrinären är detta, grönaktigt snor tyder på baktriell iinfektion. Gulfärgat är virus relaterad, och den vita lite spermie lika brukar härröra från någon form av allergireaktion.

Inte helt ovanligt från lite dammigt grovfoder, eller annat i hästens miljö.
 
Ok, så hon kan alltså ha reagerat på typ höet da? Vissa balar har varit lite dammiga på sistone faktiskt, jag har försökt skaka ur det mesta.

Tror du det är någon fara att rida da? nHon är ju som sagt pigg annars... VÄLDIGT pigg...
 
Hej du! Min häst har mer eller mindre alltid haft detta vita snor, bara när jag rider. Har haft veterinär ute och tagit blodprover osv men det visar ingenting. Har alltid ridit som vanligt och hon har aldrig visat något som helst obehag. Om det är som min häst tror jag inte det är någon fara. Hoppas det går bra för er.
 
Vitt snor brukar, som andra redan påpekat, höra samman med en allergisk retning i luftvägarna, och kan mao vara ett första tecken på att hästen håller på att utveckla en kvickdragsreaktion. Om du har ett så pass dammigt hö att du måste "skaka ur balarna" bör du snarast slänga detta och ersätta det med hö av god hygienisk kvalitet, annars utsätter du din häst för en onödig risk. Mögelsvampar och -sporer går inte att skaka bort ur höet, dammiga balar SKA kasseras.

Det är ingen fara att rida, men du måste se över din hästs närmiljö (foder enligt ovan, stallmiljö - strö, ventialtion samt erbjuda henne mkt utevistelse). Tempa henne för säkerhetsskull så att hon inte får en infetkion på kuppen!
 
Jag tar bort sådana balar som är väldigt dammiga, men vissa har bara visat lite dam. JAg ska prova att vattna allt hö även det som inte dammar för att se om det hjälper.

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 577
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Har kikat runt lite men vill ändå kolla om ni har några idéer eller liknande I torsdags så spöregnade det på morgonen och frös sedan...
Svar
6
· Visningar
3 825
Senast: Draumsyn
·
J
Hästvård Min häst har känts knackig när jag har ridit i ca 1 vecka, inte halt eller nått. Men jag tog det lugnare med honom då men han gick ändå...
Svar
5
· Visningar
862
Senast: Jaag
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp